رکوردهای ویژه برای فینال تماشایی لیبرتادورس؛ سوپرکلاسیکو 110 ساله

رکوردهای ویژه برای فینال تماشایی لیبرتادورس؛ سوپرکلاسیکو 110 ساله

سایت رسمی فوتبالی – به بهانه بازی امشب ریورپلاته و بوکا جونیورز از دور برگشت فینال جام لیبرتادورس در جام برنابئو، نکات و آمار جالب بازی را مرور می کنیم.

اولین
بوکا جونیورز و ریورپلاته اولین بار در روز 2 آگوست 1908  در یک دیدار دوستانه به مصاف هم رفتند که بوکا با نتیجه دو بر یک پیروز شد. مجموعا دو تیم 372 بار مقابل هم قرار گرفتند که 134 بار بوکا برنده شد، 122 بار ریورپلاته پیروز شد  و 116 بازی با مساوی به پایان رسید.

بازی های رسمی
اگر فقط بازیهای رسمی را حساب کنیم، دو تیم 248 بار به مصاف هم رفته اند که 88 بار بوکا برنده شده، 79 بازی مساوی شده و 81 بار هم ریورپلاته پیروز میدان بوده است. دو تیم در لیبرتادورس 25 بار مقابل هم قرار گرفتند که ده بار بوکا برنده شد، هفت بار ریور و هشت بازی هم مساوی شد. تنها باری که دو تیم در زمین بی طرف در لیبرتادورس بازی کردند به مرحله گروهی سال 1977 برمی گردد که با توجه به آماده سازی ورزشگاه مونومنتال برای جام جهانی، بازی در ورزشگاه هوراکان با تساوی بدون گل به پایان رسید.

فینال های رسمی
دو تیم فقط دو بار در فینال های رسمی به مصاف هم رفته اند. اولین بار 22 دسامبر 1976 بود که بوکا با نتیجه یک بر صفر با گل سونیه در زمین راسینگ پیروز شد و به قهرماین لیگ رسید. دومین بار هم سوپرجام آرژانتین بود که 9 ماه پیش برگزار شد و ریور با گلهای مارتینز و اسکوکو با نتیجه دو بر صفر به پیروزی رسید.

لیبرتادورس
اولین بازی جام لیبرتادورس در روز 19 آوریل 1960 در ورزشگاه سنتناریو در مونته ویدئو میان پنیارول و خورخه ویسلترمن برگزار شد. مجموعا 5527 بازی در بزرگترین تورنمنت آمریکای جنوبی برگزار شده و این بازی اولین بازی تاریخ لیبرتادورس است که در خارج از این قاره برگزار می شود.

از یک کشور
این بازی سومین فینال لیبرتادورس میان دو تیم از یک کشور خواهد بود. تقابل پارانائنزه و سائوپائولو از برزیل در سال 2005 و همچنین سائوپائولو و اینترناسیونال از برزیل در سال 2006 دیگر تقابل ها بودند. اما این اولین باری است که دو باشگاه همشهری به فینال می رسند. دو رقیب دیرینه فوتبال آرژانتین تا کنون شش بار در بازیهای رفت و برگشتی به مصاف هم رفته اند که هر کدام از دو تیم سه بار صعود کردند.

سختی
 برای این که بفهمیم تورنمنت لیبرتادورس چقدر مشکل است، کافی است که بدانیم بین سالهای 2008 تا 2017 مجموعا 10 فینال برگزار شده که در آن 20 تیم مختلف حضور داشته اند یعنی هرگز در این مدت تیمی دو بار به فینال نرسیده بود. اما امسال طلسم شکسته شد. بوکا در سال 2012 و ریور در سال 2015 به فینال رسیده بودند که دوباره فینالیست شدند.

خارج از آرژانتین
این بازی ششمین سوپرکلاسیکویی خواهد بود که در خارج از آرژانتین برگزار می شود (اولین در تورنمنت های رسمی). دو تیم سه بازی دوستانه در مونته ویدئو (1955 ، 1976 و 1984) داشتند و در سال 2002 در میامی و در سال 2014 در مکزیک به مصاف هم رفتند.

در قاره ای دیگر
کنفدراسیون فوتبال امریکای جنوبی تورنمنت های بزرگ زیادی را در خارج از قاره برگزار کرده است. به طور مثال سوپرجام آمریکای جنوبی (تقابل قهرمان لیبرتادورس و جام باشگاه های آمریکای جنوبی) تا کنون پنج بار در ژاپن و سه بار در امریکا برگزار شده است.

میزبان
 ورزشگاه سانتیاگو برنابئو تا کنون میزبان فینال های مختلفی بوده است، از جام جهانی 1982 گرفته تا یورو 1964 ، جام باشگاه های اروپا (1957 ، 1969، 1980 و 2010) ، جام یوفا (1985 و 1986 ) و جام بین قاره ای (1961 ، 1956 و 1967). چند  ماه دیگر شهر مادرید و ورزشگاه واندا متروپولیتانو میزبان لیگ قهرمانان اروپا نیز خواهد بود.

آخرین تقابل ها
61 تا از 62 تقابل اخیر  میان بوکا و ریور که در زمین بی طرف برگزار شده در بازیهای دوستانه بوده است. تنها تقابل در بازیهای رسمی مربوط به سوپرجامب بود که اخیرا برگزار شد. مجموعا دو تیم  29 بار در زمین بی طرف در مسابقات رسمی به مصاف هم رفته اند که 15 بار ریور برده، شش بار بوکا و هشت بازی هم مساوی شده است.

هدف بوکا
بوکا به دنبال هفتمین قهرمانی لیبرتادورس است تا با جام های قهرمانی  ایندپندنیته در آمریکای جنوبی برابری کند و 23مین جام بین المللی خود را بدست بیاورد (بیش از هر باشگاهی در امریکای جنوبی). آنها از 22 جام بین المللی بارسا سبقت می گیرند و چهار جام تا رکورد 27 قهرمانی رئال مادرید فاصله خواهند داشت.

چالش میلیونی
ریورپلاته پس از شکست در دو فینال اولش (1966 و 1976) سه فینال اخیرش در لیبرتادورس را برده و امروز به دنبال هفدهمین جام بین المللی خود است(ششمین جام در دوران گایاردو که با رکورد رامون یداز به عنوان پرافتخارترین مربی تاریخ باشگاه برابری خواهد کرد اما اولین مربی تاریخ تیمش که دو لیبرتادورس می برد).

برابری
در مورد آمار دو تیم برای این بازی چند نکته جالب وجود دارد. یکی این که هیچ کدام ناز دو تیم در لیبرتادورس امسال در خارج از خانه نباخته اند که حاصل کارشان شش برد، شش تساوی و یک شکست در سیزده بازی بوده است.