چرا کفش طلا را برای هری کین دوخته اند؟

چرا کفش طلا را برای هری کین دوخته اند؟

به گزارش "ورزش سه"، آقای گل دو دوره لیگ جزیره و ستاره ای که توانسته 108 گل در 153 بازی به ثمر برساند، حالا در آستانه کسب مهم ترین عنوان آقای گلی اش است؛ یعنی کفش طلای جام جهانی.

پنالتی اش در مقابل کلمبیا در دیدار یک هشتم نهایی، او را به ششمین گل در این تورنمنت رساند. 2 گل بیشتر از روملو لوکاکوی بلژیکی و کریستیانو رونالدوی حذف شده و سه گل بیشتر از رقبای دسته کوچکتر که مهم ترینشان کیلیان امباپه است.

در حالی که هنوز دور یک چهارم نهایی آغاز نشده، هری کین به رکورد گری لینه کر در جام جهانی 1986 رسیده است. او همچنین در 6 بازی اخیر ملی برابر تیم های کلمبیا، تونس، پاناما، نیجریه، لیتوانی و اسوونی موفق به گلزنی شده تا به رکورد اولین انگلیسی که توانسته در 6 بازی ملی متوالی گلزنی کند، برسد اما کین امیدوار است این رکورد را در جام جهانی نیز به دست آورد. برای رسیدن به این مهم، او باید برابر سوئد گلزنی کند و در 2 بازی بعدی جام جهانی نیز موفق به فتح دروازه حریفان شود.

حالا او در مقابل رقیبان جدی قرار گرفته و امیدوار است پس از 32 سال بار دیگر کفش طلای جام جهانی را به انگلستان ببرد.

* مقایسه کین با رقبا

کین نیمی از گل هایش را با ضربه پنالتی به ثمر رسانده اما این، کار آسانی در جام جهانی نیست. لوکاکو جدی ترین رقیب او تعداد گل های بیشتری در جریان بازی دارد و به جز کین، تنها زیوبا سابقه گلزنی از روی نقطه پنالتی را دارد. همچنین نکته جالب این که هیچ یک از گلزنان برتر جام جهانی از پشت محوطه موفق به گلزنی نشده اند.

* بازدهی بالای کاپیتان انگلستان 

کین فقط گلزنی نمی کند، او با هر گل بازدهی و سودمندی بالایش را نیز نشان می دهد. 6 گل در جام جهانی از تنها 9 شوت به دست آمده که آماری موفق العاده در مقایسه با رقبا است. کین نرخ تبدیل شوت به گل 66 درصدی دارد و در مقایسه با نزدیک ترین رقیبش یعنی امباپه، 6 درصد بهتر می باشد. پس از رونالدوی حذف شده، لوکاکو با 36 درصد بدترین آمار را دارد.

* هر نیمه یک گل 

میانگین هر 45 دقیقه یک گل نشان می دهد هری کین تا چه حد چارچوب شناس است. این آمار برای بازیکنی که در کورس رقابت برای توپ می باشد، بی نظیر است. در همین حال، کریستیانو رونالدو و کیلیان امباپه آمار 90 دقیقه یک گل را دارند و لوکاکو نیز هر 60 دقیقه یک گل زده.

* خوش شانسی کین و انگلستان 

هری کین باید از این که انگلیس صاحب بیشترین پنالتی بوده خوشحال باشد و البته در آن طرف سه شیرها نیز بابت این که پنالتی زن قهاری چون او را دارند، باید خرسند باشند. در این جام 28پنالتی به دست آمده که 21 تا تبدیل به گل شده اند. 

کاپیتان انگلستان بیش از دیگر آقای گل های جام جهانی، از روی نقطه پنالتی گل زده. او 50 درصد گل هایش را با این روش به ثمر رسانده و نزدیک ترین بازیکن به کین اوزبیو با 36 درصد است. 

* مقایسه با 5 آقای گل اخیر 

عنوان کفش طلا (Golden boot) از جام جهانی آفریقای جنوبی به دست آمده و پیش از آن Golden Shoe نام داشت و البته قبل از جام جهانی 82 به برترین گلزنان جام تنها لقب آقای گل می دادند. (دلیل این تغییر نام این است که boot در انگلیسی به معنای کفش استوک و مناسب فوتبال است.)

کین با همین تعداد گل نیز از 11 آقای گل جام جهانی عملکرد بهتری را به ثبت رسانده است. به عبارتی، از جام جهانی 1978 تنها یک بازیکن توانسته با بیش از 6 گل عنوان آقای گلی را به دست آورد و او هم کسی نیز جز رونالدو نازاریو که در جام جهانی 2002 کفش طلا را از آن خود کرد.

* 7 گام تا یک رکورد بزرگ 

با این وجود، کین می تواند یک کار بزرگ دیگر نیز انجام دهد. او می تواند رکورد برترین آقای گل تاریخ جام جهانی را هم بشکند که البته کار آسانی نیست. ژست فونتین مهاجم تیم ملی فرانسه در جام 1958 سوئد توانست 13 گل به ثمر برساند و حالا کین 7 گل تا او فاصله دارد. 

جدول زیر به ترتیب برترین گلزنان جام جهانی را نشان می دهد.

* آقای گل ها، بعد از جام جهانی

به طور خلاصه، به دست آورد کفش طلای جام جهانی، پرستیژ و فرصت بسیار خوبی برای افزایش حرفه ای گری و انتقال به باشگاهی بزرگ است. 

گری لینه کر در سال 1958 با قراردادی 800 هزار پوندی به اورتون پیوست و عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد. اما پس از آقای گلی در جام جهانی، با پیشنهادی 2.8 میلیون پوندی از بارسا روبرو شد و راهی نیوکمپ شد.

رونالدو نازاریو در 2002 با 8 گل زده آقای گل شد و در بازی فینال نیز توانست گلزنی کند. این در حالی بود که او مصدومیتی از ناحیه زانو داشت. او در تابستان 2002 با انتقالی بزرگ از اینترمیلان راهی رئال مادرید شد و سپس توانست برای دومین بار برترین بازیکن جهان شود.

خامس رودریگز در 2014 درخشش قابل توجهی داشت. هافبک هجومی موناکو 6 گل در 5 بازی به ثمر رساند و با کلمبیا به یک چهارم رسید. پس از جام جهانی، آقای گل این رقابت ها با انتقالی 71 میلیون پوندی به رئال مادرید پیوست و گران انتقال زمان خود را رقم زد.

ترجمه: محمد همتی
منبع: بی بی سی اسپورت