نگاهی به نتایج و عملکرد استقلال در لیگ قهرمانان آسیا

نگاهی به نتایج و عملکرد استقلال در لیگ قهرمانان آسیا

وبسایت رسمی برنامه نود - پانزدهمین دوره رقابت های لیگ قهرمانان آسیا از روز دوشنبه آغاز خواهد شد.

به گزارش وب سایت نود، استقلال یکی از چهار نماینده ایران در رقابت های فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا، برای نهمین بار در این رقابتها حضور خواهد داشت. آبی پوشان در گروه اول با تیم های الاهلی امارات، التعاون عربستان و لوکوموتیو ازبکستان به رقابت می پردازد و دوشنبه در اولین هفته از مرحله گروهی به مصاف الاهلی امارات خواهد رفت. استقلال تهران در هشت دوره قبلی حضور در این رقابتها، به موفقیت دست نیافته و بهترین عملکرد آنها حضور در جمع چهار تیم پایانی لیگ قهرمانان در سال 2013 بود. در این گزارش، عملکرد استقلال در ادوار مختلف لیگ قهرمانان آسیا را مرور خواهیم کرد.

2002-03

در اولین دوره لیگ قهرمانان آسیا، رقابت های مرحله گروهی به صورت متمرکز انجام شد و استقلال در گروه سوم با تیم های السد قطر، الهلال عربستان و العین امارات همگروه بود و در امارات به مصاف حریفان خود رفت. استقلال با هدایت رولند کخ آلمانی این رقابتها را با پیروزی 2-1 مقابل السد قطر آغاز کرد. رسول خطیبی و علی سامره گلزنان استقلال در این بازی بودند. در بازی دوم، استقلال در حالی که با گل های رسول خطیبی و علی سامره با نتیجه دو بر یک از الهلال پیش بود، در پایان مقهور هنرنمایی پاتریک سوفو شد و  الهلال با هت تریک این مهاجم کامرونی، با نتیجه 3 بر 2 استقلال را شکست داد. شاگردان رولند کخ در بازی پایانی برای صعود به پیروزی با اختلاف دو گل برابر العین امارات نیاز داشتند، اما با نتیجه سه بر یک مغلوب شدند و از دور رقابتها حذف شدند. تک گل آبی پوشان را علی سامره زد. از نکات جالب این بازی حضور وحید شمسایی بازیکن ملی پوش فوتسال بود که به عنوان یکی از بازیکنان استقلال این تیم را همراهی می کرد. شمسائی در این دیدار در بیست دقیقه پایانی به عنوان بازیکن ذخیره راهی میدان شد. نتایج

استقلال با سرمربیگری رولند کخ آلمانی در اولین دوره رقابت های لیگ قهرمانان آسیا حضور یافت. در اولین دوره لیگ قهرمانان، وحید شمسایی هم به عنوان بازیکن استقلال را همراهی کرد. علی سامره عملکرد خوبی در خط حمله استقلال داشت و در هر سه بازی گلزنی کرد. نتایج استقلال در اولین دوره لیگ قهرمانان آسیا به این صورت بود:

استقلال 2 (علی سامره، رسول خطیبی) – السد قطر یک

استقلال 2 (علی سامره، رسول خطیبی) – الهلال عربستان 3

استقلال یک (علی سامره)– العین امارات 3

استقلال در پایان مرحله گروهی با 3 امتیاز در رده سوم قرار گرفت و از صعود به مرحله بعدی باز ماند.

2007

استقلال در این دوره با وجودی که طبق قرعه در گروه دوم باید با تیم های الهلال عربستان، پاختاکور ازبکستان و الکویت کویت رقابت می کرد، اما به دلیل عدم ارسال به موقع اسامی بازیکنان خود، از این رقابتها کنار گذاشته شد تا هواداران این تیم تا سالها افسوس خورده و فوتبال ایران از این شاهکار مدیریتی شرمنده باشد.

