گزارش ویژه/ استقلال و تیام در خط پایان؛ شکایت آبی ها به فیفا قطعی شد

گزارش ویژه/ استقلال و تیام در خط پایان؛ شکایت آبی ها به فیفا قطعی شد

وب سایت رسمی فوتبالی- آنطور که مشخص است تیم فوتبال استقلال و تیام در پایان راه قرار گرفته اند و راه بازگشت تیام به استقلال دیگر وجود ندارد.

به گزارش فوتبالی، تیام و استقلال روزهای خوشی را کنار هم سپری کردند. درست در حساس ترین زمان ممکن مهاجم سنگالی راهی ایران شد تا ناجی تیم دوباره جان گرفته استقلال شود. استقلال منصوریان و استقلال شفر تفاوت های زیادی داشتند. تیم بی رمق و بدون اعتماد به نفس علیمنصور جای خود را به تیم پر تلاش و مصمم پیرمرد آلمانی داده بود، اما نوک پیکان آبی های پایتخت زهر کافی را نداشت و مهاجمان استقلال هیچوقت چهره یک مهاجم تمام عیار را نداشتند. با آمدن تیام خوشبختی، استقلال و شفر را به آغوش کشید و مهاجم سنگالی بر خلاف لشگر مهاجمان خنثی استقلال در دو فصل گذشته بیشتر توپ هایی را که دریافت می کرد به تور دروازه های حریف می چسباند. استقلال هر چقدر به پایان فصل نزدیک شد بهتر و بهتر شد. در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا استقلال نمایش بسیار خوبی داشت.

اما عدم تمدید قرارداد بازیکنان و قرارداد بازیکنی همچون تیام کام هواداران را قبل از آغاز لیگ هجدهم کام هواداران و کادرفنی استقلال را تلخ کرد. تیام در قراردادش بندی گنجانده بود که بعد از پایان نیم فصل دوم لیگ هفدهم بتواند با پرداخت 200هزار دلار از استقلال جدا شود.


شروع دیر مذاکرات، برای حفظ تیام

هیچوقت برای جبران دیر نیست! جمله ای مرسوم میان ادبیات روزانه، اما گاهی اوقات شرایط چنان بغرنج می شود که راهی برای جبران باقی نمی ماند. تیام با درخشش در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان همچون ستارهای درخشان در ترکیب استقلال دل ربایی می کرد و مدیران وقت استقلال سرمست از عملکرد درخشان بازیکنی که جذب کرده بودند. تیام در 12 بازی که برای استقلال انجام داد 9 گل به ثمر رساند و نقش پررنگ او برای رساندن استقلال به موفقیت بر کسی پوشیده نبود. تعلل مدیران وقت استقلال در حالی که می دانستند تیام فقط با 200هزار دلار می تواند از این تیم جدا شود عجیب ترین نکته ماجرای تیام و استقلال است؛ تعللی که موجب شد تا تیم های کشورهای حاشیه خلیج فارس  از طریق مدیر برنامه های مختلف تیام را هوایی کنند. تیام بعد از خروج از ایران راهی کویت شد و در آستانه توافق با الکویت قرار گرفت. به گفته یکی از اعضا هیات مدیره استقلال کویتی ها تیام را با وعده 2 ونیم میلیون دلاری به کویت کشاندند اما ناگهان این رقم به 800هزار دلار کاهش پیدا کرد تیانم که در مذاکرات ابتدایی برای ماندن در استقلال برای ماند در استقلال 800هزار دلار طلب کرده بود ترجیح داد پیشنهاد کویتی ها را رد کند. بلافاصله مدیران استقلال پیشنهاد 900هزار دلار به علاوه آپشن را به تیام پیشنهاد دادند اما تیام رقم درخواستی خود را یک میلیون و 200هزار دلار اعلام کرد و بعد از آن به قول خسرو حیدری استقلالی ها را سرکار گذاشت! البته که استقلال نمی توانست یک میلیون و 200 هزار دلار به تیام بدهد و با این می توانست چند بازیکن دیگر به خدمت بگیرد. در هر حال بندهای قرارداد تیام هم شل بود و مدیران سابق استقلال در این ماجرا به شدت مقصر بودند. همین شل گرفتن قرارداد با تیام و عدم توجه به آینده حضور این بازیکن خوب سنگالی کمک کرد که او به راحتی از استقلال جدا شود.

جدایی تیام از استقلال

توافق تیام با عجمان امارات خبری بود که هفته گذشته روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت و استقلال با ارسال نامه ای به باشگاه عجمان درخواست کرد تا همه چیز در چارچوب قانون باشد و در صورتی که باشگاه اماراتی بدون رضایت استقلال با تیام قرارداد امضا کند از تیم اماراتی به فیفا شکایت خواهد کرد. استقلال و شفر حالا دیگر قید حضور تیام را در استقلال زده اند و از این رو ویزای کاری او را به همراه جباروف و بویان در ایران باطل کردند. حالا استقلال منتظر روزی است که تیام برای صدور آی تی سی و بازی در تیم جدید به سراغ استقلالی ها بیاید. آن وقت است که استقلال از تیام به فیفا شکایت خواهد کرد. 

تیام تمایلی به ادامه کار در استقلال نداشت و طبق قوانین فیفا بازیکنی که بر اساس بندهای قراردادش، نخواهد در تیمی بازی کند، باشگاه نمی تواند او را به زور نگاه دارد. در هر حال شفر می تواند با کمک همین قانون فیفا و پرداخت غرامت قرارداد خود را فسخ کند. هر چند تیام اخیراً در مصاحبه ای اعلام کرد به دلیل بدهی ها مالیاتی ترسیدم به ایران بازگردم و مدیران استقلال هیچ کدام از وعده هایی را که دادند را عملی نکردند اما این مصاحبه تکذیب شد. شروع و استارت تیام با استقلال هر قدر هم که دلنشین بود حالا کاملا به شکل یک تراژدی به پایان رسید. هر چند استقلال نشان داد که می تواند از قرارداد سید مجید حسینی 600 هزار دلار درآمد داشته باشد، می تواند حداقل 200 هزار دلار از قرارداد تیام از آن خود کند. البته اگر تیام برای حضور در باشگاه جدید، به دنبال صدور آی تی باشد!


گزارش از سعید لطفی/ سایت فوتبالی