مزیت صدرنشینی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا: در15 فصل ، تنها 5بارتیمهای دوم گروه، قهرمان شده اند

مزیت صدرنشینی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا: در15 فصل ، تنها 5بارتیمهای دوم گروه، قهرمان شده اند

سایت رسمی فوتبالی- بازی های مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا به پایان رسید وتیمهای اول و دوم هر گروه که مجوز حضور در دور یک هشتم پایانی را کسب کردند، مشخص شدند. حالا همه در انتظار روز دوشنبه هستند تا قرعه کشی بازیهای مرحله یک هشتم پایانی انجام شود.

اما فقط صعود به مرحله حذفی برای برخی تیمها کافی نبود و اکثر تیمها می جنگیدند تا به عنوان صدرنشین راهی مرحله یک هشتم پایانی شوند. 

با نگاهی ساده به آمار و ارقام می توان دریافت که صدرنشینی درمرحله گروهی و صعود به عنوان تیم اول گروه به دور بعد، چرا تا این حد برای تیمها اهمیت دارد.

از فصل 4-2003 به بعد که رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا با ساختاری تازه دنبال می شود، 15 فصل گذشته و از 15 قهرمانی که درپایان فصل جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را بالای سر برده اند، 10 قهرمان مرحله گروهی را با صدرنشینی به پایان برده بودند و تنها در 5 دوره از این رقابتها، تیمی که درمرحله گروهی در جایگاه دوم قرار گرفته بود، به جام قهرمانی رسیده.

این آمار ناراحت کننده ای برای تیمهایی مثل اتلتیکومادرید، لیورپول و یا رم است که مرحله گروهی رقابتهای این فصل را در رده دوم به پایان بردند. هرچند که 5 مورد استثنا هم هست که می تواند آنها راامیدوار نگه دارد.

رئال مادرید (در دو دوره)، اینترمیلان، پورتو و لیورپول تنها تیمهایی هستند که بعد از اتمام مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در رده دوم، توانسته اند آن فصل را با قهرمانی در معتبرترین تورنمنت اروپایی به پایان ببرند.

اولین تیمی که موفق به انجام این کار شده، پورتو در فصل 4-2003 بود. این تیم پرتغالی که در آن فصل ژوزه مورینیو را روی نیمکت مربیگری اش می دید، مسیر سختی را پشت سرگذاشت و به خاطر دوم شدن در گروهش در مرحله گروهی بازیهای دور برگشت مراحل یک هشتم پایانی، یک چهارم پایانی و نیمه نهایی را در خانه حریفان برگزار کرد. اما همه این سختی ها سد راه آنها نشد و پورتو توانست با غلبه بر منچستریونایتد، المپیک لیون و دپورتیوو لاکرونیا به فینال رسیده و در بازی فینال با کسب یک برد ارزشمند مقابل موناکو، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد.

در فصل 10-2009 این داستان دوباره برای مورینیو تکرار شد. این بار او هدایت اینترمیلان را در دست داشت و تیمش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در جایگاه دوم قرار گرفت. آنها در سه بازی مراحل حذفی چلسی، زسکامسکو و بارسلونا را از پیش رو برداشتند (و البته بازیهای برگشت تمام مراحل حذفی را در خانه حریفان برگزار کردند) و نهایتا درفینال شهر مادرید هم با غلبه بر بایرن مونیخ جام قهرمانی را مال خود کردند.

لیورپول رافا بنیتس هم در فصل 5-2004 بعد از قرارگرفتن در رده دوم گروهش درمرحله گروهی، قهرمان اروپا شد. رئال زین الدین زیدان هم در دو فصل اخیر تجربه مشابهی داشت و نهایتا توانست هر دوبار فصل را با قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا به پایان ببرد.

6363