2009

استقلال پس چند سال غیبت در لیگ قهرمانان، با هدایت امیر قلعه نویی بار دیگر در این رقابتها حضور یافت و در گروه سوم با تیم های الجزیره امارات، ام صلال قطر و الاتحاد عربستان رقابت کرد. هر سه بازی خانگی استقلال با تساوی یک بر یک به پایان رسید.  استقلال در این دوره نتایج زیر را به دست آورد:

الاتحاد 2 – استقلال یک (آرش برهانی)

استقلال یک (حسین کاظمی)– الجزیره یک

ام صلال یک – استقلال صفر

استقلال یک (آرش برهانی)– ام صلال یک

استقلال یک (علی علیزاده)– الاتحاد یک

الجزیره 2 – استقلال 2 (علی علیزاده، هادی شکوری)

استقلال با چهار امتیاز تیم چهارم گروه شد و از صعود به مرحله بعدی باز ماند.

2010

استقلال در هشتمین دوره لیگ قهرمانان آسیا در گروه اول در کنار تیم های الغرافه قطر، الاهلی عربستان و الجزیره امارات حضور داشت. آبی پوشان با هدایت صمد مرفاوی در این دوره برای اولین بار از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا صعود کردند. حاصل کار آبی پوشان نتایج زیر بود:

الاهلی عربستان یک – استقلال 2 (فرهاد مجیدی 2 گل)

استقلال صفر – الجزیره امارات صفر

استقلال 3 (فرهاد مجیدی 2 گل، پژمان منتظری) – الغرافه قطر صفر

الغرافه قطر یک – استقلال یک (سیدمهدی سیدصالحی)

استقلال 2 (سیدصالحی، امیرحسین صادقی) – الاهلی عربستان یک

الجزیره امارات 2 – استقلال یک (فرهاد مجیدی)

مرحله یک هشتم نهایی

الشباب عربستان 3 – استقلال 2 (سیاوش اکبرپور، حسین کاظمی)

2011

در نهمین دوره لیگ قهرمانان آسیا، السد قطر، النصر عربستان، استقلال ایران و پاختاکور ازبکستان تیم های حاضر در گروه دوم بودند. استقلال با هدایت پرویز مظلومی در مرحله گروهی به این نتایج دست یافت:

استقلال یک (فرهاد مجیدی)– السد قطر یک

النصر عربستان 2 – استقلال یک (حنیف عمران زاده)

استقلال 4 (هوار ملامحمد، فرهاد مجیدی، سیدصالحی، برهانی) – پاختاکور ازبکستان 2

پاختاکور ازبکستان 2 – استقلال یک (برهانی)

السد قطر 2 – استقلال 2 (فرهاد مجیدی 2 گل)

استقلال 2 (فرهاد مجیدی، هوار ملامحمد)– النصر عربستان یک

هوار ملامحمد عراقی با گلزنی در این دوره نام خود را به عنوان اولین گلزن خارجی استقلال در لیگ قهرمانان آسیا ثبت کرد. در پایان بازی های مرحله گروهی، استقلال و النصر عربستان هشت امتیازی شدند؛ در بازی های مستقیم هر دو تیم یک پیروزی خانگی دو بر یک به دست آورده بودند و بنابراین تفاضل گل تیم صعود کننده را مشخص کرد. النصر به علت تفاضل گل بهتر به عنوان تیم دوم از این گروه صعود کرد. در صورتی که استقلال در بازی پایانی یک گل دیگر به تیم عربستانی می زد، به جای النصر در رده دوم گروه خود قرار می گرفت و از این گروه صعود می کرد که چنین نشد.

2012

استقلال به عنوان نایب قهرمان لیگ برتر ایران، جهت حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان باید در مرحله پلی آف حضور می یافت. آبی پوشان با سرمربیگری پرویز مظلومی در مرحله پلی آف ابتدا به مصاف دیگر نماینده ایران یعنی ذوب آهن و سپس مقابل الاتفاق عربستان با هدایت برانکو ایوانکوویچ رفت. البته ایوانکوویچ به دلیل مسائل و مشکلات مالیاتی که از زمان حضورش در تیم ملی ایران داشت، برای هدایت تیم عربستانی همراه با این تیم به ایران نیامد. نتایج استقلال در دو بازی پلی آف به این صورت بود (هر دو بازی به میزبانی استقلال در تهران برگزار شد):

استقلال 2 (آرش برهانی، خسرو حیدری) – ذوب آهن صفر

استقلال 3 (یرکوویچ، آرش برهانی، خسرو حیدری) – الاتفاق عربستان یک

استقلال در مرحله گروهی به همراه الجزیره امارات، نسف قارشی ازبکستان و الریان قطر در گروه اول قرار گرفت. استقلال با پرویز مظلومی توانست برای دومین بار از مرحله گروهی صعود کند. نتایج استقلال در مرحله گروهی به این صورت بود:

