چرا ژسوس به فیرمینو ترجیح داده‌ می‌شود؟

چرا ژسوس به فیرمینو ترجیح داده‌ می‌شود؟

سایت رسمی فوتبالی - حتی با استانداردهای " بک در " که یک سایت کمدی و طنر در برزیل است که آمارها و خبرها را با زاویه نگاه دیگری منتشر می کند، این شوخی خیلی ظالمانه بود. 

یک ساعت پس از پیروزی 2 – 0 برزیل در برابر مکزیک که این تیم را برای هفتمین جام جهانی متوالی به جمع هشت تیم برتر رساند، سایت کمدی تیتری تمسخرآمیز منتشر کرد تا عملکرد گابریل ژسوس را مورد نقد قرار دهد: " گابریل ژسوس نمی داند در روسیه 2018 چه کار کرد پس در حال رنگ کردن محوطه جریمه به رنگ های زرد و سبز است. "

این تیتر به داستان دنبال کردن جام جهانی 2014 توسط مهاجم منچستر سیتی اشاره می کند که مشغول به رنگ کردن جدول های خیابان های سائو پائولو بوده است. طبق معمول تیم " بک در " هدف ساده ای را انتخاب کرده است: نقش ژسوس در ترکیب اصلی برزیل از پیش از آغاز جام جهانی مورد انتقاد بود اما این انتقادات بعد از حضور در 4 بازی در ترکیب اصلی و تنها یک گل از این بازیکن 21 ساله تشدید شد.

از نظر آماری این بدترین بازی از یک شماره 9 برزیلی بعد از جام جهانی 1966 بوده که در آن برزیل با دو شکست در مرحله گروهی حذف شد. آلسیندو، مهاجم نوک، نتوانست هیچ یک از چهار گل تیم در انگلیس را به ثمر برساند. از آن زمان حتی فرد نیز در کامرون گل های بیشتری به ثمر رساند.

این موضوع که تنها یکی از هشت شوت ژسوس در 4 بازی در چارچوب بوده نیز کمکی به این قضیه نمی کند. در عین حال روبرتو فیرمینو نیز مورد توجه قرار گرفته است. مهاجم لیورپول دومین گل برزیل در برابر مکزیک در سامارا را به ثمر رساند تا شایستگی حضور در ترکیب اصلی را بلندتر از هر زمان دیگری فریاد بزند.

این مشکلی کاملا متفاوت از مشکلی است که برزیلی ها سال 2014 در خانه داشتند.

ژسوس بعد از نیمار بهترین گلزن تیم ملی برزیل از سال 2016 و بعد از نشستن تیته روی نیمکت مربیگری این تیم بود. این بازیکن پپ گواردیولا، با هفت گل در مسابقات انتخابی کمک زیادی به این تیم کرد. مسی و الکسیس سانچز نیز به همین اندازه گلزنی کردند و تنها ادینسون کاوانی بود که تعداد گل بیشتری داشت.

منتقدان در برزیل دوست دارند بگویند که " افتخارات قبلی را باید در موزه گذاشت " اما واقعیت این است که از زمان حضور تیته، ژسوس در تیم حضور پیدا کرده است. او در 21 بازی برای برزیل به طور متوسط 79 دقیقه در زمین بوده و به سادگی می توان گفت که در بعضی لحظات راه او و تیم ملی برزیل از یکدیگر جدا بوده است.

نگاه کردن به سایر آمار او نیز جالب است: به گفته فوت استیتس، ژسوس از نظرتوپ ربایی و تعقیب در صدر تمامی مهاجمان در جام جهانی قرار دارد. داده های فیفا نیز نشان می دهد که در دیدار مرحله گروهی برابر صربستان، ژسوس بیشترین مسافت را در بین بازیکنان برزیل طی کرده که برای یک مهاجم نوک غیرمعمول است.

کوکا، یک مفسر تلویزیونی که به عنوان مربی قهرمان لیگ برزیل با پالمیراس شد و به ژسوس باور زیادی دارد، می گوید: " او مانند ماهی است که آب را تمیز می کند تا سایر ماهی ها بتوانند بدرخشند. " بحث کردن درباره مهاجم منچستر سیتی بعد از فصل خوب فیرمینو با لیورپول که شامل 10 گل در لیگ قهرمانان اروپا نیز بود، سخت است. اما اسطوره برزیل، توستائو، این بازیکن را تحسین کرد و نظر جالبی را مطرح کرد: " پاسکاری و گلزنی فیرمینو بهتر است اما گابرزیل می تواند مدافعان حریف را تحت فشار بگذارد و بسیار سریع از سد آنها بگذرد. من درباره انتخاب بین این دو مردد هستم. "

فیرمینو به این صحبت که حضور کم او می تواند تیم را متزلزل کند، می خندد. در واقع حرکات او در زمین کاملا برعکس است. نیازی به ذکر نیست که او چگونه از پاس نیمار در برابر مکزیک استفاده کرد.

فیرمینو در این 59 دقیقه، 4 موقعیت گل ایجاد کرده است. ژسوس در 365 دقیقه، 9 موقعیت ایجاد کرد. این عددها عجیب هستند اما تیته از عملکرد ژسوس برای تیمش دفاع می کند در حالی که سایر هم بازی ها نیز از اتحاد و انسجام درون زمین صحبت می کنند.

تیته بعد از بازی در سامارا گفت: " ژسوس به تیم کمک می کند و در برابر مکزیک حضور او برای متوقف کردن حریف وقتی سایر بازیکنان خسته بودند، لازم بود. بله من میتوانم فیرمینو را در زمین بگذارم اما فرصت برای او نیز وجود دارد چه گابریل در زمین باشد و چه نباشد. " در چند روز اخیر، این مربی حتی به این موضوع نیز اشاره کرد که ژسوس در ترکیب اصلی برابر بلژیک نیز حضور دارد که اگر برزیل بتواند به نیمه نهایی صعود کند، می توان از آن به عنوان برگ برنده استفاده کرد. 

ژسوس تلاش کرد تا در پاسخ به عدم توانایی گلزنی در برابر دروازه ناراحتی خود را نشان ندهد و گفت: " من همیشه از زمانی که یک کودک بودم و در لیگ یکشنبه ها بازی می کردم، از گلزنی لذت می بردم. اما این اتفاقات می افتد. اگر نمی توانستم به تیم کمک کنم بدتر بود. من در این زمینه نگرانی ندارم و سخت تلاش می کنم تا به این هدف برسم. "

اگر او در اولین دقایق بازی با بلژیک گلزنی کند بعد از 300 دقیقه به گل رسیده است. آخرین گل او در دیدار دوستانه برزیل برابر اتریش در وین بود.

اگر نیمار و کوتینیو نمی توانستند بازی را پیش برده و هفت گل برای برزیل بزنند، شرایط بدتر بود. اما روز جمعه در کازان تیته احتیاج دارد تا این تیم با تمام وجود بازی کند. بنابراین، ژسوس، جوانترین شماره 9 برزیل، در تاریخ جام جهانی اگر نمی خواهد تاریخ را با دلایل اشتباه رقم بزند، راه سختی در روز جمعه در پیش دارد.