اقتدار قهرمان فینال نوکمپ و خنده های از ته دل فرگوسن؛ سولسشر گام در مسیر سرالکس

اقتدار قهرمان فینال نوکمپ و خنده های از ته دل فرگوسن؛ سولسشر گام در مسیر سرالکس

سایت رسمی فوتبالی- یکشنبه سی ام دسامبر منچستریونایتد توانست در آخرین بازی اش درسال 2018 به سومین برد متوالی اش زیر نظر اوله گونار سولسشر به پیروزی برسد. دراین بازی پل پوگبا (2بار)، رشفورد و روملو لوکاکو برای یونایتد گلزنی کردند و این تیم توانست 1-4 بورنموث را شکست دهد.

برروی سکوهای ورزشگاه یک اسطوره، بازی شیاطین سرخ را از نزدیک تماشا می کرد: سرالکس فرگوسن؛ دقیقا مثل روز 26 ماه می سال 1999 در نوکمپ،در فینال لیگ قهرمانان اروپا که یونایتد 1-2 توانست بایرن مونیخ را شکست دهد، در روز 30 دسامبر هم این سولسشر بود که لبخند را به لبان سرالکس فرگوسن آورد.

از زمان کنار رفتن سرالکس فرگوسن از روی نیمکت مربیگری یونایتد، هیچ سرمربی ای نتوانسته جانشین شایسته ای برای او باشد و از آن زمان به بعد یونایتد هنوز نتوانسته خودش را پیدا کند. اما روز یکشنبه چهره سرحال و سرخوش این پیرمرد اسکاتلندی در ورزشگاه تئاتر رویاها، حکایت از شروع دوران جدید و دلنشینی برای یونایتد داشت. درطول دوران حضور مورینیو روی نیمکت مربیگری یونایتد، فرگوسن بارها برای تماشای بازیهای شیاطین سرخ به ورزشگاه رفته بود ولی درطول این مدت به ندرت چهره او را تا این حد شاد و خندان دیده بودیم.

این طور به نظر می رسد که سرنوشت سولسشر و فرگوسن به هم گره خورده است. گلهای تدی شیرنگهام و سولسشر در مقابل تک گل ماریو باسلر باعث شد تا یونایتد بتواند اولین قهرمانی اش با فرگوسن را در لیگ قهرمانان اروپا جشن بگیرد. سولسشر زیرنظر فرگوسن بود که پیراهن یونایتد را به تن کرد و علاوه بر آن قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، شش قهرمانی در لیگ برتر، دو قهرمانی در جام حذفی انگلیس، دو کامیونیتی شیلد و یک جام بین قاره ای را با این تیم فتح کرد و درسال 2007 کفشهایش را آویخت و فرگوسن تا سال 2013 هدایت یونایتد را در دست داشت.

جانشینان فرگوسن در تئاتر رویاها

سرالکس فرگوسن زمانی که یونایتد را ترک کرد، دیوید مویس را به عنوان جانشین ایده آلی برای خودش به سران باشگاه توصیه نمود. مویس عملکرد ناامید کننده ای داشت. پس از او رایان گیگز برای چند ماه سرمربی موقت یونایتد بود. بعد از او، لوئیس فان خال هدایت یونایتد را در دست گرفت و یک قهرمانی در جام حذفی برای این تیم کسب کرد. پس ازاو، ژوزه مورینیو روی کار آمد ویک قهرمانی در لیگ اروپا و دو جام داخلی برای یونایتد کسب کرد. اما از 19 می سال 2013 و جدایی فرگوسن از یونایتد، این تیم نتوانسته بود تا وجهه مقتدرانه اش را ادامه دهد: یک تیم برنده با فوتبال تهاجمی.

اما حالا و با حضور سولسشر برروی نیمکت مربیگری یونایتد، امیدها زنده شده اند. جالب اینجاست که او در سنی هدایت یونایتد را در دست گرفته که فرگوسن هم در همین سن مربی شیاطین سرخ شده بود. فرگوسن در سال 1986 سرمربیگری تیم را در سن 45 سالگی عهده دار شد. 

اگرچه کسی از آینده خبری ندارد ولی هواداران یونایتد براین باورند که یونایتد سولسشر با همان سبک واقعی یونایتد کار می کند؛ با فوتبالی زیبا و پرگل. در طول زمان مورینیو روی نیمکت مربیگری این تیم، بسیاری از بازیکنان بااین سرمربی پرتغالی درافتاده بودند ولی حالا آنها زیرنظر این سرمربی نروژی دوباره متولد شده اند.

نکته جالب توجه اینجاست که از آخرین بازی یونایتد زیر نظر فرگوسن که در روز 19 می سال 2013 برگزار شد و با تساوی خانگی 5-5 مقابل وست بروم به پایان رسیده بود، شیاطین سرخ هرگز نتوانسته بودند تا دریک بازی لیگ برتر 5 گل به ثمر برسانند واین اتفاق در اولین حضور سولسشر روی نیمکت مربیگری یونایتد و در بازی با کاردیف سیتی رخ داد (5-1). بعد از آن هم یونایتد 1-3 هادرزفیلد را شکست داد و 1-4 از سد بورنموث عبور کرد. اینطور به نظر می رسد که سولسشر قصد دارد تا این بار در قامت سرمربی با یونایتد تاریخ ساز شود و گام در مسیر سرالکس فرگوسن گذاشته است و دل این پیرمرد اسکاتلندی را نیز شاد کرده

6363