لحظه به لحظه با برنامه 90/ LIVE

لحظه به لحظه با برنامه 90/ LIVE

برنامه 90 روز 20 دی ماه از ساعت 11:05 آغاز شد.

به گزارش کاپ، حاشیه های این برنامه به شرح زیر است:

02:13- پایان برنامه 90.

01:44- پخش کلیپ مربوط به بازی ماشین سازی و سایپا و لیگ یک

01:42- پایان صحبت های مهدوی کیا.

مهدوی کیا در خاتمه صحبت های خود بیان داشت: تصریح کرد:بازیکنان ما باید از سن 10 سالگی بازی کنند تا به سن 16 سالگی می‌رسند در مسابقات زیادی به میدان رفته باشند چون انگیزه می‌گیرند و راحت‌تر کار می‌کنند. وی افزود:  یکی از معدود کسانی که راه درست را رفته وحید هاشمیان است و الان بالاترین مدرک مربیگری آلمان که کار سختی است را دارد. آیا او را دعوت به کار کردیم؟

مهدوی کیا درباره فساد در رده پایه گفت: مسوولان فوتبال ایران چه چیزی را می‌خواهید ببینید؟ چرا هیچ برخوردی صورت نمی‌گیرد؟ حتما باید کار به آزارهای جنسی برسد؟ نمی‌توانیم با این تخلفات فوتبال برخورد کنیم؟ مگر می‌شود هرکسی در فوتبال پایه ورود کند؟ در فوتبال آلمان باید عدم سوء پیشینه بگیرید تا در رده پایه فعالیت داشته باشید؛ کسانی باید در فوتبال ورود کنند که سالم باشند. وی در ارتباط با بازیکنانی که به زور پول می خواهند فوتبالیست شوند بیان داشت: پول چه معنایی در فوتبال می‌دهد؟ بازیکن باید استعداد داشته باشد. ما در هر رده سنی هامبورگ پنج بازیکن آفریقایی که در رده پایین جامعه هستند، داریم. اگر به مربیان پایه پول بدهید از فساد جلوگیری می‌شود.

01:07- ادامه صحبت های مهدوی کیا.

 مهدوی کیا اذعان داشت: زمان ما یا نسل قبل از آن فوتبال کوچه‌ای بازی می‌کردند ولی الان حتی در سنین پایین هم گل کوچک بازی نمی‌کنند. باشگاه‌های بزرگ ایران در فوتبال پایه فعالیت جدی ندارند؟ زمین‌های فوتبال پایه موجب تاسف است. زمانی فوتبال تهران قطب فوتبال پایه کشور بود ولی الان آن زیبایی فوتبال و کارهای گذشته را نمی‌بینیم.

