زمان‌آبادی: تمیز کردن استادیوم از سوی خانم‌ها خودجوش بود

زمان‌آبادی: تمیز کردن استادیوم از سوی خانم‌ها خودجوش بود

وبسایت رسمی فوتبالی- غلامحسین زمان‌آبادی در مورد حضور خانم‌ها در استادیوم آزادی تهران با خبرورزشی به گفت و گو پرداخت.

به گزارش وبسایت فوتبالی،  حضور خانم‌ها در استادیوم آزادی تهران به بهانه بازی تیم ملی با بولیوی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت، اتفاقی که البته فیفا روی آن تأکید دارد. با این اتفاق تصور می‌شد در بازی پرسپولیس السد هم شاهد حضور خانم‌ها در استادیوم آزادی باشیم، اما غلامحسین زمان‌آبادی، مسئول فرهنگی فدراسیون فوتبال اعلام کرد به دلیل ناکافی بودن زیرساخت‌ها در استادیوم آزادی فعلاً امکان حضور خانم‌ها در بازی‌های باشگاهی وجود ندارد. این بهانه‌ای شد برای گفتگو با غلامحسین زمان‌آبادی.
* آقای زمان‌آبادی حضور خانم‌ها در استادیوم آزادی در بازی ایران – بولیوی با مجوز کدام نهاد بوده است با توجه به اینکه دادستان کشور واکنش منفی نشان داده است؟ 
ما با حکم شورای تأمین استان تهران این کار را انجام دادیم و هدف ما تست زدن حضور خانم‌ها در استادیوم آزادی بود؛ اینکه مشکلات موجود بر سر حضور خانم‌ها چیست و این حضور چه آورده‌ای در بخش اجتماعی خواهد داشت؟ به واقع هدف ما این بود مشکلات خودمان را بررسی کنیم. خب پالس‌های مثبتی که گرفتیم بیشتر از نکات منفی بود. شور و نشاط خانم‌ها از حضور در استادیوم آزادی و تماشای یک بازی فوتبال مثال‌زدنی بود. آن‌ها به خوبی از بازی استقبال کردند. در پایان بازی هم زباله‌ها را جمع کردند و این کار خودجوش صورت گرفت. حتی ما از یکی از تماشاگران پرسیدیم چرا این کار را انجام می‌دهید؟ که گفت: این محیطی که امروز ما در آنجا قرار داریم برای همه است و باید آن را تمیز کنیم تا همه به خوبی از آن استفاده کنند. از سویی پرچم‌هایی که در اختیار ما قرار گرفت برای تشویق تیم ملی منقش به کلمه ا... بود و این پرچم‌ها برای ما حرمت داشت و مقدس بود... 

* خب دادستان کشور نظری غیر از این داشت و این حضور را غیر قانونی خواند و اعلام کرد اگر حضور خانم‌ها در استادیوم تکرار شود برخورد خواهد کرد! 
نظر دادستانی به عنوان مدعی‌العموم برای ما قابل احترام است و اگر به ما تکلیف شود که خانم‌ها نباید در استادیوم آزادی یا دیگر استادیوم‌های کشور حاضر شوند حتماً این دستور را اجرا می‌کنیم. نظر دادستانی بر این است که بازیکنان فوتبال نیمه عریان هستند و نگاه کردن به بدن نیمه عریان مرد گناه است. همان‌طور که در کوچه و خیابان کسی با شورت دیده نمی‌شود و دیده نشده کسی با شورت ورزشی راهی مکان‌های اجتماعی از جمله سینما شود، اما از نظر ما فوتبال با کشتی که از دو بنده استفاده می‌شود یا سایر رشته‌های ورزشی متفاوت است. خواهش ما از دادستان و دیگر مسئولان تصمیم‌گیرنده این است به استادیوم آزادی بیایند و از نزدیک یک مسابقه فوتبال را ببینند. این حضور به آن‌ها ثابت خواهد کرد بدن فوتبالیست‌ها نیمه عریان نیست و دیدن بازی فوتبال مشکلی از نظر شرعی نخواهد داشت. به خصوص که این حضور از نظر روحی و روانی و خیلی بُعد‌های دیگر به سود اجتماع است، اما اگر نظر چیزی غیر از این دیدگاه ما باشد حتماً مطیع خواهیم بود. به این خاطر که دادستان مدعی‌العموم است و اگر خدای ناکرده فردا از من و شما هم حقی تضییع شود این دادستان است که پیگیری خواهد کرد و این وظیفه ما است که به نظر دادستان احترام بگذاریم. دادستان زبان ملت است. ما دیدگاه‌های خود را در حضور مسئولان مطرح خواهیم کرد و نتیجه هر چه شد به آن عمل خواهیم کرد.
* تلویزیون مصاف‌های کشتی و وزنه برداری را نشان می‌دهد در حالی که انصافاً لباس فوتبالیست‌های ما خیلی پوشیده‌تر است!
خانم‌ها در سالن کشتی و وزنه برداری حاضر نمی‌شوند و تماشای آن‌ها به این بازی‌ها از تلویزیون است و این از نظر شرعی بلامانع است، اما در فوتبال تماشاگر در استادیوم حاضر می‌شود و به طور زنده بازی را تماشا می‌کند.
* خیلی‌ها می‌گویند فدراسیون فوتبال به توصیه فیفا می‌کوشد حضور خانم‌ها را در استادیوم آزادی مهیا کند تا به مشکل نخورد و اراده‌ای در داخل کشور برای فراهم کردن مقدمات ورود خانم‌ها وجود ندارد. 
نه، واقعیت این است که جبری برای مهیا کردن حضور خانم‌ها در استادیوم آزادی و دیگر استادیوم‌های کشور وجود ندارد و فیفا به ما دستوری نداده بود. وزیر به ما دستور داده که این کار را انجام بدهیم و طبیعی است که ما در این مسیر حرکت کنیم، چون ما زیرمجموعه وزارت ورزش و جوانان هستیم. بعد فیفا نه امروز بلکه از روز اول هم به ما توصیه کرده که حضور خانم‌ها در استادیوم آزادی را مهیا کنیم. فیفا تأکید دارد که مسائل قومی، نژادی و مذهبی در برگزاری بازی‌ها دخیل نباشد. این شعار فیفا است و همیشه از ما خواسته اگر مشکل زیرساختی داریم این مشکلات را حل کنیم تا خانم‌ها به استادیوم آزادی و دیگر استادیوم‌های کشور بیایند.
* در ادامه اگر دادستانی اوکی دهد، حضور خانم‌ها در استادیوم آزادی مهیا می‌شود؟ برای همه بازی‌ها یا فقط بازی‌های ملی؟

 
اگر نظر دادستانی به عنوان مدعی‌العموم نظر به حضور خانم‌ها در استادیوم‌های فوتبال باشد ما ابتدا باید زیرساخت‌ها را درست کنیم. واقعیت این است که زیرساخت استادیوم‌های ما برای حضور خانم‌ها مناسب نیست. همان‌طور که اشاره کردم حضور خانم‌ها در بازی ایران – بولیوی فقط یک تست بود تا ما مشکلات را شناسایی کنیم. در نهایت فدراسیون فوتبال، دوست ندارد نیمی از علاقه‌مندان به فوتبال خود را از دست بدهد.

7655