لوپتگی: تعریف تیکی تاکا بسیار ساده است

لوپتگی: تعریف تیکی تاکا بسیار ساده است

" تیکی تاکا ؟ " سرمربی اسپانیا مالکیت توپ را تحقیر نمی کند اما تیم ملی او حالا بسیار فراتر از آن است.
او در مصاحبه ای که در دفتر فدراسیون فوتبال اسپانیا برگزار شد گفت: " تعریف تیکی تاکا بسیار ساده است. در انتهای روز تعداد زیادی از مسائل هست که بر فوتبال تاثیر می گذارد. "
لوپتگی بعد از پیوستن به تیم ملی اسپانیا و بعد از یورو 2016 تا به حال شکستی را تجربه نکرده است. با هدایت این مربی جدید، اسپانیا نتایج خوبی به دست آورده اما این استایل آنهاست که دوباره هواداران خود را خوشحال کنند.
قهرمان جام جهانی 2010 شخصیتی که تیم آنها را خاص کرده بود، تیکی تاکای معروف، را نگه داشته اما لوپتگی گزینه هایی را نیز مانند قدرت ضربه و اعتماد به نفس به این تیم اضافه کرده که اسپانیا را در بین گزینه های احتمالی فاتح جام جهانی 2018 روسیه قرار می دهد. حالا چالش برخورد با این انتظارات بالاست.

+ شما به عنوان دروازه بان در جام جهانی 1994 حضور داشتید. حالا به عنوان مربی چه احساسی در این باره دارید؟
کسانی از ما که فوتبال جهان را دوست داریم همیشه با جام جهانی بزرگ شدیم. داشتن شانس هدایت تیم ملی کشورت در جام جهانی فوق العاده است همانطور که برای بازیکنان حضور در جام جهانی اتفاقی خوب است. هیجان بیشتر از هر چیز دیگری در این رقابت ها احساس می شود.

+ پرتغال اولین رقیب اسپانیا در روسیه است. چطور می توانید کریستیانو رونالدو را متوقف کنید؟
یک پرتغال هست و یک کریستیانو رونالدو. کریستیانو با تمام تیم در پشتش بازی می کند. ما کیفیت رقیب را تحسین می کنیم که در این موضوع یکی از خاص ترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان است. کسی که در دو سال اخیر در سطح خیره کننده ای حضور داشته است. این موضوع تیم ملی او را حتی قوی تر می کند اما ما سعی می کنیم از تنها راهی که می شناسیم با آنها مبارزه کنیم. با فوتبال خودمان، با تیم خودمان، ما مدل بازی خودمان و با یک بازی خوب.

+ فکر می کنید صحبت کمتری درباره ایران و مراکش، دو تیم دیگر حاضر در این گروه شده است؟ آنها می توانند خطرناک تر از چیزی که مردم فکر میکنند باشد؟
ما در تیم بسیار درباره آنها صحبت می کنیم. ایران در شش سال اخیر با اختلاف بهترین تیم آسیا بوده است. در جام جهانی قبل آرژانتین به سختی توانست در مقابل آنها پیروز شود. آنها به مدت هفت سال یک سرمربی ( کارلوس کی روش ) را بر روی نیمکت خود داشته اند. آنها تیم بسیار سختی هستند. و مراکش هم همینطور. آنها استعدادهای خوبی به خصوص در نسل حاضر در اختیار دارند. ما با قهرمان اروپا، بهترین تیم آسیا و بهترین تیم آفریقا رقابت می کنیم.

+ این رقابت ها متوازن ترین جام جهانی در سال های اخیر خواهد بود؟
همه جام جهانی ها متعادل هستند. این جام جهانی بسیار متوازن است چرا که تیم ها برای شرکت در چنین رقابت های بیشتر آماده می شوند. همه تیم های ملی. این تغییر و نحوه برگزاری بازی ها فاصله بین تیم ها را کم می کند. من فکر میکنم که بازی های خوبی را شاهد خواهیم بود. با سطح بازیکنان و تیم هایی که در روسیه حضور دارند، ما بدون شک سطح بالایی از فوتبال را می بینیم.

