آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ اعلام کرد؛ گزارش دوپینگ در ورزش روسیه ناقص است!

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ اعلام کرد؛ گزارش دوپینگ در ورزش روسیه ناقص است!

وبسایت رسمی برنامه نود - ورزش روسیه در سال 2016 با بحران شدیدی روبرو شد. افشای دوپینگ سازمان‌یافته با پشتیبانی دولت این کشور باعث محرومیت حدود 100 ورزشکار این کشور از رقابت‌های مهم بین‌المللی شد.

به گزارش سایت نود، اواسط سال گذشته میلادی رسانه‌های‌ آمریکایی گزارشی از دوپینگ گسترده در ورزش روسیه منتشر کردند. این گزارش‌ها که با مدارکی نسبتا معتبر منتشر شد، وادا را وادار کرد کمیته‌ای مستقل برای بررسی تشکل دهد. این کمیته که به ریاست پرفسور ریچارد مک‌لارن کانادایی تشکیل شد بعد از ماه‌ها بررسی شواهد و مستندات اعلام کرد دوپینگ در ورزش روسیه بسیار گسترده و سازمان‌یافته است. 

براساس این گزارش وادا به کمیته بین‌المللی المپیک توصیه کرد کاروان روسیه را از رقابت‌های المپیک ریو حذف کند اما این اتفاق نیفتاد. کمیته بین‌المللی پارالمپیک اما کاروان روسیه از رقابت‌های ریو کنار گذاش. 

گزارش کمیته مستقل وادا همچنین باعث محروم شدن تیم‌های دو و میدانی زنان و مردان روسیه از رقابت‌های جهانی و تیم وزنه برداری این کشور از رقابت‌های المپیک شد. کمیته بین‌المللی المپیک با آزمایش دوباره نمونه‌های باقی مانده از المپیک‌های پکن و لندن اعلام کرد حدود 100 ورزشکار روسیه دوپینگ کرده‌اند. 13 مدال المپیک روسیه در نتیجه این آزمایش‌ها که با تکنولوژی‌های جدیدتر انجام شد، پس گرفته شد.

درحالی که اتحادیه فدراسیون‌های بین‌المللی ورزش‌های زمستانی درحال بررسی امکان محروم کردن روسیه از المپیک زمستانی است، آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ تمام ماجرا را تغییر داد.

این آژانس امروز با انتشار نامه‌ای با امضای "کریستوف ده‌کر" مدیرکل وادا منتشر شده اعلام کرد بررسی‌ها نشان می‌دهد گزارش کمیته مک‌لارن فاقد شواهد و مدارک کافی بوده است! در این نامه با اشاره به دستکاری بیولوژیک نمونه‌های باقی مانده توسط لابراتوار مبارزه با دوپینگ مسکو (که در حال حاضر تعطیل شده است) و همچنین بی‌پاسخ ماندن درخواست‌های کمیته مک‌لارن از مسئولان روسیه برای همکاری اینطور نتیجه‌گیری شده که این گزارش احتمالا براساس شواهد دقیقی نوشته نشده است.

در این نامه "ده‌کر" اعلام کرد پروفسور مک‌لارن نمی‌توانسته با شواهد و مدارکی که در اختیار داشته گزارش کامل و مستندی بنویسد. مدیرکل وادا همچنین اعلام کرد اینکه ورزشکاران از دستکاری شدن نمونه‌هایشان خبر داشته‌اند در بسیاری از موردهای این پرونده ثابت نشده است.

پاول کولوبکوف وزیر ورزش روسیه در واکنش به انتشار این نامه به خبرگزاری Ria Novosti گفت:

فقط می‌توانم بگویم به فعالیت‌های‌مان در راستای کدهای مبارزه با دوپینگ بین‌المللی ادامه می‌دهیم. فدراسیون‌های ما با فدراسیون‌های بین‌المللی همکاری‌های لازم را خواهند داشت. ما مثل همیشه از تحقیقات جدید استقبال می‌کنیم. امیدوارم این نامه قدم دیگری در راستای بازگشت به مسیر درست باشد.