پیش بازی استقلال تهران - سایپا؛ جنگ پرافتخارترین ها!

پیش بازی استقلال تهران - سایپا؛ جنگ پرافتخارترین ها!

وبسایت فوتبالی- در چارچوب دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی دو تیم استقلال و سایپا به مصاف هم می‌روند. این دیدار تقابل پرافتخارترین تیم تاریخ جام حذفی با پرافتخارترین مربی تاریخ این مسابقات است.

به گزارش فوتبالی، بالاخره تکلیف برگزاری این بازی در ورزشگاه آزادی با پیروزی استقلالی ها به پایان رسید تا خیال هر دو تیم بابت بازی نکردن روی چمن ناهموار و خراب ورزشگاه تختی راحت شود. حالا دو تیم این فرصت را دارند تا برخلاف پیکار قبلیشان در لیگ که در استادیوم تختی برگزار شده بود این بار نهایت بهره را از چمن هموار و مخملی آزادی ببرند.

دیگر تمام تیم های لیگ برتری و حتی لیگ یکی می دانند که یکی از بهترین راه های رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان آسیا، رسیدن به فینال جام حذفی و قهرمانی در این پیکارهاست. دلیلش هم ساده است؛ خبری از مسابقات فرسایشی لیگ نیست و یک تیم می تواند نهایت با بردن پنج، شش بازی بلیط پیکارهای لیگ قهرمانان را برای فصل بعدش پیش خرید کند. از طرفی موقیعت دو تیم در جدول جام حذفی به گونه ایست که در صورت پیروزی در این پیکار، دو مسابقه نه چندان سخت برای رسیدن به فینالِ یادواره آزادسازی خرمشهر دارند؛ اولی صنعت نفت آبادان و بعد هم پای فینال، پیکار با داماش گیلان لیگ یکی!

اما به سراغ آمار دو تیم و وضعیتشان برای این بازی حساس بپردازیم، استقلال مدافع عنوان قهرمانی سال گذشته و با ۷ قهرمانی پرافتخارترین تیم تاریخ پیکارهای حذفیست. در طرف مقابل سایپا قرار دارد که سابقه یک بار قهرمانی این مسابقات در سال ۷۲ را دارد اما روی نیمکت این تیم علی دایی نشسته که پرافتخارترین مربی تاریخ جام حذفی است.علی دایی ۳ بار قهرمان جام حذفی شده و به همراه بهمن صالح‌نیا و علی پروین دو مربی بزرگ تاریخ فوتبال ایران در این زمینه رکورددار است. دایی ۲ بار با پرسپولیس و یک بار با نفت تهران فاتح جام حذفی شده است.

اما دو تیم چگونه به مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی رسیده اند؟ استقلال برای رسیدن به این مرحله از سد نفت مسجدسلیمان گذشت و سایپا نیز با غلبه بر سردار بوکان به این دور از مسابقات راه یافته است. نکته جالب اینکه دو تیم دو هفته قبل در لیگ با هم روبه شده‌اند که استقلال علیرغم دریافت گل اول بازی در نهایت با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی رسید. پس از آن بازی استقلال برابر سپاهان با یک گل شکست خورد و سایپا نیز توانست در یک دیدار جنجالی پرسپولیس را با نتیجه یک-یک متوقف سازد. آخرین جدال استقلال با علی دایی درمرحله یک چهارم نهایی جام حذفی در سال ۹۶-۱۳۹۵ شکل گرفت که دایی با نفت در یک دیدار جذاب در وقت اضافه استقلال را با نتیجه ۳ بر ۲ از پیش رو برداشت و نفت نهایتاً به قهرمانی رسید.

اما وضعیت دو تیم در جدول رده بندی لیگ برت چگونه است؟ سایپا و استقلال در لیگ در همسایگی هم قرار گرفته‌اند و سایپا در رتبه ششم و استقلال در جایگاه هفتم جای دارد. از جمله نکات جالب این فصل رقابتهای فوتبال کشور، تقابل تکراری تیمها در لیگ و جام حذفی است. در این فصل به قید قرعه ۶ بازی به فاصله حدود ۲ هفته در لیگ و حذفی تکرار شده است و در این ۶ بازی ۵ بار تیم پیروز لیگ و جام حذفی یکسان بوده است. جدال استقلال و سایپا هفتمین دیدار تکراری این فصل است و نارنجی‌پوشان در این بازی به دنبال گرفتن انتقام شکست دو هفته قبل خود در لیگ هستند و استقلال به دنبال جبران شکست دو فصل قبل خود در جام حذفی برابر علی دایی است.

استقلال و سایپا سابقه رویایی در جام حذفی را دارند که در مهم‌ترین آنها در مرحله نیمه نهایی فصول ۷۹-۱۳۷۸ و ۸۳-۱۳۸۲ استقلال با نتیجه ۲ بریک سایپا را حذف کرد.

استقلال تنها تیمی است که در تمامی ۸ دوره گذشته در جمع ۸ تیم پایانی جام حذفی حضور داشته است و در این بازی به دنبال نهمین حضور در این مرحله است. تیم پیروز این بازی در مرحله یک چهارم نهایی به دیدار صنعت نفت آبادان خواهد رفت.

استقلال در این بازی وریا غفوری را به دلیل محرومیت و علی کریمی و خسور حیدری را به خاطر مصدومیت در اختیار ندارد. در اردوی سایپا اما معین عباسیان پس از چند هفته غیبت به دلیل آسیب‌دیدگی شرایط بازی را به دست آورده است ولی روزبه شاه علی دوست و محمد سلطانی مهر همچنان به دلیل مصدومیت این تیم را همراهی نخواهند کرد. وضعیت رضا علیاری مدافع سایپا نیز برای این بازی مشخص نیست.

چهره ویژه: با توجه به غیبت وریا، پژمان و خسرو و همین طور بازی ندادن احتمالی به مهدی رحمتی، این امکان وجود دارد تا سیدحسین حسینی ضمن بازی کردن، بازوبند کاپیتانی پسران آبی را هم بر بازو ببندد. البته شفر همواره یکی از ایرادهایی که به گلر جوانش تیمش وارد کرده را عدم ارتباط کلامی او با مدافعان تیمش می داند و شاید به همین دلیل بازوبند را به روزبه چشمی واگذار کند. با این حال سیدحسین حسینی باز هم فرصت مناسبی دارد تا با رهبری تیمش در این پیکار حساس ضمن بسته نگه داشتن دروازه و هموار ساختن مسیر پیروزی، خودش را تبدیل به گلر اول استقلال و شفر کند. این بهترین موقعیت برای اوست تا نگاه جدی تر کی روش را نیز به سوی خودش جلب کند، اگر و اگر که بتواند در مقابل نیروهای تهاجمی و جوان سایپا تاب بیاورد!

استقلال تهران - سایپا تهران

پنچشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰ ورزشگاه آزادی

یک هشتم نهایی جام حذفی: استقلال- سایپا

بازی هفته قبل: استقلال صفر- سپاهان یک؛ سایپا یک - پرسپولیس یک

بازی قبلی در جام حذفی: نفت مسجد سلیمان صفر -استقلال یک؛ سایپا 2 - سردار بوکان یک

محرومان: خسرو حیدری، پژمان منتظری، علی کریمی

تیم داوری: بیژن حیدری – سعید قاسمی – علی اکبر نوری – مهدی مرجانزاده
ناظر: زاهد بحرینی

2526