مروری بر خاطرات تیم ملی ایران در جام ملت‌ها 2019

مروری بر خاطرات تیم ملی ایران در جام ملت‌ها 2019

پایگاه خبری فوتبالی- تیم ملی ایران در نیمه‌نهایی دوره گذشته جام ملت‌های آسیا با شکستی تلخ برابر ژاپن فرصت رسیدن به فینال را از دست داد.

به گزارش فوتبالی، امارات چهار سال پیش میزبان نخستین جام ۲۴ تیمی ملت‌های آسیا بود که در چهار شهر دوبی، ابوظبی، شارجه و العین برگزار شد. در این دوره از رقابت‌ها ۲۴ تیم در شش گروه به مصاف هم رفتند.

گروه‌بندی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹

گروه A: امارات، تایلند، هند، بحرین

گروه B: استرالیا، سوریه، فلسطین، اردن

گروه C: کره‌ جنوبی، چین، قرقیزستان، فیلیپین

گروه D: ایران، عراق، ویتنام، یمن

گروه E: عربستان، قطر، لبنان، کره‌ شمالی

گروه F: ژاپن، ازبکستان، عمان، ترکمنستان

تیم ملی فوتبال ایران در اولین دیدار توانست یمن را گلباران کند و با پنج گل این تیم را شکست داد. در این دیدار مهدی طارمی دو بار، سردار آزمون، سامان قدوس و اشکان دژاگه برای ایران گلزنی کردند. ملی‌پوشان در دومین دیدار با دو گل سردار آزمون موفق به شکست ویتنام شدند و در سومین دیدار برابر عراق به تساوی بدون گل رضایت دادند تا به عنوان تیم نخست راهی دور یک‌هشتم نهایی شوند.  

در این مرحله ایران برابر عمان قرار گرفت و خیلی زود داور یک پنالتی به سود عمان اعلام کرد. در ثانیه ۵۵ و روی ضد حمله تند و تیز عمان، صالح الیحیایی با بیرانوند تک به تک شد که حسینی با خطای پنالتی او را متوقف کرد تا در ابتدای بازی شوک بزرگی به تیم ملی وارد شود. داور علاوه بر اعلام پنالتی، مدافع ایران را نیز با کارت زرد جریمه کرد. البته بیرانوند با مهار پنالتی بازیکن عمان باعث شد تیم ملی از این شوک رها شده و در بازی بماند.

در دقیقه ۳۱ روی پاس مجید حسینی و اشتباه مسلمی، علیرضا جهانبخش در موقعیت خوب گلزنی قرار گرفت و با زیرکی گل نخست ایران را وارد دروازه عمان کرد. در دقیقه ۳۹، مهدی طارمی با سماجت زیاد توانست در داخل محوطه جریمه بازیکنان عمان را مجاب به انجام خطای پنالتی کند و اشکان دژاگه ضربه پنالتی را به وسط دروازه الروشایدی زد و گل دوم ایران رقم خورد. این دیدار در نهایت با دو گل به سود تیم ملی ایران به پایان رسید تا ایران به جمع هشت تیم برتر آسیا صعود کند.

ایران در پنجمین دیدارش در این رقابت‌ها در یک‌چهارم نهایی در حالی برابر چین قرار گرفته بود که در تمام چهار دیدار قبلی توانسته بود دروازه‌اش را بسته نگه دارد و در این دیدار نیز موفق به انجام این کار شد و با سه گل حریفش را از پیش رو برداشت تا راهی دور نیمه‌نهایی شود. ایران در این دیدار در دقیقه ۱۷ به گل نخست رسید. سردار آزمون با سماجت توانست توپ را از بازیکن چین بگیرد و مهدی طارمی را با دروازه خالی چین تنها بگذارد و او نیز به‌راحتی دروازه چین را باز کرد. دقیقه ۳۰ ارسال بلند مدافع ایران پشت مدافعان چین به سردار آزمون رسید تا با دروازه‌بان چین تک به تک شود و پس از عبور از یان جون لینگ گل دوم ایران را نیز به ثمر برسد. در نیمه دوم و در  دقیقه ۶۷ مهدی طارمی به دلیل خطایی عجیب در میانه میدان از داور مسابقه کارت زرد دریافت کرد تا دواخطاره شود و دیدار حساس نیمه‌نهایی را از دست بدهد. تیم ملی ایران در دقیقه ۹۰ توانست با ضربه کریم انصاری فرد گل سوم را نیز به ثمر رساند تا قاطعانه راهی دیدار نیمه‌نهایی شود.

