خبر ویژه/ متهمان پرونده فساد در فوتبال ایران نمی‌توانند در انتخابات فدراسیون فوتبال نامزد شوند!

خبر ویژه/ متهمان پرونده فساد در فوتبال ایران نمی‌توانند در انتخابات فدراسیون فوتبال نامزد شوند!

پایگاه خبری فوتبالی- انتخابات آتی فدراسیون فوتبال قرار است در اسفند ماه امسال برگزار شود.

به گزارش فوتبالی، در آخرین روزهای سال 1403 یک اتفاق مهم در فوتبال ایران رخ خواهد داد  که می‌تواند تاثیر زیادی روی وضعیت این ورزش در چند سال آینده داشته باشد. در اواسط اسفند امسال قرار است انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شود.

انتخابات قبلی به شکلی زودهنگام در 8 شهریور 1401 و در پی عزل شهاب الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون توسط هیات رییسه برگزار شد. عزیزی خادم در انتخاباتی که در 10 اسفند 1400 برگزار شد به پیروزی رسیده بود.

بعد از عزل عزیزی خادم، میرشاد ماجدی به عنوان سرپرست ریاست فدراسیون فوتبال انتخاب شد و حدود 7 ماه این مسئولیت را بر عهده داشت. در 8 شهریور 1401 هم انتخابات زودهنگام برگزار و مهدی تاج به عنوان رییس جدید فدراسیون برگزیده شد تا مدت زمان باقیمانده تا اسفند 1403 رییس فدراسیون فوتبال باشد. حالا در فاصله کمتر از 5 ماه تا انتخابات، کم کم خبرهایی از آرایش کاندیداها شکل گرفته است. هنوز مشخص نیست چه کسانی می‌خواهند کاندید این انتخابات شوند. برخی رسانه‌ها در فضای مجازی از کسانی که احتمالا نامزد انتخابات فدراسیون خواهند شد نام برده‌اند. از خود مهدی تاج رییس فعلی فدراسیون فوتبال که شانس زیادی هم برای پیروزی دارد تا کیومرث هاشمی وزیر ورزش سابق در دولت شهید ابراهیم رییسی. شنیده شده میرشاد ماجدی هم برای این انتخابات قصد کاندیدا شدن دارد. او در دوره قبل رقیب مهدی تاج بود و در حالیکه خودش سرپرست فدراسیون فوتبال بود، نتوانست رییس فدراسیون فوتبال شود و در نهایت به ریاست هیات فوتبال استان تهران، بسنده کرد.

شهاب الدین عزیزی خادم هم نامی بود که گفته می شد می خواهد برای انتخابات پیش رو کاندیدا شود، اما به حکم کمیته اخلاق از تیرماه امسال تا تیرماه 1405 از فعالیت در فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی محروم شده و البته به این حکم هم اعتراض نکرده است. 

البته باید تا زمان ثبت نام در انتخابات که اوایل دی ماه آغاز خواهد شد و فرایند ثبت نام صبر کرد و دید چه کسانی برای این انتخابات ثبت نام می کنند. صلاحیت کاندیداها پس از ثبت نام در یک کمیته بررسی صلاحیت ها که فدراسیون فوتبال تعیین می کند، بررسی و نهایی می شود و این کمیته متشکل از نماینده فدراسیون فوتبال، نماینده وزارت ورزش و بخش حقوقی فدراسیون فوتبال است که استعلام ها را از نهادهای نظارتی هم می گیرند. 

در هر حال، طبق اخباری که به فوتبالی رسیده، کسانی که در پرونده فساد در فوتبال در باشگاههای استان کرمان شامل مس رفسنجان، مس کرمان و گل گهرسیرجان به هر نحوی نامشان مطرح شده، احضار شده اند، متهم بوده اند  و تفهیم اتهام شده اند و یا به به قید ضمانت یا وثیقه آزاد هستند، تا زمان پایان روند رسیدگی به پرونده نمی توانند در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، نواب رییس و هیات ریسسه فدراسیون فوتبال شرکت کنند. اگر دادگاه حکم تبرئه آنها را صادر کرد، مشکلی برای حضور در انتخابات نخواهند داشت اما این فرایند طول می کشد. 

امسال حساسیت ها فوق العاده بالاست و متهمان پرونده فساد قطعا مجوز حضور در این انتخابات را نخواهند گرفت و نام آنها برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال تایید نخواهد شد.

در حال حاضر همه منتظر رای دادسرای رفسنجان، سیرجان و کرمان در پرونده فساد گسترده در این سه باشگاه هستند که البته متهمان زیادی در تهران داشته است.

1359