میهمان‌های یک‌شبه لیگ برتر؛ از ماشین‌سازی تبریز تا شهید قندی یزد

میهمان‌های یک‌شبه لیگ برتر؛ از ماشین‌سازی تبریز تا شهید قندی یزد

وبسایت رسمی برنامه نود - ماشین‌سازی تبریز اولین سقوط کرده این فصل شد.

به گزارش وب سایت نود، ماشین‌سازی پس از سالها دوری از سطح اول فوتبال ایران حضوری بسیار کوتاه مدت در لیگ برتر داشت.

تیم قدیمی تبریزی‌ها میهمان یک ساله لیگ برتر بود. آنها فصل را پرامید شروع کردند، با سرمایه گذاری مطلوب چندین ستاره را به تبریز آوردند و با برد در بازی اول برای یک فصل رویایی نقشه کشیدند.

روزهای سیاه ماشین‌سازی اما خیلی زود شروع شد و این تیم از هفته هشتم به قعر جدول رفت و دیگر بالا نیامد.

ماشین‌سازی یکی از بدترین نتایج را در تاریخ لیگ برتر گرفت و عملکردی شبیه استقلال اهواز در فصل قبل ارائه داد.

در تاریخ لیگ برتر بارها دیده شده که تیم‌هایی که از لیگ دسته اول راهی لیگ برتر شدند توانایی دوام در لیگ را نداشتند، اتفاقی که برای ماشین‌سازی افتاد پدیده جدیدی نبود.

در این میان برخی تیم‌ها مانند پیکان، صنعت نفت آبادان، ملوان، تراکتورسازی و داماش(پگاه) پس از سقوط موفق به صعود دوباره شدند.

تیم‌هایی مثل شهید قندی یزد، شیرین فراز کرمانشاه، پیام مشهد، مس سرچشمه، آلومینیوم هرمزگان، گهر زاگرس، نفت مسجد سلیمان تنها یک سال توانستند حضور در لیگ برتر را تجربه کنند و برخی از این تیم‌های دیگر وجود خارجی هم ندارند.

شهرداری تبریز، شموشک، استیل آذین و شاهین بوشهر هم حضوری کوتاه مدت را تجربه کردند و سپس محو شدند.

لیگ اول؛

تراکتورسازی تبریز و استقلال رشت اولین تیم‌هایی بودند که در تاریخ لیگ برتر ایران به دسته پایین‌تر سقوط کردند. تراکتورسازی در فصل قبل در لیگ دوازده تیمی آخر شده بود و تنها به لطف تاسیس لیگ برتر و چهارده تیمی شدن لیگ در لیگ برتر ماند اما از این هدیه استفاده نکرد و دوباره آخر شد و این بار سقوط کرد.

لیگ دوم؛

صنعت نفت آبادان اولین تیم لیگ برتری لقب گرفت که در فاصله تنها یک سال صعود به لیگ برتر را جشن گرفت و بعد مجبور شد وداعی اشکبار با لیگ برتر داشته باشد. در ادامه تیم‌های دیگری در همین مسیر گام برداشتند و یک سال پس از صعود سقوط کردند.

لیگ سوم؛

در این فصل دو تیم انتهای جدول از سقوط معاف شدند چرا که تعداد تیم‌های لیگ برتر افزایش پیدا کرد.

لیگ چهارم؛

این بار تیم تازه واردی سقوط نکرد.

لیگ پنجم؛

یک بار دیگر و یک میهمان یک ساله دیگر. شهید قندی یزد پس از صعود تاریخی‌اش در لیگ برتر فقط یک فصل در لیگ برتر دوام آورد. قندی یزد در واقع اولین تیمی بود که به شکل معجزه آسایی وارد لیگ برتر شد، خیلی زود سقوط کرد و دیگر اثری ازش دیده نشد. تیم‌هایی که در کارنامه شان تنها یک سال حضور در لیگ برتر دیده می شود.

لیگ ششم؛

این بار خبری از سقوط تازه‌واردها نشد.

لیگ هفتم؛

این بار هم هر دو تیم سقوط کننده دو تیمی بودند که تازه صعود کرده بودند؛ نفت آبادان و شیرین فراز کرمانشاه. شیرین فراز هم از آن تیم‌هایی شد که فقط یک سال حضور در لیگ برتر را تجربه کرد.

لیگ هشتم؛

این بار نوبت به پیام مشهد رسید که یک میهمان یک ساله باشد.

لیگ نهم و دهم؛

در این دو دوره استثنائا تیم‌های تازه صعود کرده سقوط نکردند، هر چند که تا سقوط فاصله‌ای هم نداشتند.

لیگ یازدهم؛

بازهم لیگ برتر شاهد حضور یک ساله یک تیم تازه صعود کرده بود؛ مس سرچشمه.

لیگ دوازدهم؛

در بین چهار تیم سقوط کننده سه تیم صعود کرده از لیگ یک دیده می شد؛ پیکان، آسانسور لیگ برتر به همراه دو تیم آلومینیوم هرمزگان و گهر زاگرس درود تیمی که یک سال حضور در لیگ برتر را تجربه کردند.

لیگ سیزدهم؛

در لیگ سیزدهم استقلال خوزستان و گسترش فولاد تازه‌واردها بودند که موفق شدند خود را حفظ کنند.

لیگ چهاردهم؛

در پایان لیگ چهاردهم دو تیمی سقوط کردند که در ابتدای فصل لیگ برتری شده بودند؛ پیکان و نفت مسجد سلیمان. پیکان که به رفت و آمد بین لیگ برتر و لیگ دسته اول عادت داشت. نفت مسجد سلیمان هم پس از صعود خاطره انگیزش میهمان یک ساله بود.

لیگ پانزدهم؛

تیم قدیمی شهر اهواز با تصاحب امتیاز تیم صعود کرده فولاد نوین به صورت غیرمتعارفی لیگ برتری شد. استقلال اهواز یکی از بدترین نتایج تاریخ لیگ برتر را به نام خود ثبت کرد؛ 13 امتیاز در 30 بازی. ملوان هم یک بار دیگر سقوط را تجربه کرد.

لیگ شانزدهم؛

ماشین‌سازی نایب قهرمان لیگ دسته یک تبریز را دارای سه نماینده در لیگ برتر کرد اما دو هفته مانده به پایان لیگ رسما سقوط کرد. این تیم اولین فصل حضورش در لیگ برتر را تجربه می کرد. برخلاف ماشین‌سازی ، پیکان و صنعت نفت آبادان دو تیم دیگر صعود کرده عملکرد قابل قبولی داشتند.

57189