چه وقت اعتراض بود؟

همه چیز تا حدودی به نفع ایران می‌چربید. شاگردان کی‌روش با یک بازی حساب‌شده و دقیق و خلق چند موقعیت خوب جریان بازی را به نفع خود جلو برده بودند اما دقیقه ۵۵ همه چیز با یک اشتباه بچگانه تغییر کرد.

محمدحسین کنعانی‌زادگان قرار بود تاکومی مینامینو، مهاجم پیش‌تاخته ژاپن، را پوشش دهد. مهاجم ژاپنی نقش بر زمین شد. کنعانی‌زادگان و دیگر مدافعان بدون اینکه صدای سوت داور بلند شود، به سمت داور هجوم بردند ولی این پایان کار نبود. تاکومی مینامینو بعد از زمین‌خوردن، دوباره بلند شد و به سمت توپ در گوشه‌ی زمین رفت و زمینه‌ساز گل یویا اوساکو در این بازی شد تا شیرازه تیم ملی ایران از هم بپاشد.

در حالی که ایران از شوک این گل خارج نشده بود، خطای هند پورعلی‌گنجی باعث شد تا داور نقطه پنالتی را نشان دهد و بار دیگر اعتراض زیادی از بازیکنان ایران به داور صورت گرفت و گل دوم ژاپن نیز به ثمر رسید. ایران پس از این گل احساس کرد در حسرت رسیدن به فینال باقی خواهد ماند و در نهایت گل هاراگوچی پیروزی ژاپنی‌ها را تکمیل کرد.

نخستین قهرمانی قطری‌ها در جام ملت‌ها

در نهایت تیم ملی فوتبال قطر در دیدار نهایی با برتری سه بر یک مقابل ژاپن به قهرمانی در جام ملت‌های آسیا دست یافت. در دقیقه ۱۲ بازی معز علی، آقای گل قطری‌ها، توانست به زیبایی هر چه تمام‌تر دروازه ژاپن را باز کند. قطری‌ها در ادامه می‌توانستند به گل دوم هم برسند ولی ضربه علی این بار با دخالت یوشیدا به کرنر رفت. قطر در دقیقه ۲۷ مزد بازی خوب خود را گرفت و توانست با ضربه عبدالعزیز حاتم از پشت محوطه جریمه به گل دوم برسد. ژاپن بالاخره در دقیقه ۶۹ به گل اول خود دست یافت. تاکومی مینامینو بالاخره با فرار از مدافعان قطری توانست گل اول را به ثمر برساند. در دقیقه ۷۹ قطر صاحب یک ضربه پنالتی شد. این بار روشن ایرماتف بعد از بازبینی تصاویر با VAR اعلام پنالتی کرد که عفیف این ضربه را به گل تبدیل کرد تا قطر با برتری سه بر یک برابر ژاپن قهرمان جام ملت‌ها شود.

رکورد علی دایی هم شکسته شد

مهاجم گلزن قطری‌ها با گلزنی در دیدار نهایی جام ملت‌های آسیا رکورد گلزنی علی دایی در یک دوره جام ملت‌ها را به نام خود ثبت کرد. المعز علی با گلزنی در این دیدار ۹ گله شد و توانست رکورد بیشترین گل در تاریخ جام ملت‌ها را که علی دایی سال ۱۹۹۶ با زدن هشت گل توانسته بود ثبت کند، بشکند و به نام خود کند.

این اولین تورنمنت معزعلی در جام ملت‌های آسیا بود و اکنون او پنج گل تا رسیدن به یک رکورد دیگر دایی فاصله دارد و آن هم بیشترین گل در تاریخ جام ملت‌های آسیاست. دایی در تاریخ جام‌های ملت‌های آسیا توانسته است ۱۴ گل به ثمر برساند.

7474