گزارش ویژه/ رکورد نقل و انتقالاتی لیگ جزیره، هربار توسط چه کسانی شکسته شده است؟

گزارش ویژه/ رکورد نقل و انتقالاتی لیگ جزیره، هربار توسط چه کسانی شکسته شده است؟

پایگاه خبری فوتبالی – هر چه که می‌گذرد پول‌های بیشتر و بیشتری توسط باشگاه‌ها خرج می‌شود و چرخ دنیای امروزه فوتبال به نظر با صرف هزینه‌های هنگفت می‌چرخد.

به گزارش فوتبالی، حق پخش بالای بازی‌ها، قراردادهای تجاری و حامیان مالی ویژه به این معنی است که باشگاه‌ها در عضر حاضر، از همیشه ثروتمندتر هستند، به ویژه اگر در لیگ جزیره بازی کنند. قطعا بزرگترین انتقال‌های تاریخ فوتبال، در جاهای دیگر قاره اروپا رخ داده اند اما میزان هزینه‌های صرف شده در انگلیس و تداوم انجام آن در بالاترین سطح بوده است و حالا با توجه به انتقال 115 میلیون پوندی مویسس کایسدو به چلسی، بار دیگر رکورد نقل و انتقالاتی در این لیگ جا به جا شده است.

اینبار با هم 10 مورد آخری که باعث شکسته شدن رکورد نقل و انتقالاتی لیگ برتر انگلیس شده است را مرور می‌کنیم:

10 – رود فن نیستلروی – پی اس وی به منچستر یونایتد – 2001 – 19 میلیون پوند

منچستر یونایتد برای جذب فن نیستلروی در سال 2000 با تیم هلندی به توافق رسید اما پس از مصدومیت او در تمرینات پی اس وی از ناحیه رباط صلیبی، در نهایت این معامله رکورد شکن در سال 2001 به سرانجام رسید. گلزنی‌های او بلافاصله آغاز شد و با دوبار گلزنی او در اولین بازی اش در لیگ جزیره همراه بود؛ او در اولین فصل حضورش در این تیم موفق شد تا در تمام رقابت‌ها 36 بار گلزنی کند و این آمار را در سال بعد به 44 گل برساند. نیستلروی در نهایت و در سال 2006، پس از به ثمر رساندن 150 گل در 219 بازی، منچستر یونایتد را ترک کرد.

9 - خوان سباستین ورون - لاتزیو به منچستر یونایتد – 2001 – 28.1 میلیون پوند

روی کین در سال 2020 درباره انتقال ورون به منچستر یونایتد و دوره دو ساله حضور او در این تیم گفت:" من هربار که باشگاه یک بازیکن بزرگ را جذب می‌کرد، هیجان زده می‌شدم زیرا این طبیعت این بازی است. ورون به باشگاه آمد، او بازیکن فوق‌العاده ای بود، درست است شرایط برای او در یونایتد آنطور که باید پیش نرفت اما او یک بازیکن فوق‌العاده بود."

ورون به لطف آوازه ای که از دوران حضورش در پارما و لاتزیو به دست آورده بود، به منچستر یونایتد پیوست. در ابتدا شرایط خوب به نظر می‌رسید و این ستاره آرژانتینی در مسابقات اروپایی نمایش خوبی داشت اما نتوانست با فشار فیزیکی یک فصل کامل لیگ جزیره کنار بیاید و نقش ثابتی در تیم داشته باشد. مصدومیت‌ها در فصل دوم حضور او در اولدترافورد، بر روی شروع خوب او در این تیم تاثیر گذاشتند و در نهایت باعث شدند تا یونایتد او را در سال 2003 به چلسی بفروشد.