وی درباره اعتقاد کی روش به فوتبال باشگاهی ایران بیان داشت: وقتی کی‌روش می‌گوید بازیکنان ایرانی تجربه اروپایی ندارد منظورش این است بازی بین‌المللی نکردند. آیا کی‌روش به فوتبال باشگاهی ما اعتقاد دارد یا خیر؟ فکر می‌کنم اعتقاد ندارد چون می‌خواهد با اردوهای درازمدت بازیکنان را به مرز آمادگی برساند و به شرایطی که خودش می‌خواهد برساند. مهدوی کیا درباره فوتبال پایه و مشکلات آن می افزاید: دو مساله اصلی که در فوتبال پایه با آن مواجه هستیم دانش مربیان و امکانات سخت‌افزاری است. در آلمان مربیان مخصوص هر رده سنی آموزش داده می‌شوند ولی با این حال اگر زمین مناسب نداشته باشیم به نتیجه نمی‌رسیم. اما در ایران باشگا‌ه‌های فولاد خوزستان و سپاهان به فوتبال پایه اهمیت می‌دهند و تمام رده‌های سنی را رصد می‌کنند و بازیکن می‌گیرند. سوال من این است که چرا در هر شهری مثل باشگاه فولاد آکادمی نداریم؟ این مسائل معضل فوتبال ما است. بازیکن سابق تیم ملی درباره حضور تاکاهارای ژاپنی در هامبورگ اظهار داشت: در سال 2003 تاکاهارا به تیم هامبورگ آمد تا تست بدهد که در آن زمان بالای 100 خبرنگار برای پوشش آن حضور پیدا کردند چون یک بازیکن ژاپنی در بوندس لیگا نبود ولی حالا پس از 14-13 سال ایران یک بازیکن هم در آلمان ندارد و بیش از 13 بازیکن ژاپنی در آنجا هستند. مهوی کیا درباره مشکلات سربازی خود در دوران بازی گفت:بعد از جام جهانی 1998 از باشگاه‌های زیادی پیشنهاد داشتم. به باشگاه تاتنهام رفتم و قرارداد سه ساله بستم که آن زمان به من قول دادند به ایران آمدم کارت پایان خدمتم را بدهند ولی 7-6 ماه من را منتظر گذاشتند که موجب شد حتی افسردگی بگیرم و اضافه وزن پیدا کنم. راه پیشرفتم بسته شد و در ایران بازی کردم.بهره‌برداری او باشگاه‌های نظامی از آنها استفاده می‌کنند و واقعا نمی‌شود دلیل درستی برای آن داشت.سوال من این است چه ایرادی دارد جوان 20 ساله که فوتبالیست بسیار خوبی است در زمان خدمت سربازی به جوانان فوتبال آموزش دهد؟ چه ایرادی دارد مربیان وقتی مدرک A می‌گیرند به اجبار یک سال در رده پایه فعالیت کنند؟ کاپیتان سابق تیم ملی اذعان داشت: در فوتبال پایه پول نیست ولی تجربه وجود دارد. مجتبی حسینی از دسته دوم و بعد لیگ یک شروع کرده است. اگر قرار بود دنیای مربیگری و بازیگری یکی باشد کلوپ و توخل مربی نمی‌شدند و بازیکنان بزرگ آلمان در ایران راه به موفقیت می‌رسیدند. الکساندر نوری سرمربی وردربرمن در تمام رده‌ها کار کرده تا به این مهم رسیده است. اما مربیان فوتبال لیگ برتری ما چند بار به کلاس‌های مربیگری اروپایی می‌روند؟ آیا در کشور ما یک تورنمنت فوتبال پایه برگزار می‌شود؟

00:31-به گزارش کاپ، مهدی مهدوی کیا در رابطه با فوتبال پایه اظهار داشت: ما سطح آموزشمان خیلی دیر است. ما از رده 14 سال به عنوان نونهالان کار را آغاز می کنیم. ما در هامبورگ یازده زمین تمرین در تیم پایه سال داریم؛ در آلمان همه باشگاه‌های حرفه‌ای باید ده تیم در رده‌های مختلف سنی داشته باشند و باید آکادمی تهیه کنند. بودجه میلیونی با یازده زمین چمن، استخر و ... در اختیار ما از سوی باشگاه هامبورگ قرار داده شده است.

وی افزود: البته در فولاد، سپاهان و ذوب آهن کار را از 12 سال شروع می کنند. ما در هامبورگ از 11سال کار می کنیم. اما در فوتبال آلمان هر رده سنی تیم دارد و به دلیل شرایط سنی از فوتبال کنار نمی‌رود. در آلمان همه با همسن و سالان خود بازی می کنند.  سطح آموزش از پنج یا شش سالگی شروع می‌شود که واقعا جالب توجه است. اما ما در مورد مسائلی برای تیم ملی صحبت می‌کنیم که در فوتبال دنیا خنده‌دار است؛ واقعا مسائل زمین چمن، توپ، البسه و ... برای تیم ملی تاسف‌آور است.

