در گفتگو با رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال؛ جزئیات ورود بانوان به آزادی در بازی ایران و کامبوج

در گفتگو با رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال؛ جزئیات ورود بانوان به آزادی در بازی ایران و کامبوج

وب سایت رسمی فوتبالی- غلامحسین زمان آبادی توضیح می دهد که چطور خانم ها می توانند برای حضور در اولین دیدار تیم ملی در راه جام جهانی مقابل کامبوج در تاریخ 18 مهرماه به ورزشگاه آزادی بیایند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، طی روزهای اخیر و با خودسوزی سحر خدایاری که به دختر آبی ملقب شده، فشار زیادی بر مسئولان فدارسیون فوتبال برای فراهم کردن زیرساخت های لازم، برای حضور بانوان در استادیوم ها وارد شده است. البته که از پیش تر نیز، فدراسیون جهانی فوتبال، الزام خود برای ورود بانوان به بازی های ملی را اعلام کرده بود و با الزام فیفا بود که دولت، وزارت ورزش و جوانان و همینطور فدراسیون فوتبال خود را برای برگزاری بازی های ملی با حضور بانوان آماده کرده بودند و آنطور که زمان آبادی می گوید، بدون توجه به اتفاقات روزهای اخیر نیز، قرار بر این بوده که دیدار تیم ملی ایران برابر کامبوج با حضور بانوان برگزار شود.


در این رابطه با غلامحسین زمان آبادی رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال هم صحبت شدیم تا بیشتر در جریان کارهای فرهنگی ای که فدراسیون در این زمینه انجام داده و قرار است، انجام دهد، آشنا شویم تا هم ما و هم علاقمندان به فوتبال و به خصوص بانوان، بیشتر در جریان چگونگی ورود به استادیوم آزادی برای اولین دیدار ایران در مقدماتی جام جهانی برابر کامبوج که 18 مهرماه به میزبانی ایران برگزار می شود، قرار بگیریم.

 

حرف های رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون را که می توان آن را راهنمای ورود خانم ها به استادیوم دانست، را در ادامه می خوانید.

 

بازدیدی میدانی برای حضور خانم ها داشتیم


سوال-با توجه به اتفاقات اخیر و فشار فیفا قرار است تا بانوان در اولین دیدار تیم ملی ایران حاضر باشند. در این رابطه و همینطور کارهایی که برای سهولت ورود خانم ها به استادیوم در کمیته فرهنگی در جریان است، توضیح دهید.


ببینید در این زمینه ما در حال آماده کردن شرایط هستیم. یک بازدید میدانی داشتیم و حتی عده ای از خانم ها را با اتوبوس به ورزشگاه آزادی بردیم تا خودشان شرایط را از نزدیک ببینند تا مسائل را خودشان ارزیابی کنند. مثلا اینکه ورود و خروج چطور است تا اگر مشکلی وجود دارد، حل شود. متوجه شدیم از جهت فضاهای بهداشتی باید یک مقدار کار کنیم که این زیرساخت ها توسط خود مدیریت مجموعه ورزشی آزادی انجام شد.


دو سکو برای بانوان در آزادی پیش بینی کردیم


دو تا سکو برای بانوان در نظر گرفتیم. پیش بینی می کنیم که بیش از 1600 نفر از خانم ها از این بازی استقبال کنند. چون مسابقه تیم ملی است. مسابقه تیم ملی، فرقش با مسابقه باشگاهی این است که آنهایی که علاقمند به فوتبال و البته تیم ملی هستند، درخواست بلیت می کنند.

 

تا حالا هشت ایستگاه برای خانم ها در نظر گرفته ایم


آنجا الان فضا آماده شده است. برای اینکه خود خانم ها از جهت ورود، پارکینگ و سایر موارد با مشکلی روبرو نشوند، فعلا پیش بینی هشت ایستگاه در تهران برای بانوان کرده ایم. در این ایستگاه ها، اتوبوس هایی برای بانوان در نظر گرفته می شود. خانم ها می آینده به این ایستگاه ها. مثلا باشگاه پرسپولیس، ورزشگاه درفشی فر ایستگاهش است و در کرج هم به طور مثال یک ایستگاهی داریم. جایی که پارکینگ مناسبی برای خانم ها وجود داشته باشد و خانم ها بتوانند در آنجا ماشین هایشان را پارک کنند و با اتوبوس به پارکینگ شماره 2 استادیوم آزادی بیایند؛ در واقع تونل شماره 2. اتوبوس ها بانوان را سوار می کنند، به پارکینگ شماره 2 می آورند و سپس آنها از گیت هایی که گذاشته شده اند، عبور می کنند و سپس مستقر می شوند در محل هایی که برای آنها در نظر گرفته شده است.

