چطور مورینیو، دخئا را از عنوان بهترین دروازه بان دنیا دور کرد؟

چطور مورینیو، دخئا را از عنوان بهترین دروازه بان دنیا دور کرد؟

سایت رسمی فوتبالی- تیمهای انگلیسی معمولا بازی هایشان را از دروازه بانان شروع می کنند ولی منچستریونایتد ازاین بابت با سایر تیمها تفاوت زیادی دارد و چوب این داستان را دروازه بان اسپانیایی این تیم می خورد.

منچسترسیتی، چلسی و لیورپول سه تیم برتر لیگ برتر هستند که درحال حاضر 20 امتیاز دارند و پشت سرآنها آرسنال و تاتنهام قرار دارند که 18 امتیاز کسب کرده اند. سه تیم صدرنشین لیگ برتر در سایر آمارها نیز نسبت به سایر تیمها برتری هایی دارند.

سیتی تیمی است که در مجموع 8 دیدارش تا به اینجای رقابتهای لیگ برتر، بیشترین پاسها را داده (5728 پاس)؛ چلسی با 5639 پاس از این حیث دوم است و لیورپولی ها با 4772 پاس در جایگاه سوم قرار دارند. کنترل توپ فاکتوری اساسی برای پپ گواردیولا، مائوریتسریو ساری و یورگن کلوپ به حساب می آید.

برای این سرمربیان، وقتی تیمهایشان کنترل توپ را دردست داشته باشند، اوضاع بهتر پیش می رود. بدین ترتیب دروازه بانانشان باید به اندازه سایر بازیکنان تیم در جریان بازی باشند.

لیورپول 70 میلیون یورو برای خرید آلیسون هزینه کرد و چلسی 80 میلیون یورو برای جذب کپا آریزابالاگا در بازار تابستانی پرداخت. بدین ترتیب کلوپ و ساری سعی کردند تا سبک فوتبالی شان را از داخل دروازه و روبه جلو اعمال کنند. سیتی هم با جذب ادرسون دوران جدیدی را شروع کرد.

پس تصادقی نیست که سه صدرنشین فعلی لیگ برتر آمار بهترین پاسهای دروازه بانان در لیگ را دارند: کپا (193 پاس)، الیسون (171 پاس) و ادرسون (154 پاس).

ادرسون با85% پاس صحیح، دقیق ترین دروازه بان فعلی لیگ برتر است و کپا با 81% و الیسون با 80% در رده های بعدی هستند. در رقابتهای این فصل لیگ برتر ارتباط مستقیمی میان دقت پاس دروازه بانان  با جایگاه تیمها در جدول رده بندی وجود دارد.

الیسون بکر دروازه بان لیورپول

طبق این آمار، بحثهای زیادی درمورد ژوزه مورینیو، یونایتد و داوید دخئا مطرح می شود. آمار پاسهای دخئا به طرز عجیبی برای دروازه بانی درحدواندازه های او ضعیف است و البته زیرنظر مورینیو است که بازی با پای او افت چشمگیری داشته.

از بهترین دروازه بانان دنیا انتظار می رود که بازیکنان کاملی باشند ودربازی با پا مثل بازی با دست قوی باشند. اما دخئا از این حیث از رقیبانش عقب افتاده است.

او در اولین فصل حضور در یونایتد زیرنظر فان خال (فصل 15-2014)، با دادن 664پاس بهترین دروازه بان لیگ برتر شد ولی از آن زمان به بعد تدریجا آمارش دچار افت شد.کار کردن با مورینیو برای دخئا سودمند نبوده و او درمقایسه با سایر دروازه بانان تیم ملی اسپانیا و تیمهای انگلیسی ضعیفتر شده است. 

دقیقترین دروازه بانان لالیگا، کیلور ناواس با 87.6% دقت و مارک تراشتگن (85.25%) و تیبائو کورتوا با دقت 84.7% هستند.

پائو لوپس دروازه بان بتیس که همراه با دخئا و کپا به تیم ملی اسپانیا دعوت شده هم بیشترین پاسهای دقیق دراین فصل لالیگا را داشته (172 پاس). بدین ترتیب دخئا درزمان حضورش در اردوی اسپانیا باید سبک بازی اش را تغییر دهد و این برای کسی که درطول تمام سال زیرنظر مورینیو کار می کند، کار ساده ای نیست.

راندمان دخئا در یونایتد تنها 55% است و پاسهای دقیق وسالم او 109 پاس بوده، یعنی نصف آمار کپا.

کپا دروازه بان چلسی و تیم ملی اسپانیا

تیم مورینیو دراین فصل مجموعا 92 بار با اشتباه دخئا توپ را از دست داده که این آمار درمورد کپا 46 بار، آلیسون 45 بار و ادرسون 28 بار است.

البته مورینیو در بازیهای اخیر تاکتیک تیمش را تغییر داده و درتلاش است تا از پشت سربازیکنانش بازی را به جریان بیندازند وشاید این تغییر تاکتیک کمی به دخئا کمک کند.

زمانی که گواردیولا سرمربی بایرن شد، مانوئل نویر، به لطف پپ توانست تا بازی با پایش را بهتر کند. دخئا هم دروازه بانی درحدواندازه های نویر بود ولی در سه فصل اخیر، فرصت پیشرفت را از دست داده و یکی از دلایل افتش، عدم بازی با پای زیاد است.


6363