8 – ریو فردیناند – لیدز به منچستر یونایتد – 2002 – 29.3 میلیون پوند

یونایتد پس از مشکلاتی که ورون با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، هراسی از شکستن دوباره رکورد نقل و انتقالاتی تیم‌های انگلیسی نداشت و احتمالا آشنایی فردیناند با این لیگ، خطر شکست این انتقال را کاهش می‌داد. فرگوسن همیشه به تبدیل شدن او به یکی از بهترین‌های پست خودش ایمان داشت و فردیناند نیز به سرعت این مسیر را طی می‌کرد. سرعت و خونسردی او در هنگام مالکیت توپ، او را به یک مدافع میانی مدرن ایده آل تبدیل کرده بود. او 12 سال درخشان را در منچستر یونایتد سپری کرد و موفق شد تا 6 لیگ جزیره و لیگ قهرمانان اروپا در سال 2008 را با این تیم کسب کند و در نهایت به عنوان یکی از بهترین مدافعان انگلیسی و یکی از اسطوره‌های منچستر یونایتد شناخته شود.

7 – آندری شوچنکو – آث میلان به چلسی – 2006 – 30.6 میلیون پوند

کمی طول کشید تا رکورد فردیناند شکسته شود اما در تابستان سال 2006، چلسی این کار را برای جذب برنده توپ طلا از میلان انجام داد. بازیکن سابق دیناموکیف، به عنوان یکی از مستعد ترین مهاجم‌های دنیا ظهور کرد و در نهایت به عنوان دومین گلزن برتر تاریخ میلان، به همراه یک مدال لیگ قهرمان و یک توپ طلای فوتبال دنیا، میلان را به مقصد چلسی ترک کرد اما زندگی در لندن برای او آسان پیش نرفت. او هیچگاه نتوانست فرمی باثبات را در چلسی پیدا کند و در نهایت پس از دو سال حضور در چلسی به صورت قرضی به میلان بازگشت.

6 – روبینیو – رئال مادرید به منچستر سیتی – 2008 – 32.5 میلیون پوند

این خرید بزرگ به نوعی شروع تلاش‌های این باشگاه برای ورود به عرصه بزرگان بود. دقیقا در روزی که منچستر سیتی توسط گروه سرمایه گذاری ایالات متحده ابوظبی خریده شد، روبینیو با انتقالی بزرگ و رکورد شکن به منچستر سیتی پیوست. روبینیو در فصل اول حضورش در سیتی، عملکرد درخشانی داشت و به سرعت تاثیر خود را در این تیم گذاشت، او در طی اولین فصل حضورش در من سیتی، با 14 گل در رده 4 ام برترین گلزنان لیگ در آن فصل قرار گرفت؛ اما مصدومیت‌ها در فصل دوم به سراغ او آمدند و به کلی روند او را تحت تاثیر قرار دادند. پس از این روبینیو با توجه به مشکلاتی که با مارک هیوز داشت، در ژانویه 2010 به طور قرضی به سانتوس بازگشت و دیگر هیچوقت به منچستر بازنگشت.

5 – فرناندو تورس – لیورپول به چلسی – 2011 – 50 میلیون پوند

تورس هیچگاه نتوانست در حد و اندازه برچسب قیمتی 50 میلیون پوندی اش در استمفورد بریج بدرخشد. این مهاجم اسپانیایی با توجه به مصدومیت‌ها و مشکلات دیگر هیچگاه نتوانست آن ستاره ای که در لیورپول، چشم‌ها را به خود خیره کرده بود را به چلسی بیاورد و در طی 3 سال و نیم حضورش در چلسی درخشش خاصی نداشت اما با به ثمر رساندن یکی از خاطره انگیز ترین گل‌های تاریخ چلسی در نیمه نهایی فصل 12-2011 لیگ قهرمانان مقابل بارسلونا، باعث شد تا خیلی از طرفداران این تیم به هزینه ای که برای او شد توجه نکنند.

