جام جهانیِ ضربات ایستگاهی

جام جهانیِ ضربات ایستگاهی

سایت رسمی فوتبالی - این واقعیت که جام جهانی 2018 در واقع جام ضربات آزاد بود از نگاه بسیاری از بینندگان دور نماند. در 62 بازی که تا به این جا در این رقابت ها انجام شده، 68 گل از روی ضربات شروع مجدد به ثمر رسیده اند که بعد از 62 گل جام جهانی 1998 فرانسه رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. روز سه شنبه در دیدار نیمه نهایی بین بلژیک و فرانسه یک ضربه سر روی کرنر ارسال شده تکلیف بازی را مشخص کرد و انگلیس نیز توانست روز بعد به لطف یک ضربه آزاد مستقیم از حریف خود پیش بیفتد.

آندی راکسبرگ، یکی از اعضای گروه مطالعات تکنیکی فیفا در یک کنفرانس با رسانه ها در روز پنج شنبه گفت: " ثابت شده که ضربات آزاد یک ابزار مهم در این جام جهانی هستند. در فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا 45 کرنر به گل تبدیل شدند. در ای جام جهانی نیز 30 کرنر به گل تبدیل شد. این نشان دهنده قدرت و سرعت ذهن و عمل است. "

برای اینکه تیمی بتواند از این ضربات استفاده کند باید در ابتدا چنین فرصتی را به دست بیاورد. با توجه به پارامترهای این جام جهانی و راهنمایی هایی که داوران پیش از این رقابت ها دریافت کرده بودند، خطاهای گرفته شده در این مسابقات بسیار زیاد بود. تعداد پنالتی های این رقابت ها نیز رکورد 28 پنالتی را زد و 21 توپ از این تعداد به گل تبدیل شد.

این تعداد خطا در محوطه جریمه به این معناست که مدافعان به اندازه کافی قوی نبودند و مهاجمان فضای بیشتری برای گلزنی از روی کرنرها یا ضربات آزاد داشتند. سرمربی انگلیس، گرت ساوت گیت، گفت: " ما از ضربات آزاد به عنوان یک عامل کلیدی در این رقابت ها استفاده کردیم. "

تیم های زیادی در روسیه 2018 با تمرکز بر انسجام دفاعی خود، مالکیت توپ چندانی نداشتند و بیشتر اطراف محوطه جریمه خود حضور پیدا می کردند. با توجه به این که تیم های ملی زمان زیادی برای آماده سازی در اختیار نداشتند، تمرکز بر سیستم دفاعی آسان تر از تمرین برای حرکات تهاجمی بود. در نتیجه حضور توپ در محوطه جریمه بیشتر بود که منجر به پنالتی، ضربات آزاد اطراف محوطه جریمه یا کرنر می شد. ضد حملات نیز گاهی با خطای نزدیک محوطه جریمه یا کرنر متوقف می شدند.

علاوه بر این احتمال دریافت گل در این سبک کمتر از بازی باز و آزاد است. توماس هیتسلزپرگر، بازیکن سابق تیم ملی آلمان در این باره می گوید: " کشورهای کوچکتر بیشتر بر دفاع متمرکز بودند چرا که تمرین برای این کار آسان تر از تمرین برای حمله است. این گلزنی را برای تیم های بزرگ سخت می کند. آنها با مشکلی روبرو هستند که باید حل کنند و این اهمیت ضربات آزاد را بیشتر می کند. "

تمرین ضربات شروع مجدد سریع و موثرتر از کار بر حرکات تهاجمی تاثیرگذار است. با توجه به زمان کمی که تیم های ملی در کنار هم می گذرانند بار دیگر اهمیت ضربات آزاد را در روسیه 2018 مشخص می شود.

تیم های بیشتری حالا از مربیان ضربات آزاد استفاده می کنند که می توانند ایده های متفاوت و پیشرفته ای در این باره بدهند و تیم را در جریان آماده سازی جام جهانی یاری کنند.

روبن لوفتوس – چیک، هافبک انگلیس می گوید: " ما زمان زیادی را روی ضربات شروع مجدد گذاشتیم و به تمام جزئیات مانند اینکه چه کسی بدود و چه کسی دفاع کند، دقت کردیم. "

یک عامل دیگر نیز این است که دفاع کردن در برابر این ضربات شروع مجدد بسیار دشوار است. برای مثال بدون توجه به اینکه یک تیم از دفاع من تو من یا منطقه ای یا ترکیبی از هر دو استفاده می کند، در یک کرنر تنها کافی است یک بازیکن دیر واکنش نشان دهد یا توپ را اشتباه دفع کند. همین می تواند به تیم حریف فرصت گلزنی بدهد. تمرین دفاع در برابر ضربات آزاد بسیار سخت است و این می تواند به خوبی آنها را مجازات کند.