الریان قطر صفر – استقلال یک (یرکوویچ)

استقلال صفر – نسف قارشی ازبکستان صفر

استقلال یک (فریدون زندی) – الجزیره امارات 2

الجزیره امارات یک – استقلال یک (برهانی)

استقلال 3 (برهانی 2 گل، اسماعیل شریفات) – الریان قطر صفر

نسف قارشی ازبکستان صفر – استقلال 2 (یرکوویچ، مجتبی جباری)

در پایان مرحله گروهی، استقلال با 11 امتیاز به عنوان تیم دوم صعود کرد و به قید قرعه باید در خانه دیگر نماینده ایران یعنی سپاهان اصفهان به میدان می رفت.

سپاهان اصفهان 2 – استقلال تهران صفر

سپاهان در اصفهان میزبان استقلال تهران بود و در پایان با گل های سزار و محسن بنگر موفق شد آبی پوشان تهرانی را شکست داده و انتقام ذوب تیم همشهری خود را که توسط استقلال از صعود به مرحله گروهی باز مانده بود، بگیرد.

2013

استقلال در یازدهمین دوره لیگ قهرمانان آسیا در گروه چهارم با تیم های الهلال عربستان، الریان قطر و العین امارات همگروه شد و با به خدمت گرفتن بازیکنان بزرگ و ملی پوش عزم خود را برای قهرمانی جزم کرده بود. در پایان مرحله گروهی، استقلال این نتایج را کسب کرد:

الریان قطر 3 – استقلال 3 (جی لوید ساموئل، برهانی، نکونام)

استقلال 2 (جی لوید ساموئل، فرهاد مجیدی) – العین امارات صفر  

الهلال عربستان یک – استقلال 2 (منتظری، برهانی)

استقلال صفر – الهلال عربستان یک

استقلال 3 (مجیدی، بیک زاده، برهانی) – الریان قطر صفر

العین امارات صفر – استقلال یک (نکونام)

استقلال تهران در پایان بازی های گروهی با 13 امتیاز به عنوان تیم صدرنشین راهی مرحله حذفی رقابتها شد. نتایج آبی پوشان تهرانی در مرحله حذفی به این صورت بود:

یک هشتم نهایی

الشباب امارات 2 – استقلال 4 (جی لوید ساموئل، نکونام، فرهاد مجیدی، خسرو حیدری)

استقلال صفر – الشباب امارات صفر

یک چهارم

استقلال یک (خسرو حیدری) – بوریرام تایلند صفر

بوریرام تایلند یک – استقلال 2 (حنیف عمران زاده، آندو تیموریان)

نیمه نهایی

اف سی سئوال کره جنوبی 2 – استقلال صفر

استقلال 2 (جی لوید ساموئل، محمد قاضی) – اف سی سئوال 2

به این ترتیب استقلال با شکست 4-2 در مجموع دو دیدار از رسیدن به دیدار پایانی باز ماند. این بهترین عملکرد استقلال در رقابت لیگ قهرمانان آسیا بود.

2014

آخرین حضور استقلال در لیگ قهرمانان آسیا با مربیگری امیر قلعه نویی بود. چهار تیم استقلال ایران، الشباب عربستان، الریان قطر و الجزیره امارات در گروه اول رقابت های لیگ قهرمانان حضور داشتند. با توجه عملکرد بسیار موفق استقلال در فصل گذشته لیگ قهرمانان، انتظار می رفت در این دوره هم آبی پوشان نتایج خوبی را کسب کنند که اینچنین نشد. نتایج بازی های استقلال در مرحله گروهی به این صورت بود:

استقلال صفر – الشباب عربستان یک

الریان قطر یک – استقلال صفر

استقلال 2 (محمد قاضی، حنیف عمران زاده)– الجزیره امارات 2

الجزیره امارات صفر – استقلال یک (محمد قاضی)

الشباب عربستان 2 – استقلال یک (آرش برهانی)

استقلال 3 (کبه 2 گل، محمد قاضی) – الریان قطر یک

در پایان استقلال با کسب هفت امتیاز و قرار گرفتن در رده سوم جدول، از صعود به مرحله بعدی رقابتها باز ماند.