4 – پل پوگبایوونتوس به منچستر یونایتد – 2016 – 89 میلیون پوند

پوگبای جوان در سال 2012 برای دستیابی به فرصت بیشتر برای حضور در تیم اصلی و با آرزوهای زیاد یونایتد را ترک کرد و در نهایت از یوونتوس سر در آورد. او در یوونتوس به یک هافبک تمام عیار تبدیل شده بود و پله‌های ترقی را به سرعت طی می‌کرد و همین موضوع باعث شده بود تا جذب دوباره او برای یونایتد بسیار پرخرج باشد و یونایتد در سال 2016، این هزینه را به جان خرید تا او را به اولدترافورد بازگرداند. خلاصه کردن دوران حضور پوگبا در دوره دوم حضورش در یونایتد پیچیده است، در حالی که او روزهای خوبی هم در اولدترافورد داشت اما می‌شود گفت که در نهایت این بازیکن فرانسوی نتوانست تا هزینه صرف شده برای خود را توجیح کند و این موضوع وقتی بیشتر نمود می‌کند که به بازگشت رایگان دوباره او به یوونتوس در سال 2022 نگاه می‌کنیم.

3 – جک گریلیشاستون ویلا به منچستر سیتی – 2021 – 100 میلیون پوند

با توجه به قدرت مالی چشمگیر این تیم، عجیب است که آن‌ها تنها دوبار در این لیست حضور داشتند، هرچند سیتیزن‌ها گریلیش را به اولین بازیکن انگلیسی تاریخ تبدیل کردند که برای جا به جایی اش 100 میلیون پوند هزینه شده است. این بازیکن انگلیسی در سال 20-2019 با به دوش کشیدن بار استون ویلا، به بقای این تیم در لیگ انگلیس کمک کرد و بعد از آن با ادامه عملکرد درخشانش در فصل بعد آن، دیگر جدایی او از این تیم غیر قابل اجتناب به نظر می‌رسید. سیتی با فعال سازی بند آزاد سازی گریلیش، او را به ورزشگاه اتحاد کشاند اما خو گرفتن با شرایط من سیتی برای او کمی طول کشید و پس از اولین فصل حضورش که با شرایط سختی برای او همراه بود، در دومین فصلش زیر نظر گواردیولا نقش مهمی در کسب عنوان سه گانه تاریخی این تیم ایفا کرد.

2 - انزو فرناندزبنفیکا به چلسی – 2023 – 106.8 میلیون پوند

چلسی پس از یک جام جهانی درخشان برای او که با قهرمانی در این رقابت‌ها همراه بود، برای جذب او در ژانویه فصل گذشته، حسابی دست به جیب شد تا او را به استمفورد بریج بیاورد. علی رغم عملکرد خوب او در جام جهانی قطر، طرفداران فوتبال به دلیل تجربه کم او در فوتبال اروپا، از این انتقال با این مبلغ هنگفت شوکه شدند؛ او تنها 6 ماه قبل به تیم بنفیکا پیوسته بود. او در اولین فصل حضورش با وجود شرایط اسفناک چلسی تلاش کرد تا نمایش خوبی داشته باشد و کم و بیش در این زمینه موفق بود، حالا باید دید او زیر نظر مائوریتسیو پوچتینو در فصل جدید چه عملکردی خواهد داشت.

  1. مویسس کایسدو – برایتون به چلسی – 2023 – 115 میلیون پوند 
پیدا کردن یک شریک مناسب برای فرناندز در خط میانی، یکی از اصلی ترین ماموریت‌های چلسی در تابستان امسال به شمار می‌رفت که با موفقیت انجام شد. این اتفاق برای چلسی به قیمت شکستن دوباره رکورد نقل و انتقالات لیگ جزیره تمام شد. این هافبک اکوادوری پس از عملکرد درخشانش در برایتون، توجه مشتری‌های بسیاری از جمله لیورپول، آرسنال و البته چلسی را به خود جلب کرد و در نهایت این چلسی بود که او را به خدمت گرفت.

2102