ازبکستان، ژاپن و حالا قطر؛ کامبک کسب و کار من است

ازبکستان، ژاپن و حالا قطر؛ کامبک کسب و کار من است

پایگاه خبری فوتبالی - تبدیل باخت یک صفر به برد 4 یک در 50 دقیقه یعنی رقم خوردن ششمین کامبک تیم ملی در 44 دیداری که امیر قلعه‌نویی، هدایتش را برعهده داشته است.

به گزارش فوتبالی، مرور دوران حضور او در تیمهای باشگاهی و بخصوص استقلال، یادآور بازگشت به بازیهای درخشانی است (محض نمونه 3 بار تبدیل باخت 2 صفر به برد 3 بر 2 برابر فجرسپاسی، ابومسلم و برق شیراز یا تبدیل باخت 2 یک دربی برگشت لیگ چهارم به برد 3 بر 2).

 او روی نیمکت تیم ملی هم، هنوز «فوت»های کوزه‌گری آن دوران را بلد است و اجرا می‌کند. کارنامه درخشان او روی نیمکت تیم ملی چنین است: 31 برد، 11 مساوی و 2 باخت در 44 بازی با زدن 98 گل و خوردن 30 گل. و خامه روی این کیک، این 6 کامبکی است که 4تایش در بازیهای رسمی رقم خورده.

* ایران 2- ازبکستان یک

اولین بازی تیم ملی در مرحله گروهی جام ملتهای 2007 در مالزی. تیم ملی برنده دیداری می‌شود که تا دقیقه 55، بازنده‌اش است. رحمان رضایی دقیقه 16 گل به خودی می‌زند. دقیقه 55 و روی ارسال مهدوی‌کیا، جلال حسینی با ضربه سر بازی را مساوی می‌کند. دقیقه 78، جواد کاظمیان روی پاس عمقی آندرانیک تیموریان گل دوم و برتری را وارد دروازه نستروف می‌کند. کاظمیان دقیقه 46 جانشین رسول خطیبی شده بود.

* ایران 2- چین 2

تیم ملی در بازی دوم مرحله گروهی جام ملتهای 2007 هم به دردسر می‌افتد. این بار خبری از برد نیست ولی شکست 2 صفر با تساوی 2 بر 2 عوض می‌شود. چین با دو گلی که در دقایق 6 و 33 می‌زند، جلو می‌افتد. تیم ملی با گل دقیقه 45 فریدون زندی، اختلاف را کم می‌کند ولی بازنده به رختکن می‌رود. گل دقیقه 73 جواد نکونام، بازی را مساوی می‌کند و اجازه نمی‌دهد اولین باخت رسمی قلعه‌نویی رقم بخورد.

* ایران 2- کنیا یک

یک دیدار دوستانه در سال 2023 در ورزشگاه آزادی. متخصص گلزنی به تیمهای ایرانی، این بار دروازه تیم ملی را باز می‌کند: مایکل اولونگا در دقیقه 51. روی درخشش رامین رضاییان که نیمه دوم وارد زمین شده، تیم ملی هم بازی را مساوی می‌کند (با گل دقیقه 76 محمد محبی روی پاس رضاییان) و هم گل برتری را می‌زند (با ضربه رضاییان در دقیقه 84 روی پاس نورافکن که خودش هم به صورت تعویضی وارد زمین شده است).

* ایران 2- بورکینافاسو یک

دیداری دوستانه در دی ماه 1402 که آخرین بازی تیم ملی قبل از ورود به جام ملتهای 2023 است. محمد کوناته دقیقه 17 دروازه تیم ملی را در ورزشگاه المپیک کیش باز می‌کند. قبل از پایان نیمه اول، تیم ملی با گل دقیقه 42 مهدی طارمی، بازی را به تساوی می‌کشد. دقیقه 71 و با گل امید ابراهیمی، کامبک کامل و باخت یک صفر به برد 2 یک تبدیل می‌شود: آخرین گل هافبک محبوب قلعه‌نویی در تیم ملی.

* ایران 2- ژاپن یک

رویارویی تیمهای اول و دوم قاره آسیا در رنکینگ فیفا برای رسیدن به جمع 4 تیم برتر جام ملتهای آسیا در سال 2023. گل دقیقه 28 هیده‌ماسا موریتا، تیم ملی را بازنده راهی رختکن می‌کند. حکایت نیمه دوم اما چیز دیگری است. محبی دقیقه 55 روی پاس آزمون، بازی را به تساوی می‌کشد. و وقتی بازی به دقیقه 90 رسیده، خطا روی کنعانی‌زادگان، تیم ملی را صاحب یک پنالتی می‌کند که با ضربه جهانبخش در دقیقه 6+90 تبدیل به گل برتری می‌شود.

* ایران 4- قطر یک

بازی چهارم مرحله سوم مقدماتی جام جهانی به میزبانی ایران در دربی. دقیقه 17 و روی شوت معز علی، دروازه تیم ملی باز می‌شود. این نتیجه تا دقیقه 40 پابرجاست ولی آزمون با یک ضربه سر خیره‌کننده، تساوی را در نیمه اول برقرار می‌کند. تیمِ قلعه‌نویی در نیمه دوم، یک کامبک شیک و مجلسی با گل دقیقه 48 آزمون و دو گل دقایق 66 و 8+90 محمد محبی می‌زند و باخت یک صفر را به برد 4 یک بدل می‌کند.

گزارش از علیرضا خطیبی

5390