همراه با ملی پوشان ایران در جام جهانی 2018؛ بخش سوم امیر عابدزاده

همراه با ملی پوشان ایران در جام جهانی 2018؛ بخش سوم امیر عابدزاده

وبسایت رسمی برنامه نود - امیر عابدزاده سومین سنگربانی است که نامش از سوی کارلوس کی روش برای حضور در جام جهانی روسیه اعلام شد.

به گزارش وب سایت نود، اکثر اهالی فوتبال و هواداران حضور علیرضا بیرانوند و رشید مظاهری به عنوان دو دروازه بان ایران در روسیه را پیش بینی می کردند، اما همه در انتظار اعلام فهرست نهایی کارلوس کی روش بودند تا ببینند سومین سنگربان تیم کشورمان از بین سیدحسین حسینی و امیر عابدزاده، کدام خواهد بود. با وجودی حذف نام سیدحسین حسینی از فهرست نهایی باعث تعجب برخی شد، اما عابدزاده هم به واقع شایستگی لازم برای حضور در این فهرست را داشت زیرا در این فصل نمایش بسیار خوبی در ترکیب تیم باشگاهی اش داشت.

دور دنیا در آرزوی رسیدن به جایگاه پدر

امیر عابدزاده از چند جهت با دو دروازه بان دیگر تیم ملی تفاوت دارد؛ نخست، او لژیونر است و بیشتر دوران فوتبالش، چه در رده های پایه و چه دوران حرفه ای، را در تیم های باشگاهی خارجی حضور داشت. دوم اینکه، امیر عابدزاده به عنوان فرزند احمدرضا که به عقاب آسیا شهرت داشت، هم می تواند امتیاز بزرگی برای او باشد تا از تجربیات ارزشمند پدرش بهره بگیرد، و هم اینکه ممکن است به خاطر فشارهای روانی ناشی از این مسئله، او را تحت تأثیر قرار دهد. نکته دیگری که می تواند ویژگی و امتیاز مثبت برای فرزند 25 ساله احمدرضا عابدزاده اینست که او با شرایط حضور در بازی های بین المللی بیگانه نیست و چند سالی از حضورش در تیم های مختلف باشگاهی در اروپا و آمریکا می گذرد.

امیر عابدزاده در ایران در دو باشگاه پرسپولیس و راه آهن عضویت داشت اما برای سرخپوشان هیچگاه به میدان نرفت، و تعداد بازی های او برای راه آهن هم کمتر از انگشتان دو دست بود. وی که سابقه حضور در تیم های پایه تاتنهام، برتنفورد و تایگرز انگلیس را دارد، در سال 2011 به تیم اورنج کانتی بلوز آمریکا پیوست. پرسپولیس و راه آهن تیم های بعدی عابدزاده بودند که در هیچ یک از این دو تیم نتوانست به شرایط دلخواه و مطلوبش برسد. وی در اولین روزهای سال 2017 با جلب نظر مساعد مسئولان و کادر فنی باشگاه ماریتیموی پرتغال، به این تیم پیوست تا پس از علیرضا حقیقی دومین دروازه بان ایرانی در لیگ برتر این کشور باشد. حدود 10 ماه طول کشید تا عابدزاده پسر بتواند به ترکیب اصلی ماریتیمو برسد؛ او بیشتر در بازی های نیم فصل دوم در درون دروازه تیمش قرار گرفت و 8 بازی هم انجام داد. با وجود تعداد بازی های اندک، امیر عابدزاده نمایش بسیار خوب و امیدوار کننده ای در لیگ پرتغال داشت تا اینکه سرانجام کی روش را مجاب کرد تا نام او را در لیست مسافران روسیه قرار دهد.

سایه عقاب روی سر امیر

عابدزاده در نیمه دوم دیدار دوستانه برابر ازبکستان، برای اولین بار فرصت حضور در ترکیب تیم ملی را پیدا کرد و فقط همین یک بازی ملی را در کارنامه دارد. اصلاً بعید نیست که کی روش در جام جهانی باز هم همه را شگفت زده کرده و عابدزاده را به عنوان مرد شماره یک تیمش به میدان بفرستد؛ اگر این اتفاق برای امیر بیفتد، وی و پدرش احمدرضا عابدزاده به عنوان اولین پدر و پسر در تاریخ فوتبال ایران لقب خواهند گرفت که در جام جهانی برای ایران بازی کرده اند. عابدزاده جوان کاملاً به این امر واقف است که برای آنکه از زیر سایه پدر خارج شود، راهی بس دشوار و طولانی در پیش دارد. او اکنون 25 سال و یک بازی ملی دارد، در حالیکه احمدرضا عابدزاده 21 ساله بود که به تیم ملی دعوت شد و در 22 سالگی به عنوان دروازه بان اول ایران در جام ملت های آسیا درخشش خیره کننده ای داشت و بهترین مهاجمان آسیا را هم در حسرت گلزنی برابر ایران می گذاشت. در همان سال احمدرضا عابدزاده بهترین دروازه بان جام ملت های آسیا انتخاب شد و از آن پس به او لقب عقاب آسیا دادند.


2081