استقلال-سپاهان محک جانشینان عزت‌اللهی؛ امید و علی یا روزبه؟

استقلال-سپاهان محک جانشینان عزت‌اللهی؛ امید و علی یا روزبه؟

وبسایت رسمی برنامه نود - بازی استقلال و سپاهان فرصت خوبی بود تا عملکرد  گزینه‌های کی‌روش برای جانشینی سعید عزت‌اللهی با هم مقایسه شود. 

به گزارش وب‌سایت نود، بازی استقلال و سپاهان تقابل دو بازیکنی بود که قرار یکی از آنها جای خالی ایران در اولین بازی جام‌جهانی را پر کند. پستی که عزت‌اللهی محروم است و به احتمال زیاد یکی از میان امید ابراهیمی و علی کریمی گزینه‌های نهایی کی‌روش برای جانشینی این بازیکن هستند. تقابل این دو بازیکن مقابل هم شاید نقاط ضعف و قوت آنها نسبت به هم را بیشتر آشکار کند. اگرچه کی‌روش نشان داده که در انتخاب یک بازیکن فاکتورهایی را در نظر می‌گیرد که شاید آمار و ارقام خیلی در تشخیص آنها کمک بزرگی انجام ندهند.

در بازی رو در روی این دو بازیکن با توجه به برتری استقلال در میدان قابل پیش‌بینی است که امید ابراهیمی عملکرد قابل قبولی نسبت به همتای زردپوشش داشته است. آمار هم این مساله را تایید می‌کند. بر اساس آمار سایت متریکا از بازی استقلال و سپاهان، عملکرد امید ابراهیمی و علی کریمی به شرح زیر بوده است.

در بازی سپاهان و استقلال تنها آیتمی که علی کریمی توانسته عملکردی بهتر از امید ابراهیمی بدست بیاورد تعداد شوت و شوت در چارچوب بوده است که البته در نهایت هم ثمری برای سپاهان نداشته است. مقایسه عملکرد دو بازیکن در طول فصل گذشته البته نشان می‌دهد که این دو بازیکن فاصله چندان زیادی با هم ندارند.

این جدول نشان می‌دهد که علی کریمی همانند بازی رو در رو در طول فصل هم در یک آیتم هجومی نسبت به امید ابراهیمی برتری داشته است و آن هم این است که او بازیکن شوت‌زن تری است. البته امید ابراهیمی این آمار را در بخش نرخ تبدیل شوت به گل جبران کرده است. یعنی اگرچه او تعداد شوت کمتری به سمت دروازه حریفان زده است اما حدود سه برابر بازیکن سپاهان شوت‌هایش را تبدیل به گل کرده است. یعنی تنها برتری علی کریمی در نهایت در آمار او در گلزنی تاثیری نداشته است. 

در آیتم‌های دفاعی هم کفه ترازو تقریبا به نفع امید ابراهیمی سنگین است. علی کریمی بازیکن تکنیکی‌تری است و در این زمینه اختلاف زیادی با ابراهیمی دارد و به خاطر قدش هم در نبردهای هوایی آماری بهتر از ابراهیمی ثبت کرده است اما روی زمین ابراهیمی مدافع بهتری است و این را تعداد تکل‌های موفق او و عملکرد دفاعی‌اش می‌گوید. همچنین امید ابراهیمی بازیکن کم‌ریسک‌تری از علی کریمی است. انجام میانگین 2.8 خطا در هر بازی که به دریافت 4 کارت زرد منجر شده در مقابل تنها 2.2 خطا و یک کارت زرد گواهی بر این مدعاست. علی کریمی در بازی مقابل استقلال هم خطاهای زیادی انجام داد و یک کارت زرد دریافت کرد اما ابراهیمی بازیکنی با درصد خطا و ریسک کمتری است و البته در مقابل خطاهای بیشتری را هم از حریفان گرفته است.

البته به این دو گزینه باید روزبه چشمی را هم اضافه کرد. بازیکنی که اگرچه پیش‌بینی می‌شود پستی که کی‌روش روی آن نظر دارد دفاع وسط است اما قطعا در میان گزینه‌هایش روزبه چشمی هم جای ویژه‌ای دارد. با توجه به این که چشمی بسیاری از بازی‌های تیمش را در دفاع وسط به میدان رفته است آمار دفاعی او بسیار بهتر از دو گزینه دیگر است.

دقت پاس، نرخ تبدیل شوت به گل، عملکرد دفاعی و ارتکاب به خطا گزینه‌هایی است که چشمی از ابراهیمی و علی کریمی نمره بهتری کسب می‌کند. این بازیکن با دقت پاس 91 درصد بهترین بازیکن استقلال در این آیتم است. با زدن سه گل از دو گزینه دیگر گل‌های بیشتری به ثمررسانده و نرخ تبدیل شوت به گل او وضعیت بسیار بهتری دارد. با توجه به پست بازی‌اش عملکرد دفاعی بیشتری دارد و ارتکاب به خطایش از دو بازیکن مدنظر کمتر است. او در بقیه فاکتورها هم آماری بسیار نزدیک با رقیبانش دارد و همین مسائل احتمال به بازی گرفته‌شدن او در بازی مقابل مراکش را هم‌اندازه و حتی بیشتر از دو گزینه دیگر می‌کند.

در میان سه گزینه مطرح شده علی کریمی و روزبه چشمی نسبت به امید ابراهیمی از فاکتور سن پایین‌تر هم بهره می‌برند و از میان دو گزینه علی کریمی و روزبه چشمی، علی کریمی سابقه بازی در خارج از ایران را دارد که برای کی‌روش فاکتور مهمی است. کنار هم قرار دادن عملکرد در لیگ برتر، سن و تجربه بین‌المللی در نهایت کی‌روش را به به یک گزینه نهایی برای بازی با مراکش می‌رساند.


نیلوفر کنگرانی


30388