شفر: من مثل یک درخت آلمانی محکم هستم!

شفر: من مثل یک درخت آلمانی محکم هستم!

بخشهای مهم گفتگوی سایت ورزش سه با سرمربی استقلال را برایتان نقل می کنیم:

* چیزی که من خیلی زود در ایران یاد گرفتم این است که باشگاه استقلال خیلی دشمن دارد. مثال می زنم . بازیکن خارجی  پرسپولیس (منشا ) شاید فصل پیش ده بازی را در ترکیب اصلی پرسپولیس نبود اما هیچکس در رسانه ها شکایتی نکرد که او بازیکن بدی است. اما ما گرو را داشتیم، برای او راحت نبود بعد از تیام مهاجم استقلال شود، بعد از بازی اول خیلی ها شروع کردند در مورد او صحبت کردن، از داخل باشگاه هم همینطور، در مورد او صحبت کردند . هیچ کس نگفت چرا منشا بازی نکرد ولی بعد از هر بازی شروع می کردند در مورد گرو حرف زدن و حتی فکر می کنم بعضی ها دستور داشتند در موردش حرف بزنند.

* گرو در مسیر پیشرفت قرار داشت ولی شاید اعتماد به نفس کافی نداشت، او خیلی خوشحال بود که به استقلال آمده ولی راحت نیست وقتی یک نفر در فرودگاه یقه ات را می گیرد و با تو که غریبه هم هستی  بد حرف می زند. هیچوقت چنین چیزهایی در مورد بازیکن پرسپولیس رخ نداد  تا آمد و بالاخره در ترکیب اصلی کار خودش را کرد و گل برتری پرسپولیس  را به دحیل زد.

*  فصل قبل به شهباززاده گفتم در استقلال شاید شانس زیادی برای بازی کردن نداشته باشی، به او گفتم دوست دارم بمانی ولی شاید برای خودت خوب نباشد. گفتم کار برایت در استقلال خیلی سخت شده است و بهتر است به تیم دیگری بروی. سجاد الان در سپاهان خیلی خوب شده است، او شخصیت خیلی خوبی دارد و امیدوارم بتواند با تیمش دوم شود. (با خنده)

 *  از زمانی که کارم را در مربیگری شروع کردم بازیکنان بسیار زیادی از تیم های آکادمی به تیم اصلی اضافه شدند، بازیکنانی که بعدا به بایرن مونیخ رفتند. عمر عبدالرحمن 17 سال داشت که او را به تیم بزرگسالان آوردم و الان یکی از بهترین های آسیا است. در تایلند هم دو بازیکن جوان مان بعدا رفتند جی لیگ ژاپن بازی کردند و قبل و بعد من هرگز این اتفاق رخ نداده بود. من همچین چیزی را از آذری، صیادمنش و سجاد آقایی هم می خواهم. مثل مجید حسینی که بازیکنان زیر 23 سال بود، به باشگاه گفتم قرارداد او را تمدید کنید، شاید برود ولی گفتند نمی رود و دیدید یکی از بهترین بازیکن های تیم ملی در روسیه بود. 

* ای اعتماد به نفس بازیکنان جوان خیلی خوب است که به صورت تعویضی وارد زمین شوند تا این که فیکس بازی کنند و بعد تعویض شوند. این کاری بود که من با بازیکنان بزرگی مثل شول و کان هم در جوانی انجام دادم و آنها به تیم های بزرگی رفتند. مطمئنم جوان های استقلال در آینده بازیکنان بزرگی می شوند و در نیم فصل دوم بازی های بیشتری انجام می دهند.

* اولین کاری که تیام کرد این بود که با بقیه مهاجمان مانند علی قربانی تمرین کرد و با او تمرین اختصاصی انجام داد. بازیکنان از او یاد گرفتند. وقتی بازیکنی مانند او داشته باشید، اللهیار و سجاد آقایی می توانند موضوعات مختلف را یاد بگیرند. بازیکنان می توانند از پژمان منتظری موضوعاتی را یاد بگیرند. حضور در استقلال ابتدای فصل برای محمد دانشگر سخت بود اما پژمان با او کار کرد.

* به نظرم حسینی از نظر کیفیت در حد دروازه بان تیم پرسپولیس است (بیرانوند).

* زمانیکه بازیکن بودم، مربیان بسیار خوبی مانند هاگل، یوپ هاینکس و غیره داشتم. من هیچ وقت چنین چیزی از این ها ندیدم که برای خودشان لقب بتراشند و از اسپشیال وان حرف بزنند. مورینیو دستیار فن گال بود و موفقیت های زیادی داشت. من فوتبال همه جا را نگاه می کنم. در تیم های تحت هدایت او، سطح پیشرفت ثابت باقی مانده بود. او شاید مربی خیلی خوبی باشد اما من فوتبال لیورپول را دوست دارم؛ ذهنیت برای بردن.او در نمایش فوق العاده است اما نتیجه ؟شاید چند صد میلیون دلار خرج بازیکنان شده اما کیفیت تغییری نکرده است . 

*فکر می کنم پژمان منتظری و خسرو حیدری می توانند مربی باشند. فکر می کنم رحمتی می تواند فقط یک مربی دروازه بان ها نباشد. سبک کاری او به این شکل است که همیشه با بازیکنان صحبت می کند. خوشحالم که رحمتی در جلسات درباره مسائل تاکتیکی مانند منتظری صحبت می کند و بعضی وقتها نیز داریوش این کار را می کند. کار بازیکن این نیست که فقط در جلسات بنشینند و سپس به زمین بروند. می خواهم بازیکنان بدانند و صحبت کنند و بگویند که می توانند چه کاری انجام دهند.

* من همیشه مثبت فکر می کنم و اگر مثبت نباشیم و صورتم نا امید باشد، بازیکنان به این شکل می شوند. ما باید به تیم اعتماد به نفس بدهیم. من مثل یک درخت آلمانی محکم هستم.

1984