بازیکن سابق تیم ملی خاطرنشان کرد: شما نمی‌دانید چه منبع استعداد فوتبالی در ایران وجود دارد و کسی از آن اطلاعی ندارد. اما کارهای فوتبال پایه آلمان و ایران اصلا قابل مقایسه نیست و فاصله‌ها خیلی زیاد است. نداشتن زمین چمن مناسب، استادیوم‌های روز و غیره برای فوتبالی که مدعی اولی آسیاست خوب نیست و این افتخارات با استعدادهای ایران به دست آمده است.

وی افزود: آلمان ها پس از جام 1998 در 366 نقطه در کشور برای تیم های پایه با بیش از 1300 مربی برای بازیکنان 11 تا 15 سال کلاس و مدرسه گذاشته اند. آن ها برنامه ای 20 ساله داشتند و در کمتر از 20 سال قهرمان جهان شدند.

مهدوی کیا اذعان داشت: از سال گذشته کمپ بسیار زیبایی که در فوتبال آلمان کم‌نظیر است در کنار ورزشگاه اصلی هامبورگ ساخته شده و تمام تمرینات تیم‌های 14 سال به بالا در آنجا تمرین می‌کنند. من باید با 100 بازی ملی و 250 بازی بوندس لیگا باید به بچه ها در مدارس آموزش دهیم. به این ترتیب دروازه‌بانی که در هفده سالگی مقابل هشتاد هزار تماشاگر آلمانی درون زمین قرار می‌گیرد پیش از آن شاید پانصد بازی در تیم‌های پایه بازی کرده باشد و به همین دلیل استرسی ندارد.

مهدوی کیا در رابطه با مربیان ورزش خود گفت: کتابفروش معلم ورزش ما مرا کشف کرد. خودِ من در مقطع ابتدایی یک معلم ورزش کار بلد داشتم که به جای از ابتدا فوتبال بازی کردن، مسائلی مثل گرم کردن و ... را می‌گفت که موجب افتخارات زیادی در تمام رشته‌های ورزشی شد ولی حالا چند معلم ورزشی علاقه‌مند داریم؟ بعد از چندین سال به منطقه 14 تهران رفتم که دیدم همان دو مربی قدیم آنجا هستند. هنوز آقایان فتحی و فردوسی دارند همان بچه ها را تمرین می دهند اما باید بیشتر به آن ها بها داده شود. البته الان مسابقات دیگر روی چمن قدیم نیست و روی چمن مصنوعی رسیده است

23:47-پایان صحبت های مهدی تاج

رییس فدراسیون اذعان داشت: کی روش در 24-23 مورد از ما ایراد گرفته بود مثل پیراهن اما در ابتدا چنین مشکلاتی را هم داشتیم. زمین چمن چیزی نیست که سریع حل شود. ما زیرسازی و لوله گذاری در زمین شماره 2 کرده ایم و تا 2 ماه دیگر زمین آماده می شود. برای آن هم چمن خواهیم آورد. ما به همین خاطر با ارمنستان خواهرخواندگی داریم تا در این مدت بتوانیم در ارمنستان اردو داشته باشیم.

وی افزودک ما به چند دلیل استعفای کی روش را نپذیرفتیم. کی روش گفت من تا این مدت در مورد هیچ تیم لیگ برتری نظری نداده ام و انتظار دارم بقیه هم راجع به تیممن نظر ندهند. من در بحث مدیریتی و فنی هیچ تیمی دخالت نکرده ام. یا مثل مباحث سربازها که حل شده است. تیم هم در 12 مسابقه سال 2016 ده برد و دو مساوی کسب کرد. بازیکنان وقتی در کنار هم تیم می شوند راحت کره را می برند.  در حال حاضر میانگین 29.6 سال ما تبدیل به 25 سال شده است. این ها کار یک دفعه ای نیست. ضمن این که الان لیگ ما 11 هزار تماشاگر را دارد که پرطرفدارترین لیگ آسیاست. تیم ملی ما در آسیا اول است.

