پیش‌بازی چلسی-منچسترسیتی؛ برای اولین جام فصل

پیش‌بازی چلسی-منچسترسیتی؛ برای اولین جام فصل

سایت رسمی فوتبالی - مائوریزیو ساری برای اولین بار در دیدار جام خیریه انگلیس که روز یکشنبه در برابر منچسترسیتی برگزار خواهد شد، به عنوان سرمربی چلسی روی نیمکت این تیم خواهد نشست. 

این مربی ایتالیایی ماه گذشته جانشین هم وطن خود، آنتونیه کنته، شد. او فصل گذشته در آستانه ربودن عنوان قهرمان از چنگ یوونتوس با تیم ناپولی در سری آ بود. 

او می تواند بعد از دیوید مویس در سال 2013 اولین مربی لیگ برتری باشد که در نخستین تجربه مربیگری خود یک جام قهرمانی به دست خواهد آورد. 

ساری  این باره گفت: " من اول از همه برای بازی در ویمبلی هیجان دارم چرا که این اولین تجربه من است. این بازی برای ما بسیار سخت است. من می خواهم پیروز باشم چون کسب یک جام به این سرعت برای ما مهم است. اما چیزی که بسیار مهم است، عملکرد ماست. البته که ما باید پیشرفت کنیم. "

مربی منچسترسیتی، پپ گواردیولا، قصد دارد که رقابت جدیدی با ساری آغاز کند و می گوید سبک او به سرعت با لیگ برتر سازگار می شود و در این در حالی است که مدتی طول کشید تا او بتواند سبک بازی خود را پیش از قهرمانی سیتی در فصل گذشته به این تیم القا کند. 

گواردیولا گفت: " من از این که ساری در لیگ برتر است، خوشحال هستم. من از تماشای تیم او در هر آخر هفته چیزهای زیادی یاد گرفتم. سه بازی را دیدم. او موفق شده و تیم در زمانی کوتاه به همان سبکی بازی می کند که او می خواهد. فکر می کنم بازی خوبی خواهد شد. چلسی همیشه رقیب بزرگی بوده است. آنتونیو هم رقیب بزرگی بود و مطمئنا مائوریزیو هم همین طور است. سبک بازی او برای فوتبال انگلیس عالی است. "

مائوریزیو ساری گواردیولا

وضعیت تیم ها چگونه است؟

خرید تابستان منچسترسیتی، ریاض محرز، بعد از پایان مصدومیت مچ پا حالا آماده حضور در میدان است.

کوین دی بروینه و رحیم استرلینگ تنها بازیکنانی هستند که پس از جام جهانی هنوز به تمرینات بازنگشته اند و گواردیولا باید در این شرایط با تیم خود به میدان برود. 

روبن لوفتوس چیک، هافبک انگلیس، این هفته به طور کامل به تمرینات چلسی بازگشت و ممکن است در ترکیب ثابت حضور داشته باشد. ویلیان نیز از تعطیلات برگشته و در اختیار تیم قرار دارد. 

کالوم هادسون اودوی بعد از عملکرد درخشان برابر آرسنال احتمالا در ترکیب چلسی حضور خواهد داشت. 

آمار و رکوردهای ویژه برای این بازی

* چلسی بعد از سال 2009 برای اولین بار در آستانه قهرمانی در جام خیریه قرار دارد. آنها آخرین بار در ضربات پنالتی با حساب 4 – 1 از سد منچستریونایتد عبور کردند. این تیم پس از این قهرمانی 4 بار دیگر در جام اتحادیه حضور داشت اما موفق به قهرمانی در این رقابت ها نشد. 

* منچسترسیتی آخرین بار با شکست رقیب امسال خود، چلسی، در سال 2012 قهرمان جام خیریه شد. این دیدار که در ورزشگاه ویلا پارک برگزار شد با حساب 3 – 2 به نفع سیتیزن ها به پایان رسید.

* این سومین دیدار منچسترسیتی و چلسی است که در ویمبلی برگزار می شود و آخرین آنها را سیتی در نیمه نهایی جام اتحادیه با نتیجه 2 – 1 پیروز شد. 

* چلسی هر دو دیدار آخر خود در برابر منچسترسیتی را واگذار کرده است. آنها از سپتامبر سال 2010 در سه بازی پیاپی برابر سیتی بازنده نبوده اند. 

* سرمربی منچسترسیتی، پپ گواردیولا، پیش از این 4 بار در ورزشگاه ویمبلی مربیگری کرده است که هر چهار بازی در چهار رقابت متفاوت بوده اند ( لیگ قهرمانان 2011، جام حذفی 2017، جام اتحادیه و لیگ برتر 2018 ).

* قهرمانی چهار دوره آخر جام خیریه انگلیس به قهرمان جام حذفی رسیده و منچستریونایتد در سال 2013 برای آخرین بار به عنوان قهرمان لیگ به این عنوان دست پیدا کرد.

* منچسترسیتی در دو بازی آخر خود در ویمبلی پیروز شده که هر دو آنها در فصل 18 – 2017 بوده است. آنها در ماه آوریل با نتیجه 3 – 1 برابر تاتنهام پیروز شدند و در فینال جام اتحادیه در فوریه با نتیجه 3 – 0 آرسنال را شکست دادند. این تیم از مارچ 1970 تا به حال موفق نشده در سه بازی پیاپی در ویمبلی پیروز شود. 

* چلسی تا به حال 20 بار در ویمبلی پیروز شده است. تنها تاتنهام ( 32 )، منچستریونایتد ( 23 ) و آرسنال ( 21 ) بیشتر از آنها در این ورزشگاه به پیروزی رسیده اند. 

* تنها یکی از 17 گل به ثمر رسیده توسط چلسی در ورزشگاه ویمبلی توسط یک بازیکن انگلیسی به ثمر رسیده است ( جان تری در دیدار فینال جام اتحادیه در مارچ 2015 برابر تاتنهام ). هر 12 گل اخیر این تیم توسط بازیکنان خارجی وارد دروازه حریفان شده است. 

* مهاجم منچسترسیتی، سرجیو آگوئرو، در 5 بازی اخیر خود برابر چلسی 5 گل به ثمر رسانده که شامل یک هت تریک در آوریل سال 2016 می شود. 

* هیچکدام از بازیکنان منچسترسیتی بیشتر از سرجیو آگوئرو در ورزشگاه ویمبلی گلزنی نکرده اند ( 3 گل و مساوی با یحیی توره ).