نامزد بحرینی انتخابات فیفا درگیر جنجال تازه حقوق بشر

نامزد بحرینی انتخابات فیفا درگیر جنجال تازه حقوق بشر

به گزارش ایرنا از دیلی میل، شیخ سلمان گزینه اول جانشینی سپ بلاتر رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) محسوب می شود. با این حال کارزار انتخاباتی او در پی اتهامات وارده تضعیف شده است. خاندان سلطنتی بحرین حقوق بشر را نقض کرده اند.
گزینه اصلی جانشینی سپ بلاتر در کانون جنجال تازه ای قرار گرفته است. گروه های حقوق بشر و کارزارکنندگان اصلاحات در فیفا خواستار تحقیقات فوری و کامل در مورد ادعاهای مطرح شده علیه شیخ سلمان شده اند.
شیخ سلمان 50 ساله بحرینی یکی از پنج نامزد انتخاباتی فیفا است که قرار است در انتخابات 7 اسفند (26 فوریه) جانشین بلاتر شوند.
موقعیت شیخ سلمان روز جمعه با اعلام حمایت کنفدراسیون فوتبال آفریقا تقویت شد، ولی یک سلسله اتهامات شانس او را برای تصاحب این مسئولیت تضعیف کرده است.
کارزار انتخاباتی او از همان ابتدا با اتهام اینکه خاندان سلطنتی بحرین در قیام مردمی سال 2011 مرتکب نقض حقوق بشر شده اند، روبرو بود.
براساس این اتهامات، شیخ سلمان ریاست کمیته ای را بر عهده داشته است که وظیفه آن شناسایی ورزشکاران، از جمله فوتبالیست هایی بوده است که در تظاهرات مردمی شرکت داشتند. او تشکیل این کمیته را رد می کند.
همچنین براساس این اتهامات، از وی شخصا برای کمک به فوتبالیستی که دستگیر و شکنجه شده بود درخواست شد که او در پاسخ بیان کرد هیچ اختیاری برای مداخله در این زمینه ندارد.
یک سخنگوی دیده بان حقوق بشر به روزنامه میل آن ساندی گفت: شیخ سلمان باید به سوالات بسیار جدی از جمله حضور در کمیته ای که بدنبال شناسایی ورزشکاران بود تا آنها را وادار کند وفاداری خود را به رژیم بحرین اظهار کنند، پاسخ بدهد.
تشکیل این کمیته را خبرگزاری دولتی بحرین روز 11 آوریل 2011 اعلام کرد. براساس اعلام این خبرگزاری، شاهزاده ناصر به تشکیل کمیسیون استنطاق برای بررسی سوء استفاده افراد ورزشی در رویدادهای تاسف بار قیام مردمی دستور داده بود.
این کمیته روز قبل در نشستی به ریاست شیخ سلمان تشکیل شد. او اکنون تشکیل این کمیته را تکذیب می کند.
شیخ سلمان در بیانیه ای اعلام کرد: در حالی که پیشنهاد شد شیخ سلمان ریاست کمیته حقیقت یاب را به عهده بگیرد، این کمیته هرگز رسما تشکیل نشد و هیچ اقدامی انجام نداد. شیخ سلمان هیچ ارتباطی با این پیشنهاد نداشته است و نقشی در مجازات های افراد در سال 2011 ایفا نکرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در 18 آوریل 2011 در گزارشی به نقل از یک مقام ورزشی بحرین که به شرط فاش نشدن نامش سخن می گفت، نوشت: این کمیته به ریاست شیخ سلمان تشکیل شد و 150 ورزشکار، مربی و سایر افراد ورزشی از جمله چهار فوتبالیست بحرینی را، به علت ارتباط با فعالیت های ضد دولتی تعلیق کرد.
شاهزاده ناصر که در آن زمان رئیس شیخ سلمان بوده است، خود به نقض حقوق بشر متهم است، هر چند او ایراد این اتهامات را دارای انگیزه سیاسی می داند و رد می کند.
شاهزاده ناصر در قیام مردمی سال 2011 در تلویزیون بحرین ظاهر شد و گفت: هر کسی که خواستار سقوط رژیم است دیواری بر سر او فرود می آید. این فرد ورزشکار، سیاستمدار یا اشخاص معروف هم باشند جوابگو خواهند بود.
در این میان، دو باشگاه فوتبال که بنا به دلایل ایمنی خواستار تعویق دیدارهای خود بودند، جریمه شدند و به دسته پایین تر سقوط کردند.
فوتبالیست نوجوانی به نام حکیم العریبی که شیخ سلمان را می شناخت، گفته است که او بازداشت شده و مورد شکنجه قرار گرفته است. العریبی بارها ادعا کرده است که او و خانواده اش از شیخ سلمان خواستار کمک شدند، اما این درخواست رد شد.
یک سخنگوی شیخ سلمان گفت: وی هیچ نقشی در نظام کیفری ندارد. او هیچ قدرت یا نفوذی برای دخالت در دادرسی کیفری علیه حکیم ندارد.
ورزشی**1210**1584

انتهای پیام /*