پنج مربی نا امیدکننده جام جهانی

پنج مربی نا امیدکننده جام جهانی

سایت رسمی فوتبالی - دور دوم مرحله گروهی جام جهانی هم به پایان رسید و مانند هفته اول برای هواداران و مفسران پر از هیجان  و لذت بود.

به گزارش فوتباغلی، پیروزی قاطعانه کرواسی در برابر آرژانتین تنها نتیجه بی نظیر این دور نبود. روسیه، مکزیک و فرانسه نیز حرف های بسیاری برای گفتن داشتند.

برزیل و آلمان نیز موفق شدند در دقایق آخر بازی در برابر حریفان نه چندان قدرتمند خود به برتری برسند تا برای صعود به دور بعد امیدوار باشند. همه چیز بستگی به بازی آخر و نتایجی که تیم ها در سومین بازی مرحله گروهی خواهند گرفت، دارد.

یکی از نکات مورد توجه این رقابت ها، سرمربیان تیم ها و خصوصا سرمربیان تیم های مدعی بودند. در حالی که تیم های کوچک برنامه ریزی خوبی داشته و با قدرت بازی کردند، بعضی تیم های بزرگ بی برنامه و بی انسجام نشان دادند و بیشتر با شانس موفق به کسب پیروزی شدند.

اینجا به بررسی 5 سرمربی ناامید کننده جام می پردازیم.

5. آدام ناوالکا ( لهستان )

وقتی فدراسیون لهستان تصمیم گرفت تا پیش از آغاز جام جهانی دیدارهای دوستانه برگزار نکند، ناوالکا چندان نگران به نظر نمی رسید. لهستانی ها در مسابقات انتخابی بسیار درخشان ظاهر شده بودند و یکی از قدرتمندترین تیم های جام به شمار می آمدند.

هرچند امتحان نکردن ترکیب های متفاوت پیش از بازی در همان ابتدای کار باعث ایجاد مشکل برای این تیم شد. لهستانی ها در برابر سرعت، قدرت و انسجام دفاعی سنگال حرفی برای زدن نداشتند.

در برابر کلمبیا، دفاع و هافبک های لهستانی از کنترل پاسکاری و کیفیت هافبک های کلمبیا خصوصا خامس رودریگز و کوینترو عاجز بودند. 

تیمی بسیار قوی با مهاجمان و هافبک های خوب که ناوالکا نتوانست سیستم درستی را برای رساندن توپ به آنها انتخاب کند. خلاق ترین هافبک تیم، زیلینسکی، در برابر سنگال در عمق بازی می کرد و در باخت مفتضحانه برابر کلمبیا در زمین محو بود.

در حالی که ناوالکا با مصدومیت دفاع وسط، گلیک، پیش از آغاز رقابت ها روبرو بود، دفاع با وجود بازیکنانی چون پازدان و پیشچک نتوانست در هر دو بازی در برابر سرعت و حرکات بازیکنان حریف مقاومت کند.

کاپیتان و قهرمان این تیم، رابرت لواندوفسکی، نمایش ناامید کننده ای داشت و بعد از آخرین دیدار برابر ژاپن احتمالا بسیاری از بازیکنان سن و سال دار در بازگشت به ورشو از تیم ملی خداحافظی خواهند کرد.

4. اسکار تابارز( اروگوئه )

منسجم اما بی روح، کافی اما خسته کننده شاید عبارات مناسبی برای توصیف نحوه بازی اروگوئه تا اینجا در جام جهانی باشد.

به گفته موندیال قدرت دفاعی این تیم یکی از بهترین نیروها در فصل 2017 – 2018 بوده و می تواند عملکرد خوبی در این رقابت ها نیز داشته باشد. گل های این تیم تا به حال با هماهنگی تیمی به ثمر رسیده و آنها در دفاع نیز منسجم به نظر می آیند اما آمار گلزنی پایین می تواند در مراحل بعدی برای آنها دردساز باشد.

لوییس سوارز، کریستین استوانی و مکسی گومز در مجموع 63 گل در لالیگا به ثمر رساندن و ادینسون کاوانی نیز توانست با به ثمر رساندن 28 گل در لیگ 1 فرانسه کفش طلا را از آن خود کند. از این جمع تنها سوارز موفق شد بر اثر اشتباه دروازه بان عربستان سعودی به گل برسد. 

نبود وینگرهای هجومی و سیستم تاثیرگذار برای رساندن توپ به خط حمله یکی از دلایل اصلی عدم گلزنی این تیم بوده اما این نبود خلاقیت با استفاده از سه هافبک دفاعی در بازی ها که تصمیم تابارز است، تشدید می شود.

کاوانی باید برای توپ گیری به میانه میدان برود و سوارز نیز درخششی که در بارسلونا داشته را در جام جهانی ندارد.

با حضور احتمالی پرتغال، ایران یا اسپانیا در جمع 16 تیم، تابارز باید تاکتیک خود را تغییر داده و کمی خلاقیت به تیم اضافه کند و به بازیکنان سطح اول خود اجازه بازی بازتری را بدهد.

