گزارش ویژه/ ملی پوشان در پرواز متوجه تغییر میزبانی شدند؛ تاشکند بهتر است یا دبی؟

گزارش ویژه/ ملی پوشان در پرواز متوجه تغییر میزبانی شدند؛ تاشکند بهتر است یا دبی؟

پایگاه خبری فوتبالی- کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز اعلام کرد امکان برگزاری بازی ایران و قطر در ایران وجود ندارد.

به گزارش فوتبالی، تیم ملی ایران بامداد امروز عازم تاشکند شد تا روز پنج شنبه در ورزشگاه ملی این شهر مقابل تیم ملی ازبکستان قرار بگیرد. این بازی سومین بازی دو تیم در مرحله سوم مسابقات انتخابی جام جهانی 2026 است.

قرار بود بعد از این مسابقه، کاروان تیم ملی به تهران برگردد و بلافاصله به مشهد برود تا روز سه شنبه هفته آینده میزبان تیم ملی قطر باشد. اما ساعاتی پیش AFC با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که این بازی باید در کشور ثالث برگزار شود.

حامد مومنی معاون دبیرکل فدراسیون فوتبال در این باره به بخش خبری شبکه سه سیما گفته است: «مساله مهم این است که در روزهای اخیر برخی پروازها دچار اختلال شدند. فیفا در نهایت تصمیم گرفت به این جهت که تیم حریف، ناظران، داوران و... به موقع به شهر محل برگزاری بازی برسند از فدراسیون فوتبال ایران درخواست کند تا پیشنهادهای خودش را تا ساعت ۱۴ فردا درباره شهر میزبان اعلام کند.»

از چند روز پیش شایعاتی در این باره به گوش می‌رسید. اما این شایعات بیشتر حول و حوش بازی تیم‌های استقلال و النصر عربستان بود که قرار است روز اول آبان در ورزشگاه شهر قدس تهران برگزار شود. البته اگر نظر AFC تغییر نکند.

اما امروز اتفاق جالبی افتاد. در مسیر پرواز تیم ملی به تاشکند و هنگامی که هواپیمای تیم ملی روی آسمان بود اولین زمزمه‌ها درباره احتمال تغییر محل برگزاری بازی ایران و قطر شنیده شد و جالب اینجا بود که بازیکنان و کادر تیم ملی در پرواز متوجه شدند که میزبانی بازی ایران و قطر تغییر کرده است.

وقتی تیم ملی در تاشکند فرود آمد دیگر تقریبا همه مطمئن شده بودند که بازی ایران و قطر قرار نیست در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد برگزار شود. اما ابهام بزرگ این است که این بازی قرار است کجا برگزار شود. ظاهرا سه سناریو که قبلا هم فوتبالی در خبری اختصاصی به آنها اشاره کرده بود روی میز است. 

گزینه اول این است که محل بازی رفت و برگشت با قطر جابه‌جا شود. یعنی بازی رفت در دوحه برگزار شود و به جای آن ۱۵ خرداد در تهران بازی برگشت برگزار شود. یعنی بازی رفت در دوحه و بازی برگشت در تهران برگزار شود. گزینه بعدی، تاشکند است. یعنی تیم ملی بعد از بازی با ازبکستان در تاشکند بماند تا تیم ملی قطر برای بازی با ایران به تاشکند برود. 

گزینه سوم هم برگزاری بازی در زمین بی‌طرف مثلا در دوبی است. اما به نظر می‌رسد گزینه دوم یعنی بازی در تاشکند فعلا مناسب‌تر است. چون تیم ملی چند روز قبل‌تر با ازبکستان در همین ورزشگاه بازی کرده است و دیگر لازم نیست سفر اضافه‌ای را تحمل کند اما احتمال اینکه ازبکستان یا قطر این گزینه را قبول نکنند وجود دارد.

بعد از تاشکند به نظر می‌رسد جابجایی مسابقات رفت و برگشت در تهران و دوحه گزینه مناسبی باشد اما قطر در این صورت سه بازی پشت سر هم میزبان می شود. بازی مقابل قرقیزستان، بازی مقابل ایران و بازی بعد هم مقابل ازبکستان. آن وقت ممکن است قطر یا ازبکستان این تغییر را قبول نکنند. 

 به هر حال این ابهام تا فردا روشن خواهد شد و فدراسیون فوتبال پیشنهاد خودش را ارائه خواهد داد و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در این باره نظر می دهد.


1359