گزارش ویژه/ بحران مالی شدید در استقلال تهران؛ پول خرید چای هم در باشگاه نیست!

گزارش ویژه/ بحران مالی شدید در استقلال تهران؛ پول خرید چای هم در باشگاه نیست!

وب سایت رسمی فوتبالی- سال 97 برای فوتبال باشگاهی ایران، سال بحران اقتصادی است. باشگاههای فوتبال ایران در هر دسته و رده ای با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش فوتبالی، انصراف ها از رقابتهای لیگ دسته اول و دوم و جام حذفی و سنگینی هزینه های جاری باشگاهها و نوسانات ارزی اوج بحران را نشان می دهد. 

در این میان پیش بینی می شد باشگاههای صنعتی، کمتر مشکل داشته باشند. سپاهان و ذوب آهن هر چند اعلام کرده بودند که مشکلات مالی عدیده ای دارند اما در نهایت کارخانه ها به کمکشان آمدند. سپاهان در فصل نقل و انتقالات تیم خوبی بست و خوب هزینه کرد. از سوی دیگر، ذوب آهن هم زمانی که به مشکل مالی خورد، کارخانه به کمکش آمد.

تیمهای وابسته به وزارت نفت هم اوضاع عجیبی دارند. بر اساس قوانین جاری کشور، وزارتخانه ها در صورتی که تیم های زیرمجموعه هایشان در لیگ برتر نباشند و درگیر ورزش قهرمانی نشوند، می توانند شامل پرداخت هزینه ها از سوی وزارتخانه ها شوند اما اگر به سطح حرفه ای بیایند وزارتخانه ها نمی توانند هزینه کنند! مشکلی که برای نفت مسجد سلیمان، پارس جنوبی جم، صنعت نفت آبادان و نفت تهران افتاد. نفت تهران حتی با سقوط به لیگ دسته اول هم شامل کمکهای وزارت نفت نشد و با عدم حضور در دو بازی متوالی در لیگ دسته اول به لیگ یک سقوط کرد. 

پیش بینی می شد پرسپولیس و استقلال که تیم های دولت هستند، به خاطر درآمد حاصل از پیامک های ارسالی هواداران در سامانه های همراه اول و ایرانسل، وضعیت بهتری داشته باشند اما اعلام رقم بدهی بالای 150 میلیارد تومان برای هر دو باشگاه اعلام شد و طبق اسنادی که منتشر شد، لیست بدهکاران دو تیم و مخصوصا استقلال، همه را انگشت به دهان و متحیر کرد.

تازه ترین خبرها از باشگاه استقلال حاکی از آن است که شرایط مالی این تیم در وضعیت عجیب و غریبی است و باشگاه پول خریدن چای برای آبدارخانه اش را ندارد! درواقع امور روزانه این باشگاه به مشکل خورده و در سفر اخیر این تیم به عسلویه و جم مشکلات مالی بیشتر پدیدار شده است. درآمدهایی ارزی که از ناحیه فروش بازیکنان و رضایت نامه های آنان بدست آمده هنوز به ریال تبدیل نشده و ظاهرا افتخاری و توفیقی، پیش پیش درآمدهای اسپانسر پیامکی را گرفته اند و احتمالا خرج امورات باشگاه و تمدید قراردادها و هزینه های جاری کرده اند. بحران مالی به صورتی است که حتی باشگاه پس از بستن قرارداد با بازیکنان جدیدش نتوانسته است پیش پرداخت آن ها را بپردازد و همچنین در پرداخت حقوق بازیکنان فعلی نیز به مشکل خورده است.

در ضمن مجوز حرفه ای استقلال هم به مشکل خورده و مشخص نیست که کنفدراسیون فوتبال آسیا با این حجم از بدهی های استقلال به این تیم مجوز بدهد یا خیر. اگر این اتفاق نیفتد استقلال را از لیگ قهرمانان آسیا کنار می گذارند. وزیر ورزش و مدیران فعلی باشگاه استقلال هم پیگیر هستند که هر چه زودتر مشکل را حل کنند. این در حالی است که ظاهرا مشکل پرسپولیس در بابت بدهی های اصلی و بزرگ حل شده ولی هنوز کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس نیز مجوز حرفه ای را نداده است و مشکل بدهی های کوچک نیز پابرجاست. سفر اخیر مدیران این باشگاه به مالزی هم موید همین ماجراهاست. باید دید در نهایت این دو باشگاه موفق به اخذ مجوز حرفه ای خواهند شد یا خیر.