رییس فدراسیون تصریح کرد: ما امروز با طاهری دو ساعت صحبت کردیم. من گفتم می توانند همه انتقاد کنند اما برانکو هم نباید در رسانه اعتراض کند. ما چهار آدم عاقل هستیم و می توانیم با تعامل به نتیجه برسیم. در اسفند روزهای 2 و 3، 9 و 10 و سرانجام 23 و 24 اسفند بازیهای آسیا را داریم و بعد اردوی تیم برای بازی با قطر و چین برگزار می شود. بعد از ماه رمضان، تنها بازی های شهریورماه مشکل ندارد. البته اگر اسفند این اتفاقات می افتاد، مشکلات بیشتری برای باشگاهها و تیم ملی ایجاد می شد.

تاج در خاتمه اذعان داشت: کی روش ماندگار است. فدراسیون خواهان این است که کی روش بماند

23:24- مهدی تاج درباره اتفاقات رخ داده در فوتبال ایران و اختلافات کی روش و برانکو اظهار داشت:

ما برنامه موردنظرمان را به همه باشگاهها داده بودیم. این برنامه را به همه تیم ها داده بودیم. برنامه مان متناسب با مناسب هها، مقدماتی جام جهانی و رقابت های باشگاههای آسیا بود . ضمن این که باید پنجشنبه ها و جمعه ها و همچنین روزهای فیفا را لحاظ می کردیم. دو برنامه مدنظر ما بود و باشگاهها به گزینه دوم رای دادند. اردوی اول ما در تیرماه لغود.

وی افزود: چند روزی به اردوی شهریور اضافه کردیم که از 26 روز اردو، 10 روز شامل فیفا دی بود. به این ترتیب ما در دو بازی مقدماتی جام جهانی به مصاف قطر و چین رفتیم. اردوی بعدی ما از یک مهر تا 20 مهر بود که با ازبکستان و کره بازی کردیم. از 11 تا 25 آبان هم برای بازی با سوریه اردو داشتیم. برای تیمی که رقبای زیاد و مسلطی دارد، این زمان زیادی برای اردو نیست. 

رییس فدراسیون خاطرنشان کرد: اردوی امارات در برنامه مان نبود و به همین خاطر نفراتی از باشگاههای مختلف را دعوت کردیم و با آنان مذاکره کردیم. گفتیم می خواهیم اردویی یک هفته ای بگذاریم. زیرا کی روش نفراتی جدید مثل ساسان انصاری را دعوت کرده است. کی روش به من هم گفت که باید این نفرات را آزمایش کنم. 

به خاطر ماسیل فوتبالی بازی با مراکش لغو نشد. در همان کشور تیم هایی چون سوئد و مقدونیه حضور داشتند اما دولت امارات حاضر نبود ما در آنجا بازی کنیم. ما در هنگام رفتن مطمئن بودیم که بازی با مراکش برگزار می شود.

تاج تصریح کرد: بازی با مراکش قطعی بود. اما بازی با تیم آفریقایی های حاضر در امارات هم بازی بدی نبود. آن ها دور هم جمع هستند و نفرات در برابر آن ها امتحان شدند.

رییس فدراسیون تصریح کرد: صرف نظر از خوب و بد بودن، ما با همه هماهنگ کرده بودیم. البته برانکو اعتراضاتی هم در آنجا داشت. این اردو با تفاهم و تعامل بود و چیزی که به نظر من مهم است، اتفاقات قابل توجه در اسفندماه است. 

23:08- انچه در 90 می بینید:

 بررسی فساد در فوتبال پایهگفت‌وگوی زنده با مهدی مهدوی‌کیا راجع به فوتبال پایه

مصاحبه تند برانکو، عکس‌العمل شدید کی‌روش و استعفای او از نزدیک در کارخانه بازیکن‌سازی فولاد خوزستان

23:06-اعلام سوال نظرسنجی برنامه