 

قرار است خانم ها طرح موزائیکی درست کنند


وقتی مستقر شدند، یک سری برنامه های فرهنگی هم برای بانوان در نظر گرفتیم که اجرا می شود؛ مثل طرح موزائیکی که پرچم ایران را آماده می کنند؛ شعارهایی در رابطه با حمایت از تیم ملی ایران وجود خواهد داشت. در واقع همان کارهایی که به طور معمول در ورزشگاه ها وجود دارد.

 

شاید بانوان در استادیوم یک اطلاعیه هم بدهند


بعضی از خانم ها پیام هایی آماده کرده اند با این مضامین؛ مثل اینکه ما آمدیم تا استادیوم را تبدیل به یک خانواده بکنیم؛ یا آمدیم در کنار برادرانمان از فوتبال لذت ببریم؛ یا آمدیم آسیب هایی که میان برادران گهگاهی دیده می شود، این ها را سامان بدهیم. در هر صورت پیام های اینچنینی هم خانم ها گفته اند که آماده کرده ایم. شاید هم به صورت یک اطلاعیه از طرف آنها خوانده شود.

 

کار دست خود خانم ها است


در هر صورت تلاش می کنیم، فضای فرهنگی مناسبی بر استادیوم حاکم باشد. کار هم دست خود خانم ها است که در محل های تجمع، انتقال، استقرار در سکوها و سایر موارد، اداره با خود خانم ها است. این پیش بینی ها شده است.


مسابقه ایران و کامبوج قرار بود با حضور بانوان باشد


ما جلساتی هم طی این هفته داریم که بتوانیم این ها را اجرایی کنیم. شرایط مناسب است. قبلا هم پیش بینی کرده بودیم که در مسابقه ایران و کامبوج که 18 مهرماه (1398) است، خانم ها حضور داشته باشند.

 

ماجراهای ایجاد شده مربوط به فوتبال باشگاهی است نه ملی


ما در فدراسیون فوتبال آماده هستیم. چون می دانید، جریان هایی که پیش آمده، برخورد باشگاهی بوده و مربوط به استقلال بوده است. در سطح ملی و بازی های تیم ملی اما ما مشکلی از بابت پذیرش خانم ها نداریم. حالا هم توکل به خدا و امیدواریم، بتوانیم به خوبی این کارها را انجام دهیم.

ایستگاه در نظر گرفتن، ورود را گزینشی نمی کند


سوال- اینکه می گویید، خانم ها باید به ایستگاه هایی بروند تا با اتوبوس به ورزشگاه بیایند، شائبات گزینشی بودن برای ورود را شاید بیشتر کند. در این زمینه بیشتر توضیح می دهید.


ببینید ما که نمی دانیم چه کسانی ثبت نام می کنند. هر فردی می تواند خودش وارد شود و ثبت نام کند. خب آن‌هایی که بلیت تهیه می‌کنند ما باید یک پیش‌بینی پارکینگ هم برای خانم‌ها داشته باشیم. در استادیوم آزادی ما آن پارکینگ جدا و منحصر به خانم‌ها را نداریم؛ یعنی هر قسمتی را بررسی کردیم، برای حدود ده درصد نتوانستیم چنین فضایی را بیابیم. در خصوص عدد ده هم باید بگویم چون ما احتمال می‌دهیم بازی‌های تیم ملی که همیشه 100 هزار نفر که نمی‌آیند یعنی ما برای بازی ایران و کامبوج بعید می‌دانیم که استقبال خیلی بالایی از بازی بشود و من فکر می‌کنم 10 درصد رقم معقولی باشد.