+ پیروزی 6 – 1 در برابر آرژانتین با توجه به نزدیک جام جهانی چقدر ارزشمند است؟
نه، نه، این اتفاق برای گذشته است. هر چیز که اتفاق افتاده در گذشته بوده است. گذشته همیشه برای یادگیری خوب است، برای اینکه ببینی چه کارهایی را درست انجام دادی، به چه چیزهایی برای پیشرفت احتیاج داری و برای اینکه خیلی زود فراموش کنی و برای اتفاق بعدی آماده شوی. فکر می کنم ما در این باره کاملا واضح رفتار کردیم. ما از بیشتر بازی ها و خصوصا این دیدارهای تدارکاتی استفاده کردیم تا رشد کنیم و به بررسی مشکلات متفاوت بپردازیم و حالا تمامی نتایجی که به دست آمده هیچ ارتباطی با اتفاقاتی که در روسیه خواهد افتاد، ندارد. در روسیه بازی  0 – 0 آغاز می شود و ما باید در زمین در برابر هر کسی که رقیب ماست پیروز شویم و این ربطی به نتایجی که پیش از این گرفتیم، ندارد.

+ آرژانتین می تواند از این شکست بازگردد؟
بدون شک. همانطور که ما این کار را انجام دادیم آنها هم می توانند و آنها بدون شک مثبت هستند. من شکی ندارم که آرژانتین یکی از بهترین تیم ها در جام جهانی خواهد بود.

+ در برابر آرژانتین، گل آسپاس با پاس 70 متری از دیوید دخیا به ثمر رسید. آیا سیستم اسپانیا چیزی فراتر از تیکی تاکا است؟
 تعریف تیکی تاکا بسیار ساده است. در انتهای روز تعداد زیادی از مسائل هست که بر فوتبال تاثیر می گذارد. تیم نیاز دارد که بازی را کنترل کند، بهبود ببخشد و رشد کند. هرچه یک تیم کاملتر و توانایی اش بیشتر باشد تیم بهتری خواهد بود. ما قطعا تلاش داریم تا رشد کنیم و نمی خواهیم هیچ قدرتی که باعث پیشرفت ما به عنوان تیم می شود را از میان برداریم.

+ آلمان بعضی از جنبه های اسپانیا را تکرار میکند. اسپانیا می تواند در چه چیز از آلمان تقلید کند؟
من فکر نمیکنم که آلمان از اسپانیا تقلید کند. کاری که آلمان ها انجام می دهند رشد کردن و تبدیل شدن به یک تیم فوق العاده در تمامی سطوح است. اما آنها از کسی تقلید نمی کنند. تقلید کمکی نمی کند. شما احتیاج دارید که رشد کنید و من فکر میکنم آلمان به یک سیر تکاملی در بین بازیکنان خود رسیده، تکامل حس بازی و احترام به موقعیتی که آلمان همیشه داشته است. نتیجه چیزی است که می بینیم. یک تیم فوق العاده با توانایی گروهی خوب، با توانایی فردی خوب و توانایی بازی با چندین تاکتیک متفاوت. همه این توانایی ها زیر نظر مربی که زمان زیادی در کنار این تیم سپری کرده به دست آمده است. کلینزمن آن را آغاز کرد و لو ادامه داد. لو طوری کار کرده که مطمئن باشد هر وقت کسی فوتبال آلمان را می بیند آنها تیم خوبی باشند.

+ لو لو بیشتر از یک دهه با تیم ملی آلمان بوده است. دوست دارید تجربه ای به این شکل داشته باشید؟
فکر میکنم چنین تداومی در هر پروژه ای چیزی است که هر مربی ای می خواهد چرا که به طور واضحی این راهی برای پذیرش بسیاری از مفاهیم و آموزش آن است. این اتفاق در تیم های ملی بیشتر رخ می دهد چرا که زمان کمی برای همکاری با بازیکنان در اختیار داری. بنابراین نیاز داری که بیشتر ارتباطات فرعی را قطع کنی و زمان بیشتر گزینه های بیشتری به تو می دهد. فکر میکنم آلمان لیاقت چیزی که به دست می آورد را دارد.

+ دلتان برای هدایت یک باشگاه و کارهای روزانه آن تنگ شده است؟
مربی تیم ملی هم کارهای روزانه دارد. بسیاری از مردم این را نمی دانند چرا که این کارها متفاوت است. در انتهای روز، کار مربی این است که تیم را برای رسیدن به پیروزی هدایت کند. مداخلات شما مکرر نیست اما سخت تر است. کارهای مربی باشگاهی با هر سه روز یک بازی عالی است. اما کارهای مربی ملی نیز همین طور است اگر به اندازه کافی خوش شانس باشد که برای جام جهانی انتخاب شود.