تبلیغ تلگرامی ایفمارک فیفا را حساس کرد؛ هراتیان: یک ایرانی آب به آسیاب عربستان می‌ریزد

تبلیغ تلگرامی ایفمارک فیفا را حساس کرد؛ هراتیان: یک ایرانی آب به آسیاب عربستان می‌ریزد

وبسایت رسمی برنامه نود - تبلیغ دو دارو به نام های میکسودین و مگنیفورت با ادعای "داروهای تائید شده توسط وادا" در کانال تلگرام مرکز پزشکی فوتبال ایران برای این سازمان دردسرساز شده است.به گزارش سایت نود، انتشار ایمیل های لورفته زهره هراتیان توسط یک گروه هکر روسی فعال در حوزه انتشار اسناد محرمانه وادا، نشان می دهد رئیس مرکز پزشکی فوتبال ایران (ایفمارک) و الکسیس وبر، نماینده فیفا مکاتباتی درباره تبلیغ تلگرامی دو داروی بهبود دردهای مفصلی داشته اند. ظاهرا وادا در ایمیلی به ایفمارک اعلام کرده که چرا که در تبلیغات تلگرامی ادعا شده بود که این داروها توسط وادا تائید شده در حالی که این ادعا صحت نداشته است.هکرهای روسی امروز اسناد دوپینگی بودن 12 ستاره فوتبال جهان در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی را منتشر کردند و البته در لیستی که آنها منتشر کرده بودند پرونده هایی از ایران هم منتشر شده بود که باعث شد سایت نود این موضوع را پیگیری کند.

ظاهرا در آذرماه سال گذشته یک شرکت ایرانی با ادعای معرفی دو دارو با مجوز "وادا" و تایید آزمایشگاه کلن آلمان، همکاری خود را با ایفمارک َآغاز کرده است. با توجه به این که از نظر وادا، سازمان های متبوع حق معرفی دارو و محصولات تائید نشده توسط این سازمان را ندارند، زمانی که خبر این همکاری به گوش سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ رسیده است، ابتدا کارولین فورسیر نووا، یکی از مدیران ارشد وادا از الکسیس وبر، نماینده فیفا در این مورد سوالاتی پرسید و پس از آن الکسیس وبر ، با ارسال ایمیل ، از دکتر زهره هراتیان درباره ارسال ایمیل ها توضیح خواسته است.

گروه هکرها ایمیل های هراتیان را به فیفا را منتشر کرده اند که البته به دلیل برخی محدودیت ها، از انتشار همه محتوای ایمیلها معذویم اما بخش های مهم این ایمیل ها را درست بر اساس آنچه که هراتیان نوشته است منتشر می کنیم. هراتیان در جواب ایمیل فیفا نوشته است:" شاید داستان را به دلیل عدم اطلاعات در مورد جزئیات درست متوجه نشده ام. در این باره از بخش بازاریابی ایفمارک پرسیدم. افراد بخش بازاریابی ما، قراردادی را با شرکت مذکور امضا کرده بودند تا برای شش ماه اسپانسر ما باشد. شرکت «آرین سلامت سینا» شرکت فعالی است که توسط وزارت بهداشت ایران تائید شده و در زمینه تولید دارو فعالیت می کند. قرارداد آنها با ما شش ماهه و آزمایشی است تا در مورد دو داروی مگنیفورت و میکسودین تبلیغاتی را در کانال تلگرامی خود داشته باشیم. هر چند که این داروها در لیست داروهای ممنوعه نیستند اما ایفمارک و فیفا به توافق رسیده اند که به علت خطرات هرگز در مورد داروها و مکمل ها برای ورزشکاران تبلیغی نداشته باشند. این داروها برای افراد سالمندی که مشکل استخوان دارند ، مورد استفاده قرار می گیرد. داروهای این کمپانی توسط آزمایشگاه کلن تائید شده است و آن طور که می دانیم این آزمایشگاه مورد اعتماد واداست. البته ما دو ماه پیش و زمانی که فهمیدیم این شرکت در تبلیغات خود ادعا می کند که داروهایش توسط وادا و نه آزمایشگاه کلن تائید شده است، بلافاصله قطع همکاری کردیم. آنها حتی در یکی از نقل قول های من در وبسایت خود حرفهای من را جعل کردند و مدعی شدند که داروهایشان توسط وادا تائید شده است، موردی که ساختگی و کذب است. آنها پس از هشدار ما این جمله را تصحیح کردند و برای ما نامه عذرخواهی فرستادند که بعد از تعطیلات سال نوی ایران برای شما نامه را ارسال خواهم کرد. فایل ویدئویی صحبت های من در آن مراسم هم موجود است. من وبسایت مورد اشاره در ایمیل شما را هم چک کردم. هیچ جمله ای در مورد اشاره به تائید شدن داروها توسط وادا وجود ندارد. شاید بعد از هشدار ما، جملات مذکور را حذف کرده اند. "

