بهترین‌ها و بدترین‌های ایران در جام جهانی

بهترین‌ها و بدترین‌های ایران در جام جهانی

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی رقابت های جام جهانی کار خود را با بازی مقابل مراکش، اسپانیا و پرتغال پشت سر گذاشت. ملی پوشان ایران در این 3 بازی موفق به کسب 4 امتیاز شدند و از این حیث به همراه ژاپن بهترین آمار آسیایی ها را خلق کردند. البته ژاپن توانست با این چهار امتیاز و به لطف کارت زرد کمتر از سنگال، جواز حضور در دور حذفی جام جهانی را به دست آورد ولی ایران پشت سد تیم های اسپانیا و پرتغال ماند و تنها با یک امتیاز کمتر از این دو تیم، از دور رقابت ها حذف شد.

اما از منظر آمار، تیم ایران تنها در بخش دفاعی عملکرد قابل توجیهی داشته و در زمینه های تهاجمی یکی از پایین ترین رتبه ها را در اختیار دارد. شاگردان کارلوس کی روش در بین 32 تیم حاضر در دور گروهی جام جهانی با زدن 21 شوت، پایین ترین آمار را ثبت کردند. همچنین به دلیل اینکه تنها 4 شوت داخل چارچوب برای تیم ایران ثبت شده، از این نظر هم ایران سی و دومین تیم جام محسوب می شود. تعداد گل های تیم ملی ایران هم به همراه استرالیا و عربستان کمتر از سایر تیم های آسیایی بوده است. ژاپن با 4گل زده، بهترین آمار گلزنی را در بین تیم های آسیایی در دور گروهی ثبت کرد و کره جنوبی 3 گل زده داشت.

در زمینه مالکیت توپ هم با توجه به حریفان قدرتمندی که با ایران همگروه بودند، ملی پوشان نتوانستند درصد بالایی را به ثبت برسانند. حضور در یک گروه به همراه تیم های اسپانیا، پرتغال و مراکش که همگی از هافبک های پا به توپ و توانا بهره می بردند، باعث شد نبض بازی در اکثر دقایق بازی های مرحله گروهی، در اختیار حریفان ایران باشد. البته با نگاهی به آمار تیم های آسیایی در می یابیم که عربستان، که یکی از تیم های متوسط در نتیجه گیری بود، از این لحاظ بهترین آمار را در اختیار دارد. ایران کمترین مالکیت، کمترین تعداد پاس و کمترین درصد دقت پاس را در میان 5 تیم آسیایی جام جهانی داشته و در زمینه دوندگی و مسافت طی شده توسط بازیکنان، بالاتر از ژاپن، در رده چهارم قرار گرفت.

نکته جالب در خصوص مسافت طی شده توسط بازیکنان تیم های آسیایی این است که ژاپن (تنها تیم صعود کرده) کمترین مسافت را داشته و در سمت مقابل بهترین آمار به تیمی که فقط یک امتیاز کسب کرد، یعنی استرالیا، تعلق دارد.

اما در مباحث دفاعی آمار بازیکنان تیم ایران بسیار بهتر از بُعد تهاجمی است. شاگردان کی روش با ثبت 17 تکل در هر بازی آماری جالب توجه داشته اند و از تمام آسیایی ها با اختلاف بالاتر هستند. در زمینه دفع توپ و سد توپ بهترین عملکرد آسیایی ها متعلق به کره جنوبی بود و پس از این تیم، ایران دوم بوده است. همچنین از نظر باز پس گیری توپ که اعداد و ارقام پنج تیم قاره کهن به هم نزدیک بوده، ایران پایین تر از سایر رقبا ایستاده است.