سوریه-ایران؛جدال در باتلاق "عبدالرحمان" (گزارش)

سوریه-ایران؛جدال در باتلاق "عبدالرحمان" (گزارش)

به گزارش "ورزش سه"، شاگردان کارلوس کی‌روش اکنون در بهترین شرایط برای کسب امتیاز لازم در پایان دور رفت انتخابی جام جهانی روسیه قرار دارند و البته دیدار برابر سوریه یک تهدید بزرگ برای آنها محسوب می‌شود.

تیم ملی ایران که اکنون با کسب 10 امتیاز از 4 دیدار اخیر خود شرایط مناسبی در صدر جدول دارد، روز سه شنبه باید به مصاف سوریه برود که مالزی را به عنوان میزبان خود انتخاب کرده است. سرمربی پرتغالی تیم ملی که با توجه به تفاوت جوی و شرایط آب و هوایی پیش از این دیدار تصمیم به برپایی اردوی تیم ملی در مالزی گرفت تا شاگردانش حداقل با شرایط بازی در بارندگی شدید این کشور آشنایی یابند و البته خوش شانس بود که در 20 دقیقه پایانی دیدار تدارکاتی تیم ملی برابر گینه پاپوآ این شرایط را تجربه کردند. با این حال نگرانی اصلی مربوط به زمین استادیوم محل برگزاری دیدار ایران برابر سوریه است.

چیزی شبیه به باتلاق امکانات ضعیف استادیوم تانکو عبدالرحمان که میزبانی دیدارهای سوریه در انتخابی جام جهانی روسیه را برعهده دارد یکی از نگرانی های اصلی ایران برای دیدار این هفته محسوب می شود. استادیومی بدون صندلی، چمن نامناسب و رختکن عجیب که مسلما کار را برای کی روش که اعتقاد ویژه و التزام به در اختیار داشتن تمام امکانات را دارد، سخت خواهد کرد. عدم وجود صندلی در این استادیوم اولین ضعف بزرگ آن محسوب می شود که البته با توجه به دستورالعمل AFC مبنی بر شرط صندلی دار بودن استادیوم برای میزبانی نکته عجیبی است. AFC پیش از برگزاری دیدارهای انتخابی کشورها را ملزم به برگزاری دیدارها در استادیوم با صندلی کرده بود و همین مساله باعث شد تا استادیوم آزادی نیز در طبقه دوم خود مجهز به صندلی شود تا حق میزبانی ایران در این استادیوم گرفته نشود. اما سوالی که اینجا مطرح است اینکه چگونه استانداردهای فیفا شامل صندلی دار بودن ورزشگاهها در میان کشورهای مختلف متفاوت است؟

با این حال ضعف بعدی که  در این استادیوم دیده می شود، مربوط به امکانات ضعیف رختکن و نداشتن  آب گرم است. مساله ای که تعجب بزرگی درباره چگونگی میزبانی این ورزشگاه مخروبه در چنین سطحی از رقابتها را ایجاد کرده است.

گذشته از تمام این ها اعتراض اصلی به چمن این استادیوم است؛ جایی که گفته می شود چمن فاقد استاندارد و عدم پوشش در روزهای بارانی است و این شرایط کار را برای بازیکنان به شدت سخت می کند. این اتفاق در روز بازی برابر سوریه نیز با توجه به پیش بینی بارندگی می تواند کار شاگردان کی روش را با مشکل بزرگی مواجه کند. چمنی که گفته می شود در صورت بارندگی باتلاقی شدن آن حتمی است و البته در اتفاقی عجیب از سوی AFC مجوز میزبانی دیدارهای سوریه را برعهده گرفته تا تغییر نگاه عجیبی برای میزبانی بین کشورها لحاظ شود.

در این بین گفته می شود ایران با توجه به ارزیابی این شرایط، دو هفته قبل در نامه ای رسمی مراتب اعتراض خود را نسبت به میزبانی سوریه در استادیوم تانکو عبدالرحمان اعلام داشته است اما بعید به نظر می رسد با توجه به فاصله کوتاه باقیمانده تا این دیدار تصمیمی مبنی بر تغییر استادیوم گرفته شود. تیم ملی سوریه پیش از این در همین ورزشگاه میزبانی کره جنوبی را نیز برعهده داشت که در نهایت موفق شد دیگر مدعی صعود از این گروه به جام جهانی را متوقف کند، این در حالی بود که دیدار دو تیم در شرایط جوی مناسبی برگزار شد و خبری از باران موسمی مالزی نبود اما پیش بینی بارندگی در روز دیدار ایران برابر این حریف باعث می شود تا نگرانی بابت این مساله به اوج خود برسد. در عین حال سوری‌ها پیش از این دیدار تدارکاتی خود را نیز برابر سنگاپور در این استادیوم برگزار کردند تا کاملا به شرایط چمن و ورزشگاه آشنایی کافی داشته باشند و از این بابت برتری بیشتری نسبت به حریف داشته باشند.

کارلوس کی‌روش که پیش از این با اعلام لیست متفاوت خود برای دیدار با سوریه، شرایط آب و هوایی مالزی را به عنوان دلیل این انتخاب معرفی کرده بود، اکنون بیشتر از کیفیت تیم با انگیزه سوریه باید نگران شرایط عجیبی باشد که فیفا با تصمیماتش آن را به وجود آورده است.