السدولوژی،24ساعت پیش ازبازی بااستقلال/گرگهای پرافتخار از ژنرال تا ژاوی

السدولوژی،24ساعت پیش ازبازی بااستقلال/گرگهای پرافتخار از ژنرال تا ژاوی

السد قطر با سابقه دو عنوان قهرمانی در آسیا فردا رو در روی استقلال قرار می گیرد.

به گزارش کاپ، تیم فوتبال استقلال ایران فردا در چارچوب مرحله پلی آف رقابت های لیگ قهرمانان آسیا رو در روی تیم السد قطر قرار می گیرد. این مسابقه در ورزشگاه آزادی برگزار می شود. تیم السد برای ما ایرانی ها تیم شناخته شده ای است چرا که جزو قدیمی ترین و پرافتخارترین تیمهای آسیا به شمار می روند و همچنین از گذشته تا همین الان بازیکنان ایرانی زیادی را در داخل خود داشته است.

در ادامه سعی می کنیم بیوگرافی مختصر و مفیدی از گرگهای اسیا برایتان داشته باشیم:

تاریخچه:

21 اکتبر سال 1969 میلادی بود که 11 دانش آموز دبیرستانی که رییس آنها یک پسر 17 ساله بود تصمیم گرفتند تیمی تشکیل دهند. آنها نتوانستند به تنهایی وارد رقابت ها شوند اما با کمک هایی که صورت گرفت خیلی زود رسمی شدند و تبدیل شدند به یکی از قدیمی ترین و پرافتخارترین تیمهای قاره کهن.

آنها در فصل 1970-71 اولین جام خود را در لیگ قطر کسب کردند. دهه هفتا و هشتاد میلادی در سیطره السدی ها و الریانی ها بود. آنها اسکلت تیم ملی را هم تشکیل می دادند و در اکثر جام ها از جمله امیرکاپ به پیروزی رسیدند.

السد اولین تیمی بود که در دهه هشتاد با یک تیم انگلیسی به نام چیدلی تاون بازی کرد و 4-1 هم در ورزشگاه خانگی حریف به پیروزی رسید.

آنها در سال 1988 موفق شدند برای اولین بار فاتح جا باشگاه آسیا شوند. آنها در فینال تیم الراشد را از پیش رو برداشتند. این قهرمانی با درخشش ستاره لبنانی این تیم و امیر قلعه نویی ثبت شد. گرچه قلعه نویی به خاطر جنگ ایران و عراق در فینال حاضر نشد.

السد اولین تیمی وبد که بعد از جنگ ایران وعراق در سال 1991 در ایران بازی کرد و مقابل استقلال با یک گل شکست خورد.

السد در قرن بیست و یکم بعد از افتی چند ساله دوباره با هزینه گزاف بر سر زبان ها افتاد و توانست جام های متعددی را دشت کند. آنها با مبلغ 22 میلیون دلار مائورو زاراه آرژانتینی را جذب کردند و رکورد زدند. البته زیر نظر خورخه فوساتی، سرمربی کنونی قطر به آمارهای گفت انگیزی در فوتبال قطر هم رسیدند.

آنها در سال 2011 و در حالی که در مرحله یک چهارم لیگ قهرمانان به سپاهان باخته بودند به خاطر تخلف رحما احمدی برنده شدند و در نهایت جام قهرمانی را بالای سر بردند. آنها در همان سال در جام باشگاه های جهان مقام سوم را کسب کردند و با بارسلونا هم روبرو شدند.

افتخارات:

السد پرافتخارترین تیم قطر و یکی از پرافتخارترین تیمهای تاریخ آسیا به حساب می آید. آنها 67 جام قهرمانی تاکنون در رقابت های مختلف بدست آورده اند. 13 قهرمانی در لیگ قطر که آخرین آن در سال 2013 رقم خورد.

15 قهرمانی در جام امیر کاپ که مانند لیگ، السدی ها را رکورد دار کرده است.

آنها همچنین در سوپرکاپ قطر، لیگ قهرمانان آسیا و جام ستارگان و ... قهرمانی های متعددی به دست آورده اند.

کارلوس تنوریو با 103 گل حدفاصل سال های 2003 تا 2009 بهترین گلزن تاریخ این باشگاه به حساب می آید و نفراتی چون خلفان ابراهیم، یوسف احمد، حسن الهیدوس، لیاندرو، کادر کیتا در رده های بعدی هستند.

همچنین خلفان ابراهیم با حضوری 13 ساله در السد با 261 بازی قدیمی ترین بازیکن این تیم به حساب می اید. تلال البلوشی، مبارک عنبر، حسن الهیدوس و .. در رده های بعدی هستند.

بازیکنان:

السد قطر 6 بازیکن دو رگه در تیم خود دارد. محمد کاسولا، ابراهیم مجید، پدرو میگل، عبدالکریم حسن، علی اسد و حمزه سان هاجی نفراتی هستند که در کشورهایی چون سودان، سنگال، فلسطین، مراکش، پرتغال و بحرین متولد شده اند اما ملیت و تابعیت قطری گرفته اند.

تیم السد 4 بازیکن خارجی هم دارد. ژاوی هرناندز در راس همه بازیکنان قرار ارد. اعجوبه اسپانیایی که با بارسلونا و تیم ملی اسپانیا تمام جام هایی که می شد گرفت را گرفت و بالای سر برد. او حالا کاپیتان السد هم به شمار می رود و در این تیم چند سالی است که می درخشد.

مرتضی پورعلی گنجی مدافع ملی پوش و ایرانی دیگر بازیکن خارجی السد است. پورعلی گنجی را دیگر همه ایرانی ها می شناسند. بازیکن شمالی که سال دوم حضورش در السد را پشت سر می گذارد.

حمرون و بونژا دو بازیکن دیگر السد هستند که خارجی هستند. این دو نفر از کشور الجزایر می ایند.اولی به صورت قرضی از استوا بخارست رومانی آمده و هافبک است و دیگری در خط حمله حضور دارد.

از بین بازیکنان داخلی حسن الهیدوس و خلفان ابراهیم به همراه محمد کاسولا و سال الهجری مطرح ترین ها و خطرناک ترین ها به حساب می ایند که در تیم ملی قطر هم حضور دارند و چند ماه پیش مقابل ایران در ورزشگاه آزادی صف آرایی کردند و با شکست برگشتند.

سرمربی: 

متولد 24 می 1946. اهل پرتغال که حالا چندی است وارد هشتمین دهه زندگی اش شده است. در دهه 90 ئدستیاری تیم ملی پرتغال را هم در کارنامه خود داشت. ژوزوالدو فریرا سابقه کار در تمام تیمهای بزرگ پرتغال از براگا و بنفیکا تا پورتو و بوآویشتا و اسپورتینگ لیسبون را در کارنامه خود دارد.

او سرمربی تیمهایی چون مالاگا، آکادمیکا، زیر 21 سال های پرتغال و الزمالک مصر بوده است و از نوامبر 2015 هدایت السد را بر عهده گرفت.

فریرا سه بار در سال های 2007، 2008 و 2009 بهترین مربی سال پرتغال شد و همچنین عناوینی زیادی را با تیم پروتو بدست آورد. در مصر هم با الزمالک به موفقیت چشم گیر دست پیدا کرد.