سومین گام رسیدن به جام جهانی در خانه ازبکستان؛ می‌شه که سه باره بشه؟

سومین گام رسیدن به جام جهانی در خانه ازبکستان؛ می‌شه که سه باره بشه؟

پایگاه خبری فوتبالی- بازی ایران و ازبکستان تبدیل به یکی از بازی‌های کلاسیک آسیا شده است.

به گزارش فوتبالی، تیم ملی در سومین بازی مقدماتی جام جهانی راهی ازبکستان شده است. رقیبی که کارنامه فوق‌العاده ضعیفی برابرمان دارد ولی در هیچکدام از 2 رویارویی قبلی‌اش با تیم ملی، شکست نخورده و هر دو را با امتیاز ترک کرده است.

ازبکستان رقیب خوبی برای تیم ملی در تمام طول تاریخ بوده؛ تیمی که 14 بار برابرمان قرار گرفته و در 10 بازی با شکست زمین را ترک کرده است. 3 مساوی و تنها یک برد، یعنی آنها بیشتر از رقیب، رفیق تیم ملی بوده‌اند. در این 13 بازی، ازبکستان تنها 5 بار موفق به باز کردن دروازه تیم ملی شده که یکی از این گلها را هم، خودمان زده‌ایم. از این 5 گل، 2 گل یعنی 40 درصد در 2 بازی آخر بوده است. تیم ملی توانسته 18 گل به ازبکستان بزند.

حکایت رویارویی‌های دو تیم به میزبانی ازبکستان چنین است: 6 برد برای تیم ملی و 2 مساوی درحالیکه ازبک‌ها هنوز در خانه موفق به شکست دادن ایران نشده‌اند. تیم ملی تنها در 3 تا از 18 رویارویی‌اش با ازبک‌ها، موفق به زدن گل نشده شامل مصاف آخر. از این تعداد، 2 بازی در ایران بوده و فقط یکی (دوستانه) در خانه حریف. 10 کلین‌شیت هم در رویارویی با این رقیب داریم که 6تایش در زمین ازبکستان رقم خورده است.

10  بازیکن ایرانی تاکنون موفق به باز کردن دروازه ازبکستان شده‌اند. در صدر این جدول، علی دایی، مهدی طارمی و سردار آزمون با زدن 3 گل دیده می‌شوند. 2 بازیکن هم با سابقه زدن 2 گل در این فهرست قرار دارند: جلال حسینی (تنها 8 گل برای تیم ملی زده) و مهدی ترابی (7 گل در بازیهای ملی زده است). 5 گل دیگر را هم علی موسوی، جواد کاظمیان، محمدرضا خلعتبری، رامین رضاییان و روزبه چشمی زده‌اند. از این جمع، 3 نفر شانس افزایش دادن تعداد گلهای‌شان را دارند: آزمون، طارمی و ترابی.

امیر قلعه‌نویی در قامت سرمربی تیم ملی، برای پنجمین بار برابر ازبکستان قرار می‌گیرد. او دو رویارویی را با حداقل اختلاف برده و در 2 تای دیگر به تساوی رضایت داده که دو رویارویی آخرمان با این رقیب بوده است. کارلوس کی‌روش، باسابقه‌ترین سرمربی تیم ملی در جدال با ازبکهاست؛ او 7 بار برابر این تیم قرار گرفته و تنها شکست‌مان هم در زمان حضور او رقم خورده است. 

ایران و ازبکستان سابقه 6 رویارویی در چارچوب مقدماتی جام جهانی را دارند. 3 بازی را تیم ملی برده، 2 بازی برنده نداشته و ازبک‌ها هم صاحب یک برد شده‌اند. به میزبانی ازبک‌ها در مقدماتی جام جهانی، 2 برد یک صفر داریم و یک تساوی 2 بر 2 و این یعنی همیشه به آنها گل زده‌ایم.

1- بازیهای آسیایی 1998/ تایلند/ ایران 4- ازبکستان صفر: علی موسوی و علی دایی (هت‌تریک)/ سرمربی: منصور پورحیدری/ دایی در 7 دقیقه، 3 گل زد.

2- جام ملتهای آسیا 2007/ مالزی/ ایران 2- ازبکستان یک: جلال حسینی و جواد کاظمیان/ سرمربی: امیر قلعه‌نویی/ گل ازبکستان را رحمان رضایی زد/ اولین گل ملی جلال حسینی.

3- دوستانه 2009/ ازبکستان/ ایران صفر- ازبکستان صفر/ سرمربی: افشین قطبی/ اولین رویارویی بدون برنده ایران و ازبکستان

4- مقدماتی جام جهانی 2014/ ازبکستان/ ایران یک- ازبکستان صفر: محمدرضا خلعتبری/ سرمربی: کارلوس کی‌روش

5- مقدماتی جام جهانی 2014/ ایران/ ایران صفر- ازبکستان یک/ سرمربی: کارلوس کی‌روش/ تنها شکست تیم ملی برابر ازبک‌ها در تاریخ

6- دوستانه 2015/ ازبکستان/ ایران یک- ازبکستان صفر: مهدی ترابی/ سرمربی: کارلوس کی‌روش/ اولین گل ملی ترابی

7- مقدماتی جام جهانی 2018/ ازبکستان/ ایران یک- ازبکستان صفر: جلال حسینی/ سرمربی: کارلوس کی‌روش/ آخرین گل ملی حسینی

8- مقدماتی جام جهانی 2018/ ایران/ ایران 2- ازبکستان صفر: سردار آزمون و مهدی طارمی/ سرمربی: کارلوس کی‌روش/ قطعی شدن صعود به جام جهانی 2018

9- دوستانه 2018/ ایران/ ایران یک- ازبکستان صفر: روزبه چشمی/ سرمربی: کارلوس کی‌روش/ اولین گل ملی چشمی

10- دوستانه 2018/ ازبکستان/ ایران یک- ازبکستان صفر: مهدی ترابی/ سرمربی: کارلوس کی‌روش

11- دوستانه 2020/ ازبکستان/ ایران 2- ازبکستان یک: سردار آزمون و مهدی طارمی (پنالتی)/ سرمربی: دراگان اسکوچیچ/ اولین حضور اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی

12- فینال جام کافا 2023/ ازبکستان/ ایران یک- ازبکستان صفر: سردار آزمون/ سرمربی: امیر قلعه‌نویی

13- پیش‌مقدماتی جام جهانی 2026/ ازبکستان/ ایران 2- ازبکستان 2: رامین رضاییان و مهدی طارمی/ سرمربی: امیر قلعه‌نویی/ تیم ملی با 2 گل پیش بود ولی کامبک خورد

14- پیش‌مقدماتی جام جهانی 2026/ ایران/ ایران صفر- ازبکستان صفر/ سرمربی: امیر قلعه‌نویی

5390