100 فوتبالیست برتر سال 2016 از دیدگاه FourFourTwo (از 100 تا 91)

100 فوتبالیست برتر سال 2016 از دیدگاه FourFourTwo (از 100 تا 91)

وبسایت رسمی برنامه نود - وب سایت Fourfourtwo به بررسی 100 بازیکن برتر سال 2016 پرداخته که به ترتیب آنها را در چند شماره در اختیار شما قرار خواهیم داد.

به گزارش وب سایت رسمی برنامه نود، در حالیکه حدود یک ماه به پایان سال میلادی و اهدای جایزه توپ طلا به بهترین بازیکن سال دنیا باقی مانده است، به بررسی 100 بازیکن برتر سال می پردازیم.

100: عثمان دمبله (دورتموند)

سال گذشته در این زمان، عثمان دمبله دوران حرفه ای خود را تازه در تیم رن آغاز کرده بود و تنها 3 بازی رسمی برای تیم اصلی به میدان رفته بود؛ حالا این نوجوان طی 12 ماه اخیر روند پیشرفت را بسیار سریع و به یادماندنی طی کرده است. این بازیکن در نیم فصل دوم فصل گذشته برای تیم رن طی 19 بازی لیگ 10 گل به ثمر رساند تا به کسب رتبه هشتم توسط این تیم کمک شایانی کرده باشد و به دنبال آن عملکرد با قراردادی 5 ساله به تیم بوروسیا دورتموند منتقل شد و آنها برای جذب این استعداد درخشان 15 میلیون یورو هزینه کردند. در این فصل دمبله از 12 مسابقه لیگ در 11 بازی به میدان رفته و یکی از نفرات ثابت ترکیب توخل در لیگ قهرمانان اروپا نیز بوده است و با سرعت و تکنیک و قدرت دریبل بالای خود برای مدافعان کناری تیم های حریف مشکل ساز شده است.

99: پتر چک (آرسنال)

برای همه روشن است که ژوزه مورینیو در زمان هدایت چلسی چرا نمی خواست چک در تابستان سال 2015 به تیم رقیب و همشهری، یعنی آرسنال بپیوندد - اما حتی او هم مثل رومن آبراموویچ که وعده این انتقال را به چک داده بود، می دانست که سنگربان 11 ساله آبی ها شایسته نیمکت نشینی نیست.

جای تعجب نیست که دروازه بان 34 ساله اهل جمهوری چک، ثابت کرد چرا هواداران آرسنال از خرید وی هیجان زده بودند و فصل نخست خود را به قدری مطمئن آغاز کرد که در پایان فصل با ثبت 16 کلین شیت، جایزه بهترین دروازه بان فصل را نیز به دست آورد، از لحاظ تعداد مهار ضربات در طول فصل نفر سوم شد و بیشترین درصد سیو را نسبت به سایر دروازه بان ها داشت (76%) که شامل 72% ضربات از داخل محوطه جریمه بود. توپچی ها شاید از اواخر ماه فوریه امید های خود برای قهرمانی را از دست دادند، اما کاستی های آنها را به سختی می توان به پای چک نوشت.

یورو 2016 برای او فاجعه بار بود - تیم ملی جمهوری چک از سه بازی مرحله گروهی در دو بازی شکست خورد و در قعر جدول به کار خود پایان داد و چک در پایان رقابت ها با 121 بازی ملی به عنوان رکورد دار کشور خود، از بازی های ملی خداحافظی کرد. او هنوز هم در رده باشگاهی یکی از باکلاس ترین دروازه بان ها به شمار می رود.

98: بلیز ماتوئیدی (پاریسن ژرمن)

ماتوئیدی فصل گذشته یک عنوان قهرمانی دیگر در لیگ فرانسه به افتخارات خود اضافه کرد تا تعداد قهرمانی های خود را به عدد 4 برساند و در هر 7 دیدار فرانسه در رقابت های یورو 2016 نیز حضور ثابتی داشت اما در سال 2016 همه چیز برای این هافبک بر وفق مراد پیش نرفت. این بازیکن 29 ساله در طول رقابت های یورو بار ها به مشکل خورد و بسیاری از هواداران تیم ملی فرانسه خواستار حذف او از ترکیب اصلی تیم بودند، در حالیکه زیر نظر اونای امری در پاریسن ژرمن نیز چندین بازی روی نیمکت قرار گرفت.

با این اوصاف، ماتوئیدی همچنان یکی از هافبک های کامل دنیای فوتبال است و از ترکیب عالی کیفیت تکنیکی و فیزیکی برخوردار است. این را هم می توان در نظر گرفت که نیمکت نشینی ستاره سابق تیم سن اتین توسط اونای امری شاید به خاطر استراحت بیشتر برای این بازیکن بوده باشد و بازتاب دهنده عملکرد او درون زمین نیست.