 

اصلا نمی گوییم چه کسی بیاید و ثبت نام کند


ضمن اینکه جایگاه‌های ما در آزادی 800 نفری است و دو جایگاه برای خانم‌ها احتمالاً کفایت می‌کند و ما این جایگاه‌ها را آماده کردیم. بلیت‌فروشی هم که اینترنتی است و هرکسی می‌تواند با ورود به سامانه بلیت برای خودش تهیه کند و ما اصلاً نمی‌گویم چه کسی بیاید و ثبت‌نام کند.

 

تسهیلاتی در نظر گرفتیم تا خانم ها به مشکل نخورند


ما فعلاً برای اینکه برای خانم‌ها بخواهیم تسهیلاتی قائل شویم که خدایی ‌نکرده مشکلی برای آن‌ها پیش نیاید. آمدیم 8 نقطه از تهران و یک نقطه از کرج را در نظر گرفتیم که هرکسی که بلیت را تهیه کرد به آنجا بیاید. مثلاً برای طرفداران پرسپولیس می‌گوییم به ورزشگاه درفشی فر بیایند و سوار اتوبوس شوند یعنی با همان بلیتی که ثبت‌نام کردند، سوار اتوبوس می‌شوند و در استادیوم پیاده شوند.

 

ظرفیت بانوان بستگی به استقبال آنها دارد


سوال- آیا در بازی مثلاً مقابل عراق که استقبال بیشتر است آیا ظرفیت جایگاه خانم‌ها تغییری خواهد یافت؟


ببینید این ظرفیت را که من گفتم قطعی نیست و ما فعلاً در این بازی پیش رو پیش‌بینی دو تا جایگاه 800 نفری را کردیم و اگر بیشتر شدند مسئولین ما می‌توانند تغییر دهند. همان‌طور که اگر کمتر شدند وضعیت به همین منوال است و در کل بستگی به استقبال مردم دارد.

 

به زودی کانون هواداران بانوان با تسهیلات ویژه راه اندازی می شود


حتی ما به‌زودی قصد داریم کانون هواداران بانوان را راه‌اندازی کنیم، که این کانون از همه طرفداران خانم تیم ملی ثبت‌نام می‌کند؛ یعنی آن‌کسی که در سیستان و بلوچستان هم به تیم ملی علاقه‌مند‌ است، بتواند ثبت‌نام کند. ما 18 تیم ملی داریم و می خواهیم کانون هواداران بانوی تیم ملی را راه اندازی کنیم. به‌این‌ترتیب تمام خانم‌هایی که علاقه‌مند به تیم ملی هستند برای آن‌ها ثبت‌نام انجام می‌شود و انشاء الله با کمک یکی از بانک‌ها کارت هواداری صادر خواهد شد. آن‌ها رسماً هواداران تیم ملی خواهند شد و ما برای این عده تسهیلاتی قائل خواهیم شد. مثلاً تخفیف بلیت استفاده از مترو را در نظر بگیریم. یک کارت چندمنظوره که بتوانند مسائل بانکی خودشان را با آن‌هم حل کنند. در واقع کارت با عکس خودشان به عنوان هوادار تیم ملی.

 

زیر ساخت ها برای حضور بانوان فراهم شده است


یک سری از رسانه‌های خارجی در خبری مدعی شدند که هیئت سه نفره ای از فیفا برای بررسی شرایط به تهران سفر می‌کنند. این خبر درست است؟


ببینید ما مشکلی با تیم‌های ملی نداریم و فیفا هم نظرش بر روی تیم ملی و بین المللی باشگاهی است. مثل بازی پرسپولیس و کاشیما. دیدید که خانم‌ها آمدند و مشکلی در این زمینه نداریم. فعلا برای بازی با کامبوج و عراق فضا را برای حضور بانوان آماده می‌کنیم. کما اینکه در سه بازی قبلی نیز خانم‌ها آمدند ولی ساختارها آماده نبودند. حالا با نظر جناب وزیر زیر ساختار ها آماده است و فردا صبح جلسه ای پیرامون این موضوع خواهیم داشت تا تمام تسهیلات در اختیار بانوان قرار بگیرد، تا آن‌ها با سرافرازی بیایند و از فوتبال لذت ببرند. در فکر تسهیلات برای بانوان مثل در اختیار قرار دادن مترو و باقی امکانات هم برای آن‌ها هستیم.

7413