گزارش ویژه/ شفر چطور مرد یک میلیون دلاری آبی ها شد؟

گزارش ویژه/ شفر چطور مرد یک میلیون دلاری آبی ها شد؟

وبسایت رسمی فوتبالی- استقلال در فصل جاری مشکلات مالی زیادی داشته است و در فصل نقل و انتقالات این بحران به بالاترین حد خود رسید.

به گزارش فوتبالی، «روزی که برای اولین بار با آقای افتخاری برای قبول مربیگری استقلال ملاقات کردم در هر موردی با ایشان صحبت کردم در جواب بک جمله تکراری شنیدم، پول نداریم!» این جمله ای بود که شفر بعد از قهرمانی در جام حذفی و ضیافت باشگاه در حضور حاضرین عنوان کرد اما جالب است بدانید مدتی قبل از اینکه این موضوع را عنوان کند قرار داد مالی خوبی با استقلال تنظیم کرده بود! درست در روزهای پایانی فصل گذشته مدیران وقت استقلال که از تیم تهاجمی و ویرانگر شفر سر مست بودند به فکر محکم کاری قرارداد شفر با اعمال شرایط جدید افتادند.


قرارداد اولیه چقدر بود؟

 قرار داد شفر فصل گذشته در روزهایی که قیمت دلار اینقدرافسار گسیخته نبود تا پایان بازی های فصل گذشته با آپشن حدود 400هزار دلار بود و طبق بندهایی که طرفین در قرارداد گنجانده بودند؛ توافق براین بود که در صورت قهرمانی در جام حذفی قرارداد شفر به صورت اتوماتیک برای فصل جدید با 600هزار دلار تمدید شود اما ناگهان اخباری مبنی براینکه مربی آلمانی استقلال از چند تیم حاشیه خلیج فارس پیشنهاد دارد منتشر شد که صحت و سقم آن را نه می شود تایید کرد و نه تکذیب! اما همین موضوع برای مدیران استقلال به اهرم فشار تبدیل شد در نهایت سید رضا افتخاری و پندار توفیقی مدیرعامل و معاون ورزشی وقت استقلال در یک حرکت عجیب روز قبل از برگزاری فینال جام حذفی پیشنهاد یک میلیون دلاری را به شفر ارائه کردند! هواداران استقلال که پس از شکست یک بر صفر پرسپولیس از استقلال در دربی برگشت فصل پیش با شفر حسابی از این نتیجه خوشحال بودند، برای ماندن شفر کمپین راه انداختند تا این سرمربی با استقلال تمدید کند. اختلاف مبلغ قرارداد توافق شده با شفر به یکباره به 400 هزار دلار رسید تا شفر حسابی خوشحال شود!


تعجب فتحی وخطیر از مفاد قرارداد شفر

اما در این میان با حضور مدیران جدید استقلال یعنی امیرحسین فتحی سرپرست باشگاه و علی خطیر معاون ورزشی استقلال، آنها از مبلغ و مفاد قرارداد شفر حسابی تعجب کردند. جدا از اینکه شفر دیر به تمرینات اضافه شد و تمرینات با حدود 40 روز تاخیر آغاز شد و اینکه بسیاری از بازیکنان اصلی استقلال مدعی قهرمانی آسیا و ایران، از این تیم جدا شدند، شفر توافق کرده که مبلغ قرارداد دستیارانش را خودش بپردازد. این ماجرا، باعث شده تا مرد یک میلیون دلاری آبی ها، زیر بار دستیار جدید ایرانی هم نرود و دنبال دستیار خارجی باشد که خودش حقوقش را بدهد. افشا شدن دستمزد ساشا شفر، فرزند وینفرد شفر هم باعث شد تا انتقادها از کادر دستیاران شفر افزایش یابد. به همه این ماجراها حضور بازیکنان بی کیفیت خارجی در استقلال را اضافه کنید که باعث شده مدیریت باشگاه و حتی کمیته فنی، قید خارجی ها را بزنند و امکان اینکه خارجی ها نیم فصل ترانسفر شوند کم نیست. برخی عقیده دارند در شرایطی که شفر می دانست استقلال شرایط مالی خوبی ندارد علیرغم قرار دادی که با استقلال داشت قرارداد خود را برای سال دوم به شکل چشمگیری افزایش داد تا به این ترتیب با نوسانات قیمت ارز برای یک سال از استقلال 13میلیارد تومان دستمزد دریافت کند!


اگر شفر برود، اگر شفر نرود

مدیران استقلال فعلا  بنای حمایت از شفر را دارند اما اگر استقلال نتواند هوادارانش را با گرفتن نتایج خوب راضی کند، آن وقت حفظ شفر کار سختی است. استقلال لیگ قهرمانان آسیا را از دست داده و از جام حذفی هم حذف شده است و در لیگ برتر هم با بالای جدول، 11 امتیاز اختلاف دارد و هر چند در فوتبال چیزی قابل پیش بینی نیست اما اگر استقلال با شفر از میانه جدول تکان نخورد، آن وقت فشارها برای تغییر کادرفنی بالا می رود. اگر شفر خودش برود، خطری استقلال را تهدید نمی کند اما اگر نرود و اخراج شود، آن وقت غرامت قرارداد یک میلیون دلاری شفر را باید باشگاه بدهد. به همین دلیل است که فتحی از شفر حمایت می کند و البته چاره دیگری هم ندارد. همه چیز به بازیهای بعدی استقلال بستگی دارد. بازی با تیم بحران زده استقلال خوزستان در اهواز و بعد بازی با تیم قدرتمند و صدرنشین پدیده می تواند تا حدود زیادی تکلیف ماندن و رفتن شفر را مشخص کند. هر چند مدیران باشگاه وعده ترمیم تیم را داده اند اما در این شرایط مالی استقلال، توافق با بازیکنان با کیفیت در پستهایی که استقلال به آنها احتیاج دارد و همچنین تقویت کادرفنی کار راحتی نیست. آن هم جایی که شفر زیر بار کار کردن با مجتبی جباری و فرهاد مجیدی هم نرفت!



گزارش از سعید لطفی/ سایت فوتبالی