97: حکیم زیخ (آژاکس)

برای کسانی که لیگ هلند را دنبال می کنند، عجیب است که زیخ چگونه تاکنون مورد تمجید و توجه قرار نگرفته است: این بازیکن 23 ساله در طول دو سال اخیر بهترین بازیکن لیگ هلند بوده است. وی بر شانه های لاغر خود توئنته ضعیف را به دوش می کشید، و 35 درصد از کل گل های توئنته را به ثمر رسانده بود و نقطه مرجع عملکرد تیم بود.

بسیاری از باشگاه های خارجی در تابستان به جذب او علاقه نشان دادند اما هیچکدام نهایی نشد، تا اینکه وی در لحظات پایانی پیشنهادی از آژاکس دریافت کرد و به این تیم منتقل شد؛ قدمی رو به جلو حتی اگر کوچک باشد. زیخ اهل مراکش قدرت بدنی بالایی ندارد اما به خوبی با فوتبال پر فشاری که پیتر بوش ترجیح می دهد، هماهنگ شده است و حتی در میان هم تیمی هایی با کیفیت بهتر، به اندازه توئنته تأثیر گذار نشان داده است. مقابل آژاکس مدافعان عقب تر بازی می کنند و او به این شرایط عادت ندارد، اما برای زیخ مشکل ساز نشده چرا که او یکی از بهترین بازیکنان خلاق در فوتبال اروپا به شمار می رود.

در صورتی که این بازیکن فرم خوب خود را ادامه دهد، مطمئناً باشگاه هایی مثل دورتموند و ولفسبورگ برای جذب او باز خواهند گشت و حتی ممکن است توجه باشگاه های بزرگتری هم به این هافبک بازیساز جلب شود.

96: ژوائو ماریو (اینتر)

به طور مساوی در مرکز میدان یا سمت راست مؤثر عمل می کند، و بازی او به حدی چشمگیر بود که مربیان اسپورتینگ همواره معقتد بودند در سال 2016 شکوفا خواهد شد. ماریو ترکیبی از هوش، تکنیک بی عیب و نقص و تلاش خستگی ناپذیر است و در روند رو به رشد فصل گذشته اسپورتینگ نقش کلیدی ایفا کرد تا آنها بعد از 15 سال با 2 امتیاز اختلاف نسبت به بنفیکا به نایب قهرمانی لیگ پرتغال برسند و رکورد امتیازات خود را بشکنند.

به دنبال ناکامی در رده باشگاهی در مسیر فتح عنوان قهرمانی، ماریو در رقابت های یورو 2016 تلافی کرد و به یک قهرمانی تاریخی همراه با پرتغال دست یافت. وی در هر 7 بازی پرتغال به میدان رفت و عملکرد خیره کننده خود را تا بازی آخر مقابل میزبان رقابت ها ادامه داد. به دنبال آن انتقالی گران قیمت به اینتر داشت، و حالا این هافبک 23 ساله یکی از معدود نقاط روشن این روز های تیره و تار باشگاه ایتالیایی به شمار می رود.

95: محمد صلاح (رم)

آن دسته از هواداران بدبین چلسی که صلاح را مسخره می کردند، باید بدانند که صلاح در سال 2016 برای تیم رم در 34 مسابقه سری آ با گلزنی و پاس گل های خود 27 گل ساخته است. به عنوان یک وینگر در لیگی دفاعی، این آمار قابل توجه است. بسیاری از بریتانیایی ها صلاح را به شکل غیرمنتظره ای در سن 21 سالگی در استمفورد بریج دیدند، که هر دو گل بازل را در جریان پیروزی مقابل چلسی به ثمر رساند.

انتقال کوادرادو به چلسی باعث شد تا صلاح به سایه برود و در نهایت با انتقالی قرضی راهی فیورنتینا شد. ژوزه مورینیو بلافاصله از این خرید ابراز پشیمانی کرد و تصمیم گرفت طوری وانمود کند که گویا صلاح وجود ندارد. با اینحال، از آن زمان تاکنون وی به خوبی پیشرفت کرده و با بازی مستقیم و دریبلینگ خود یک تهدید جدی برای دفاع حریفان بوده است. او همچنین موقعیت خوبی برای حضور در جام جهانی 2018 روسیه دارد: دو پیروزی زودهنگام برای تیم ملی مصر که صلاح در هر دو بازی موفق به گلزنی شده تا این تیم جایگاه مناسبی برای دومین صعود به جام جهانی پس از جنگ جهانی پیدا کند.

