گزارش ویژه/ بحران دود در فوتبال ايران

گزارش ویژه/ بحران دود در فوتبال ايران

وب سایت رسمی برنامه نود- انتشار قسمتی از نتایج طرح مطالعاتی ایفمارک(مركز پزشكي فيفا در ایران) آمار قابل توجه شیوع مصرف سیگار و قلیان در لیگ برتر فوتبال را نشان مي دهد.

به گزارش سایت نود، دیروز دکتر بهار حسن میرزایی، مسئول کمیته تحقیقات و توسعه مرکز پزشکی فیفا در ایران ( ایفمارک) که مدتها روي اين طرح مطالعاتي كار كرده بود نتايج اين طرح به اين شرح در کانال تلگرامی ایفمارک منتشر کرد که جنجال زیادی را هم طی امروز و دیروز به پا کرده است:

ایفمارک برای اولین بار نتایج قسمتی از مطالعه سیگار و قلیان خود را منتشر كرده است.

تذکر : اینها تنها قسمتی از نتایج این ارزیابی هستند:

قبل از شروع لیگ برتر فوتبال امسال ، از تمامی بازیکنان در ارتباط با مصرف سیگار و قلیان سوالاتی پرسیده شد .

همه بازیکنان به این سوال پاسخ دادند که  " به نظر شما چند درصد بازیکنان لیگ برتر سیگار میکشند ؟ "

تنها ۲۵٪ بازیکنان اعلام داشتند که هیچ بازیکنی سیگار نمیکشد ، بدان معنی که ۷۵٪ بازیکنان اعتقاد داشتند که بازیکنان لیگ برتری سیگار می كشند اما میزان شیوع استفاده از آن را متفاوت گزارش کردند .

با ارزیابی های آماری به نظر میرسد میزان شیوع مصرف سیگار با توجه به اظهار نظر خود بازیکنان ، به طور واقعی چیزی حدود ۲۰٪ است.

پاسخ های جالب تر زمانی بدست آمد که از خود بازیکنان پرسیده شد که " آیا خودت سیگار میکشی؟"

۹۹.۵٪ بازیکنان اعلام کردند خیر ! خودشان سیگار نمی كشند.

این تفاوت آماری در مورد مصرف قلیان هم با شیوه  مشابه تکرار شد .

تنها ۱۱٪ بازیکنان اعتقاد داشتند که هیچ کس قلیان نمیکشد و ۸۹٪ آنها معتقد بودند که بازیکنان لیگ برتری قلیان میکشند .

با آنالیز آماری میزان شیوع مصرف قلیان در میان بازیکنان چیزی حدود ۵۰٪ بدست آمد و به طور مشابهی ۸۸٪ بازیکنان اعلام کردند که خیر، خودشان قلیان نمیکشند!

اینجا بحث تنها سلامتی بازیکنان است که در خطر قرار گرفته است.

 سیگار و قلیان با دارا بودن مواد سرطان زای بسیار ،در دراز مدت  در راس علل ایجاد سرطان های مختلف و مرگ و میر ناشی از آن هستند .

سیگار و قلیان با اثر مستقیم روی عملکرد ریوی و قلبی عروقی ، در کوتاه مدت باعث افت مشخص عملکرد قلبی عروقی و ریوی و توان هوازی بازیکن میشوند .

سیگار و قلیان با آسیب های عروقی ، باعث تشدید بروز آسیب های عضلانی و تاخیر واضح در ترمیم آسیب های بازیکنان میشوند و آنها را مدت طولانی تری از میادین ورزشی دور نگه میدارند.

بحث در باب میزان مضرات و آسیب های این دو بسیار است و تکرار مکررات.

مهم: شناسایی عوامل مستعد کننده بازیکن به مصرف این مواد و تلاش برای رفع این عوامل بزرگترین کمک به سلامت جامعه ورزشی فوتبال ايران است.

ایفمارک مدتی است با راه اندازی کمپین #نود_دقیقه_بدون_سیگار تلاش دارد اهمیت این موضوع را بیش از پیش نشان دهد و برای رفع این معضل قدم بردارد.

تذکر : این داده ها تنها قسمتی از نتایج مطالعات ایفمارک است و این مطالعه همچنان جریان دارد .

نظرات ، تجربیات و مشاهدات خود را در ارتباط  با مصرف سیگار  قلیان و همچنین پیشنهادات خود را در ارتباط با شناسایی عوامل مستعد کننده و راه های کمک به رفع این معضل در بین فوتبالیست هاي ايران را با ايفمارك در میان بگذارید  و در پیش برد این تلاش عظیم سهیم شوید.»

ظاهرا پس از انتشار این گزارش، فدراسیون فوتبال به انتشار اطلاعات این گزارش اعتراض کرده و همین باعث شده اختلاف هایی بین اعضای کمیته پزشکی و برخی اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به وجود بیاید. ظاهرا ایفمارک عقیده دارد که باید این اطلاعات به صورت شفاف منتشر شود تا حالت هشدار دهنده پیدا کند اما مثل اینکه فدراسیون از آشکار شدن این آمار راضی نیست. البته حالا دیگر دیر شده و نتایج این تحقیق، همه چیز را به خوبی نشان می دهد. البته فدراسیون در این ماجراها، نمی تواند زیاد مقصر باشد و باشگاهها که نمی توانند بازیکنان را کنترل کنند در این میان بیشتر از فدراسیون فوتبال مقصر هستند. این گزارش به هیچ وجه نمی تواند سیاه نمایی از فضای فوتبال ایران باشد.