3. یواخیم لوو ( آلمان )

باقی ماندن آلمان در دور رقابت ها و امید به صعود با ترکیبی از عواملی به دست آمد که هیچ ربطی به تاکتیک های یواخیم لوو نداشت: عدم استفاده حریفان ( خصوصا مکزیک ) از موقعیت ها.

سرمربی تیم مدافع عنوان قهرمانی نتوانست هیچ یک از تفکرات تاکتیکی قوی که باعث قهرمانی آنها در جام جهانی برزیل 2014 شود را نشان دهد. در عوض او تیمی را به زمین فرستاد که به نظر هیچ تاکتیک مشخصی برای اجرا نداشت و نمی دانست چطور باید به دروازه نزدیک شود.

در اولین دیدار آنها در جام جهانی برابر مکزیک، لوو تصمیم گرفت تا با حضور سامی خدیرا و تونی کروس در میانه میدان بازی را آغاز کند. کارلوس اوساریو نیز از هافبک های سرعتی استفاده کرد  و تنها از دست دادن مالکین توپ و تصمیمات اشتباه در مقابل دروازه مکزیک را از برتری با گل های بسیار بیشتر بازداشت. 

او این اشتباه خود را با استفاده از سباستین رودی به جای خدیرا در برابر سوئد جبران کرد و تا زمانی که او مصدوم باشد خط هافبک از بازی های قبلی بهتر خواهد بود.

هرچند، حضور ناامید کننده توماس مولر همچنان ادامه دارد. جروم بواتنگ در تمام طول رقابت ها بسیار قدرتمند بوده و این چیزی است لو باید به آن توجه کند.

سرنوشت آلمان ها در دست خودشان است اما با احتمال رویارویی با برزیل در مرحله بعد، لوو باید بسیار بهتر از آنچه تا به اینجا انجام داده، عمل کند.

2. دیدیه دشام ( فرانسه )

چطور می توان با تیمی که در هر پست بازیکنان عالی دارد، تیمی که پر از بازیکنان جوان و قدرتمند است کاری کرد که مانند کشاورزان بی استعداد بازی کنند؟ دیدیه دشام را روی نیمکت آنها قرار بده.

فرانسوی ها بیشترین امتیاز ممکن را از دو بازی خود در گروه سی دریافت کردند اما سرمربی هیچ نقشی در این پیروزی ها با تاکتیک ها، سیستم و انتخاب بازیکن خود نداشت.

نقشه آنها در بازی اول در برابر استرالیا دفاع و ضد حمله بود، سرمربی سابق یوونتوس تصمیم گرفت تا از سیستم بیهوده سه هافبکه با انگلو کانته، پوگبا و تولیسو بازی کند. 

این ترکیب سه بازیکن جلویی گریزمان، امباپه و دمبله را تنها گذاشت و باعث شد تا آنها نتوانند از دفاع عمقی استرالیا عبور کنند.

نمایش این تیم در نیمه دوم در برابر پرو یکی از بدترین نمایش های تیم های مدعی در جام جهانی بود. آنها تنها تلاش داشتند تا با رساندن توپ های بلند به الیویه ژیرو از فشار پرویی ها کم کنند. 

باید دید که در مرحله بعد در حضور پیش بینی نشده نیجریه یا صعود آرژانتین نه چندان قوی، آیا دشام می تواند با هوشمندی تغییرات لازم را در تیم خود اعمال کند یا نه.

1 . خورخه سمپائولی ( آرژانتین )

بازی های بی برنامه، ضعف تیمی آرژانتین و اشتباهات و سیستم های نادرست باعث شده تا کلمه تاکتیک در آرژانتین به دست فراموشی سپرده شود.

هیچ نمایشی از آلبی سلسته در جام جهانی دیده نشد که نشان دهد سرمربی این تیم همان کسی است که موفق شد شیلی را در سال 2015 برای اولین بار قهرمان کوپا آمریکا کند و در یک قدمی نیمکت بارسلونا باشد.

سمپائولی بعد از ترک سویا برای قبول سرمربیگری کشور خودش نتایج ناموفقی در انتخابی جام جهانی داشت. تاکتیک های بی فایده، سیستم های نامفهوم و انتخاب بازیکنان متوسط توسط او باعث شده تا بازیکنانی سطح اولی مانند مسی مثل یک بازیکن آماتور به نظر بیایند.

در  بازی اول برابر ایسلند با وجود دفاع عمقی و تاکتیک من تو من حریف، سمپائولی بر استفاده از سیستمی که مسی باید برای گرفتن توپ به میانه میدان می آمد، اصرار داشت. این هافبک درگیر مشکلات زیادی بود که انتخاب سمپائولی برای حضور کابایرو در دروازه با وجود دفاع نامطمئن مشکلات را بیشتر کرد.

ترکیب برابر کرواسی یکی از بدتری شب های تاریخ آرژانتین را رقم زد. دفاع متزلزل، هافبک های محو و حمله ناتوان باعث شد تا این تیم با 3 گل بازی را به کروات ها واگذار کند.

بازی در برابر نیجریه آخرین شانس سمپائولی برای تغییر سرنوشت تیم است. باید دید که آیا این مربی می تواند از این آخرین فرصت برای پایان خوش تیم آرژانتین استفاده کند.

4125