94: اور بانگا (اینتر)

انتقال او شاید به اندازه بازیکنانی چون پل پوگبا، گونزالو هیگواین یا متس هوملس به تیتر یک اخبار تبدیل نشد، اما در پایان پنجره نقل و انتقالات تابستانی در ماه آگوست، بانگا می توانست مدعی شود که یکی از بهترین خرید های تیم بوده است. بعد از ایفای نقش در سومین قهرمانی متوالی سویا در رقابت های لیگ اروپا - اینتر بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای با توجه به اتمام قرارداد بانگا در سانچز پیسخوان، او را به خدمت گرفت. شروع دوران او در جوزپه مه آتزا ترکیبی از درخشش و سختی در برخی مقاطع بوده است و توسط سرمربی جدید، استفانو پیولی در دربی میلان کنار گذاشته شد.

به عنوان بازیکنی که فوق العاده خلاق است و می تواند فشار بازی خود را به تیم دیکته کرده و بازیکنان هجومی تیم را در موقعیت های خطرناک تغذیه کند، زیاد طول نخواهد کشید که بانگا به یکی از بهترین هافبک های سری آ تبدیل شود.

93: یوناس (بنفیکا)

 در حال حاضر با کمی نگاه به گذشته، باور نکردنی است که فکر کنیم بنفیکا این ماشین گلزنی 32 ساله را در تابستان سال 2014 به صورت آزاد جذب کرد. بعد از به ثمر رساندن 31 گل در اولین فصل خود، او فصل بعدی عملکرد بهتری از خود ارائه کرد و 36 گل به ثمر رساند. روند گلزنی فوق العاده این بازیکن کمک زیادی به قهرمانی فصل گذشته بنفیکا در لیگ پرتغال کرد، اما این مهاجم ارزشمند برزیلی کار های مهم تری از گلزنی هم انجام داد.

جایگیری های فوق العاده این بازیکن در خط حمله باعث می شود تا هر مهاجمی عاشق بازی در کنار او باشد، و به عنوان مثال هموطنش لیما و میتروعلو زمانی که کنار او بازی می کردند، گل های زیادی به ثمر رساندند. یوناس با شایستگی به عنوان بهترین بازیکن فصل 2015/16 لیگ پرتغال انتخاب شد، و با دعوت شدن به تیم ملی برزیل نشان داد که بعد از کنار گذاشته شدن توسط والنسیا، رنسانس قابل توجهی در کارنامه حرفه ای وی به وجود آمده است.

92: خوان ماتا (منچستر یونایتد)

 جیمی کرگر، کارشناس شبکه اسکای اسپورتس در مورد ماتا می گوید: "یکی از بازیکنان خوبی که در لیگ برتر کمتر از استحقاق خود مورد توجه قرار گرفته است."

این بازیکن 28 ساله اسپانیایی وقتی در تابستان امسال ژوزه مورینیو در اولدترافورد روی کار آمد، با شک و تردید های بسیاری نسبت به آینده خود مواجه شد، چرا که عامل اصلی جدایی وی از چلسی، سرمربی پرتغالی بود. اما حالا همه چیز عوض شده و هافبک اسپانیایی زیر نظر مورینیو جایگاه ثابتی پیدا کرده و تلاش های او در رده باشگاهی منجر به دعوت شدن از سوی جولن لوپتگی در تیم ملی اسپانیا نیز شده است.

مورینیو یک بار او را فروخت، اما تکرار این کار از سوی این مربی احمقانه خواهد بود. باوجود بی ثباتی یونایتد پس از فرگوسن، ماتا همواره در مواقع نیاز عملکرد خوبی داشته است. او در سال 2016، ده بار گلزنی کرده که 3 گل در چهار دیدار فصل گذشته FA Cup بوده است، که شامل گل تساوی در فینال هم می شود. او بدون شک بازیسازی بزرگی است؛ ماتا از سال 2011 تاکنون در 43 بازی مقابل 6 تیم بزرگ لیگ برتر 13 گل به ثمر رسانده و 10 پاس گل هم داده است.

91: جولین برانت (بایر لورکوزن)

 هواداران تیم ملی آلمان از داشتن بازیکنان جوان و با استعداد بسیار می توانند به شایستگی هیجان زده باشند، و این وینگر 20 ساله بایرلورکوزن یکی از با استعداد ترین جوان های نسل آینده است. این بازیکن مو طلایی با گلزنی مقابل اشتوتگارت، شالکه، کلن، ولفسبورگ، آینتراخت فرانکفورت و هرتابرلین در ماه مارچ و آوریل، پس از گرد مولر به جوان ترین بازیکنی تبدیل شد که در 6 بازی متوالی بوندس لیگا موفق به گلزنی می شود و با عملکرد درخشان خود در طول سال یکی از نامزد های دریافت جایزه پسر طلایی بود که در نهایت نصیب رناتو سانچز شد.

برانت بازیکنی عالی برای برنامه های پر فشار و سبک بازی مورد نظر راجر اشمیت است؛ یک دونده قدرتمند که وقتی از جناح چپ به راست می زند و توپ را روی پای راست خود می آورد، خطرناک تر می شود. برانت با 4 بازی ملی از تکنیکی فوق العاده و خلاقیتی بسیار برخوردار است.

1771