پسر کرویف: جدایی کریس از رئال، هشداری برای بارساست؛ چطور ممکن است قهرمان لیگ قهرمانان، درلیگ داخلی 15 امتیاز از حریفش عقب بیفتد

پسر کرویف: جدایی کریس از رئال، هشداری برای بارساست؛ چطور ممکن است قهرمان لیگ قهرمانان، درلیگ داخلی 15 امتیاز از حریفش عقب بیفتد

سایت رسمی فوتبالی- جوردی کرویف، پسر یوهان کرویف فقید اخیرا زانویش را به تیغ جراحان سپرده و برای سپری کردن تعطیلات زمستانی به اسپانیا سفر کرده است. او در بنیاد خیریه کرویف، گفتگوی ویژه ای را انجام داد و طی آن به بررسی شرایط فعلی بارسلونا پرداخته. این گزیده ای از صحبتهای اوست:

*اوضاع تیم را چطور می بینید؟

بارسا درحال محقق کردن اهدافش است. رئال هم شرایط سختی را پشت سرمی گذارد. احساس می کنم که اوضاع در بارسا خوب پیش می رود. آنها با خرید بازیکنان و تغییر نسل تلاش زیادی انجام می دهند.این به زمان و تطبیق یابی بازیکنان نیاز دارد. بازیکنان جوان ممکن است مرتکب اشتباهاتی شوند و درسن 30 سالگی به بلوغ کافی خواهند رسید. با درنظر داشتن رقابت شدیدی که در بازار وجود دارد، بارسایی ها اوضاع را خوب پیش می برند.

*به نظرتان کدام تیم مدعی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپاست؟

درلیگ قهرمانان اروپا، تکنولوژی وار به کار می رود که دراین تکنولوژی ممکن است اشتباهات زیادی رخ دهد. اگر داور و یا یک بازیکن بلغزند، ممکن است این لغزش به قیمت از دست رفتن جام تمام شود ولی تیمی که قهرمان لیگ قهرمانان اروپا می شود،لزوما بهترین تیم نیست. بلکه تیمی است که دربازیهای مشخصی عملکرد بهتری داشته. چطور می توانید این را توضیح دهید که تیمی قهرمان لیگ قهرمانان شود ودر لیگ داخلی کشورش 15 امتیاز از رقیبش عقب بیفتد؟

*به نظر شما سران بارسا برنامه ای برای آینده بدون مسی درنظر دارند؟

اگر شرایط رئال را آنالیز کنید، می بنید که کریس مردی بود که بار تیم را به دوش می کشید و چتر بزرگی را در دست داشت که وقتی باران می بارید، هیچ کسی خیس نمی شد. اما حالا این چتر در مادرید وجود ندارد. هر تیمی به یک بازیکن استثنایی نیاز دارد. مسی سالهاست این نقش را دربارسا ایفا می کند وبزرگترین بازیکن تیم است.


*یعنی بارسا باید آماده دوران پس از مسی شود؟

بهتر است الان به این فکر نکنیم. چون مسی شرایطش خوب است وهمچنان می درخشد. روزی که اینطور نباشد، روزهای سختی خواهد بود. امیدوارم که تا زمانی که پاهایش اجازه می دهند، او به بازی کردن ادامه دهد. آنچه در رئال رخ داد، هشداری جدی برای بارساست. بازیکنان رئال همچنان فوق العاده اند ولی فوتبال به چنین بازیکنی نیاز دارد که حتی وقتی تیم 2-0 عقب است، بتواند برد را برای تیم رقم بزند. با مسی این اتفاق می افتد. کارهای او فراتر از فوتبال است و او به فوتبال باور دارد.

*مسی معتقد است که توجه بارسا به تیم پایه ای کم شده. شما هم موافقید؟

بارسا همیشه باید ببرد و نمی تواند یک سال تمام را برای پرورش بازیکنان هزینه بپردازد. بعد در تیم پایه ای نسلهای خوب و بد داریم. مهارتهای زیادی هم درتیم پایه ای هستند. باید سعی کرد تا ترکیبی از همه امور را رعایت کرد. هرمورد متفاوت از دیگری است و باید سعی کرد مانع از جدایی بازیکنان خوب تیم پایه ای شد. تیمهایی با قدرتهای اقتصادی فراوان هستند که آماده اند تا این بازیکنان را به خدمت بگیرند.

*فکر می کنید در آینده هدایت بارسا به بازیکنان سابق تیم خواهد رسید؟

اینطور نیست که تمام بازیکنان بزرگ بتوانند در آینده در حرفه های دیگرهم موفق باشند. باید خودت را برای مربیگری آماده کنی. چون داشتن یک کارنامه فوتبالی درخشان برای مربیگری کافی نیست. رقابتها خیلی سخت است و باید هرروز آماده باشی. افرادی مثل ژاوی می توانند این کار را انجام دهند. مصاحبه های او هیجان انگیز است و باید با دقت صحبتهای او را بررسی کرد.


* خودتان ممکن است روزی سرمربی بارسا شوید؟

این خیلی رمانتیک است ولی دوست ندارم به خاطر نام خانوادگی ام (کرویف) به جایگاهی برسم. راستش گزینه های ایده آل برای هدایت بارسا خیلی کم هستند. ژاوی خون بارسا را در رگهایش دارد. پیکه یا پویول هم همین طور. من خیلی خوشحال شدم که آبیدال به عنوان یکی از مدیران به بارسلونا بازگشته و از این ایده خیلی استقبال می کنم.

6363