هراتیان در ادامه نامه خود نوشته است:"متاسفانه خیلی از شرکت های ایرانی با ادعاهایی درباره تقویت جسمی افراد، اطلاعات کذبی را منتشر می کنند تا درآمد بیشتری داشته باشند و پول بیشتری کسب کنند. ما در این موارد همیشه سعی می کنیم به اصول خود و قوانین اخلاقی فیفا پایبند باشیم. در تبلیغات داروها در کانال تلگرام، ما داروها را به عنوان داروهای تائید شده توسط وزارت بهداشت ایران و آزمایشگاه کلن معرفی کردیم و به هیچ وجه اشاره ای به وادا نداشتیم. این داروها به عنوان داروهای درمان درد مفاصل و استخوان ها برای افراد مسن معرفی شده است. هر زمان که لازم بود می توانم ترجمه رسمی و اورجینال متن را برای شما بفرستم. امیدوارم که توضیح من شرایط را مشخص کند. امیدوارم که این هشدار شما به ما کمک کند تا بتوانیم اشتباهات برخی شرکت ها را کنترل و تصحیح کنیم. آماده ام تا در صورت وجود هر مشکلی در این زمینه با شما همکاری لازم را داشته باشم. ما سعی می کنیم صداقت داشته باشیم و به اصول اخلاق وادا و فیفا وفادار بمانیم.شاید عجیب به نظر برسد اما هم سایت شرکت مورد نظر و هم سایت ایفمارک تمامی اخبار مربوط به این داروها را از صفحاتشان حذف کرده اند هر چند که هنوز با جستجویی ساده در گوگل می توان فهمید که همکاری سازمان پزشکی ایران با شرکت «آرین سلامت سینا» صحت داشته است.

توضیحات زهره هراتیانزهره هراتیان مدیر ایفمارک و نماینده پزشکی فیفا در ایران در این باره به سایت نود گفت: داروها اصلا غیرمجاز نبوده، اگر در گوگل هم اسم داروها را جستجو کنید، این مکمل ها را همه جا استفاده می کنند و آلوده نیست. شرکتی که این دارو را تولید کرده مورد تائید آزمایشگاه کلن است و هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد. کسی که این اسناد را منتشر کرده، شیطنت کرده و می خواهند با این کار ایفمارک را تخریب کنند. فیفا این حق را برای ما قائل شد که از شخصی که این اسناد را به وادا فرستاده شکایت کنیم. هکرهای روس پس از ماجرای رسوایی دوپینگ در ورزش روسیه، علیه وادا موضع گرفته اند. ما هیچ مکاتبه مستقیمی با وادا نداشتیم. چیزهایی هم که بوده از طریق فیفا به ما ارسال شده، شخصی خاصی که شیطنت کرده، ایمیل دیگری به فیفا زده است. اگر لازم بدانیم و فدراسیون اجازه بدهد، آن ایمیل را در اختیار رسانه ها قرار خواهم داد. آن شخص خاص، با این که خودش هم ایرانی است، که از وجود مجوز فیفا در ایران ناراحت است، باید بداند که با این کارها آب به آسیاب کشورهایی می ریزد که مجوز ایفمارک را ندارد و در صف اول این کشورها عربستان قرار دارد و متاسفم که بگویم این شخص که ایرانی است در حال حاضر به نفع عربستانی ها فعالیت می کند. این موضوع هیچ اهمیتی ندارد چرا که همه اسناد و مدارک موجود است و از این شیطنت هایی که برخی مستقیم به فیفا ایمیل می زنند، کم نیست و چه خوب است که مردم با چهره این افراد آشنا شوند.

هراتیان در ادامه گفت: ما سلسله مراتب اداری را رعایت می کنیم. فیفا از ما سوال می پرسد و ما پاسخ می دهیم و بعد فیفا به وادا پاسخ ما را ارسال می کند. در این زمینه مکالمه مستقیمی با وادا نداشتیم. این یک پرونده بوده که در مورد آن سوال پرسیده شده، ما می دانیم که چه شخصی این کار را کرده چون یک ماه پیش هم این کار را انجام داده بود. زمانی که فهمیده از وادا به نتیجه نمی رسد، به فیفا نامه زده و به شخص من حمله کرده است. فیفا این حق را برای ما قائل شد که از این شخص شکایت کنیم متاسفانه آدم هایی که وارد سیستم فوتبال می شوند، گزینشی در موردشان انجام نمی شود و آنها بدون ارزیابی و عدم صلاحیت در کنار تیمهای ملی قرار می گیرند و به آنها فرصت می دهیم و این آدم ها در سیستم اشتباهاتی مرتکب می شوند که برخی از آنها سنگین است. برخی از این افراد اشتباهات سنگینی انجام می دهند که باید حذف شوند اما به دلایل باورنکردنی در سیستم می مانند. این اتفاق ها تاوان حفظ آدم هایی است که نباید در سیستم فوتبال کشور بمانند. ایفمارک در اساسنامه اش هدف خدمت رسانی به همه افراد را در دستور کار قرار داده و داروهای فوق الذکر هم به این دلیل تعلیق شده اند که مختص برخی افراد است. هیچ مشکلی برای تبلیغ مگنیفورت وجود نداشته و این دارو مورد تائید آزمایشگاه کلن است و هیچ آلودگی ندارد.عضو کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا در پایان گفت: رکن قضایی فدراسیون فوتبال در جریان این مسئله قرار گرفته و پرونده ای برای این قضیه باز شده است.

1140