انتشار اسناد جدید از دوپینگ در ورزش روسیه؛ پوتین همه کاره است

انتشار اسناد جدید از دوپینگ در ورزش روسیه؛ پوتین همه کاره است

وبسایت رسمی برنامه نود - انتشار اسناد جدید از پرونده دوپینگ سازمان یافته در ورزش روسیه نشان می‌دهد رئیس جمهور این کشور نقش اصلی را در این پرونده داشته است.

به گزارش سایت نود، کمیته مستقل بررسی این پرونده پیش از آغاز رقابت‌های المپیک ریو در گزارشی اعلام کرد دوپینگ در ورزش روسیه سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده است. این کمیته حدود دو ماه پیش در گزارش تکمیلی خود اعلام کرد مقامات دولتی روسیه ازن سازمان را کنترل و برنامه ریزی کرده‌اند. مقامات کرملین این گزارش را مخدوش و جانب‌دارانه دانستند و نقش داشتن مقامات سیاسی این کشور در دوپینگ بیشتر از هزار ورزشکار روس را رد کردند.

پرونده دوپینگ سازمان یافته در ورزش روسیه بعد از چند ماه سکوت خبری دوباره وارد فاز تازه‌ای شد. روزنامه دیلی میل انگلیس که یکی از پیشگامان افشای این پرونده به شمار می‌رود امروز گزارش داد اسناد جدیدی پرونده در اختیار دارد. 

براساس گزارش این روزنامه، یک فیلمساز روس ماه گذشته گفت‌وگوی تصویری با "گرگوری رودچنکوف" افشاگر اصلی این پرونده انجام داده و براساس مدارک تازه‌ای که به دست آورده، فیلم مستند تازه‌ای ساخته است. این فیلم قرار است روز جمعه در جشنواره‌ای سینمایی در شهر یوتای آمریکا پخش شود.

"رودچنکوف" رئیس پیشین لابراتوار کنترل دوپینگ مسکو است که حدود یک سال پیش به آمریکا فرار کرد و آنجا در گفت‌وگو با نشریه نیویورک تایمز از دوپینگ گسترده در ورزش روسیه پرده برداشت. "رودچنکوف" که قبل از افشای این پرونده یکی از افراد مورد اعتماد جامعه بین‌المللی در مبارزه با دوپینگ به شمار می‌رفت، حالا در مکانی نامعلوم در آمریکا مخفی شده است. 

نیک هریس ژورنالیست دیلی میل که دوشنبه هفته گذشته این فیلم مستند را در شهر یوتا تماشا کرده در گزارش خود نوشت هیچ‌کس حتی فیلمسازی که با "رودچنکوف" مصاحبه کرده نمی‌داند او کجاست. گفته می‌شود این مقام سابق روس به یکی از سفارت‌خانه‌های اروپایی در واشنگتن پناهنده شده اما قصد دارد به زودی به روسیه برگردد. روزنامه دیلی میل در گزارش خود نوشت "رودچنکوف" بعد از پایان ساخت مستند، از طریق اسکایپ با همسرش ورونیکا که در روسیه حضور دارد صحبت کرده و به او گفته این مکالمه احتمالا آخرین مکالمه آن‌ها خواهد بود. گفته می‌شود در صورت بازگشت این شخص به روسیه، دولت روسیه که به او قول برخورد خوب و برگزاری دادگاه عادلانه داده، به قولش عمل نخواهد کرد.

نیک هریس، مهمترین بخش مستند جدید از دوپینگ سازمان‌یافته در ورزش روسیه را صحبت‌های "رودچنکوف" درباره ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فعلی روسیه دانست. او در گزارش خود نوشت در این مستند مدارک جدیدی از مدیریت پوتین در این پرونده ارائه می‌شود. "رودچنکوف" در این مستند گفته سال 2011 پوتین شخصا او را که به خاطر خرید و فروش غیر مجاز مواد نیروزا و مخدر زندانی بوده، از زندان آزاد کرده است. براساس گفته‌های رئیس سابق لابراتوار ضد دوپینگ مسکو، رئیس جمهور روسیه از او که تخصص زیادی در مواد نیروزای جدید دارد و روش‌های نوینی برای مخفی کردن دوپینگ اختراع کرده، خواسته وضعیت ورزشکاران روس را "بهتر" کند و در این راه هیچ محدودیتی برای او در نظر نگرفته است.

براساس گزارش روزنامه دیلی میل پخش این مستند ابعاد جدیدی از پرونده دوپینگ بیشتر از هزار ورزشکار روس در المپیک‌های 2008، 2012، 2016 و المپیک زمستانی 2014 را روشن خواهد کرد.