براتی: بارها تاکید کردیم کسی برای اعتراض به داور به زمین نرود

براتی: بارها تاکید کردیم کسی برای اعتراض به داور به زمین نرود

کارشناس حقوقی فوتبال گفت: ما هیچ وقت حاضر نخواهیم شد که شخصیت ورزشی و بین المللی مان را با نتایج ورزشی که فراموش هم خواهد شد معامله کنیم. 

به گزارش کاپ، احمدرضا براتی درباره اتفاقات پایان دیدار ایران و قطر اظهار داشت: اینکه تیم مقابل تمایل داشته باشد یک کسی را علیه ما در مجامع فوتبالی باز کند طبیعی است که ما هم از هر اهرمی که اگر قانونی هم باشد، چه بهتر که استفاده می کنیم. یک فرمولی که وجود دارد که ارکان قضایی مثل کمیته انضباطی و کمیته اخلاق که در این موضوع کمیته انضباطی گزارش داور مسابقه و گزارش ناظر مسابقه و براساس آن چه که می بینند، تصمیم گیری می کنند.

وی افزود: بنابراین به عنوان یک قاعده کلی اینکه چه گزارشی علیه چه کسی ممکن است گرفته شود به خاطر اینکه از داور مسابقه و گزارش ناظر مسابقه بی خبر هستیم پیش بینی جرایم و مجازات های درنظر گرفته شده غیرممکن است. مجموع تخلفاتی که ما دیدیم شامل نزاع دسته جمعی بین بازیکنان و مقامات رسمی دو طرف، تحریک تماشاگران بود و اگر کمیته انضباطی بخواهد تصمیم بگیرد می تواند به اعتراضات بازیکنان حتی بازیکنان تیم حریف به داور هم در نظر بگیرد که ما به آن مخدوش کردن چهره فوتبال می گویند.

کارشناس حقوق فوتبال تصریح کرد: ما فوتبال را بازی می دانیم برای جوانمردی و به طور کلی ورزش کارش جوانمردی است. بنابراین هر رفتاری که غیرورزشی تلقی شود و چهره ورزش را مخدوش کند قابل پیگیری است. درگیری های فیزیکی که بین طرفین رخ داد ممکن است داور یا ناظر مسابقه تحریک تماشاگران را در گزارش خود قید کند و قطعا اعتراضات مکرر به تصمیمات داور و همچنین هجوم به داخل زمین مسابقه که در فوتبال ما مساله ای است که عرف شده و حل شده و خیلی هم چیز بدی به نظر نمی رسد. در حالی که این کار در ورزش دنیا ورود بدون اجازه داور مسابقه به داخل زمین مسابقه یک رفتار غیرقانونی و غیراخلاقی محسوب می شود، ورود به حریم مدیریتی داور مسابقه مخصوصا اگر برای اعتراض باشد. این کار در مقایسه با سایر تخلفات مجازاتش بیشتر است.

وی افزود: من شهادت می دهم که ریاست فدراسیون فوتبال و آقای ساکت و آقای تاج به بحث نظم و انضباط درون ساختار تیم ملی و روی نیمکت خیلی تاکید دارند. من خودم شخصا روی این کلاس ها خیلی تاکید کردم پرهیز از ورود به داخل زمین بدون اجازه داور بود. این قدر تاکید کردیم و باز هم انجام شد.

براتی در پایان گفت: ما نمی توانیم انکار کنیم تعصبی که بازیکنان و کادر فنی ما به خرج دادند ولی بحث ما این است که ممکن است این گونه رفتارها زحمات فنی و ورزشی این ها را تحت الشعاع قرار دهد و نتیجه را تغییر بدهد یا در قالب محرومیت و یا تغییر نتیجه مسابقه برای ما گران تمام شود. از طرف دیگر یک بحث معرفی شخصیت ملی و فرهنگی ما به جامعه بین المللی ماست. ما هیچ وقت حاضر نخواهیم شد که شخصیت ورزشی و بین المللی مان را با نتایج ورزشی که فراموش هم خواهد شد معامله کنیم.