شکست تاریخی فیفا از بازیکن اسبق رئال مادرید

شکست تاریخی فیفا از بازیکن اسبق رئال مادرید

پایگاه خبری فوتبالی - روز جمعه در حکمی تاریخی در دادگاه عالی اتحادیه اروپا، لاسانا دیارا بازیکن اسبق رئال مادرید و چلسی توانست فیفا را شکست بدهد.

به گزارش فوتبالی، فیفا در سال 2014 جلوی پیوستن لاس دیارا به باشگاه شارلوا در لیگ بلژیک را گرفته بود و به همین خاطر لاس از این سازمان شکایت کرد و حالا پس از ده سال توانست به نتیجه برسد و نه تنها از پرداخت جریمه معاف شد بلکه از فیفا غرامت خواهد گرفت.

در حقیقت فیفا بر اساس قوانین نقل و انتقالات بین المللی برای بازیکنان آزاد، مانع از پیوستن لاس به باشگاه شارلوا پس از فسخ قراردادش با لوکوموتیو شده بود. قاضی اتحادیه اروپا اعلام کرد که قوانین فیفا بر خلاف چرخش آزاد بازیکنان یا ایجاد رقابت میان باشگاه هاست و بدین ترتیب علیه فیفا حکم داد و این سازمان مجبور است که قوانین خود را تغییر بدهد. 

ماجرای این شکایت به سال 2014 برمی گردد. در آن زمان لاس پس از فسخ قراردادش با باشگاه لوکوموتیو به دنبال پیوستن به شارلوا بود اما فیفا اجازه این کار را به بازیکن فرانسوی نداد و حتی او را ده میلیون یورو جریمه کرد چرا که مدعی بود که این بازیکن به باشگاه روسی طلبکار است. 

لاس مدعی بود که لوکوموتیو این بازیکن را از تمرینات کنار گذاشته در حالی که باشگاه روسیه ای مدعی بود که لاس در تمرینات حاضر نشده است.  لاس به دادگستری بلژیک شکایت کرد و دادگاه شارلوا در سال 2017 حق را به او داد و برای این مسئله به قانون چرخش آزاد کارکنان اشاره کرد و فیفا را به پرداخت جریمه به هافبک فرانسوی محکوم کرد.  بعد از این شکایت، فیفا و فدراسیون فوتبال بلژیک این پرونده را به اتحادیه اروپا بردند که در ان جا نیز شکست خوردند. 

بدین ترتیب پرونده لاس می تواند قوانین نقل و انتفالات فیفا را عوض کند و از این به بعد، وقتی که بازیکنی به صورت یک طرفه قراردادش را با باشگاه قبلی فسخ می کند، بدون مشکل می تواند به باشگاه جدید ملحق شود.

4125