درباره پاختاکور که رقیب پرسپولیس است؛ همیشه قهرمان

درباره پاختاکور که رقیب پرسپولیس است؛ همیشه قهرمان

پایگاه خبری فوتبالی - پاختاکور، اولین مهمان پرسپولیس در لیگ نخبگان است. تیمی که در 5 بازی آخرش، فقط یک برد دارد و در 3 تای دیگر شکست خورده و زیاد روی فرم نیست. 

به گزارش فوتبالی، آنها در بازی اول این رقابتها هم در خانه به الوصل امارات باختند. بدنه اصلی این تیم را بازیکنان داخلی تشکیل می‌دهند. در آخرین لیست تیم ملی ازبکستان، نام تنها 3 بازیکن پاختاکور دیده شد که همگی هم مدافع بودند. 

* دراگان چران

مهاجم صربستانی که حالا با بازوبند کاپیتانی پاختاکور و شماره 10 در پیشانی خط حمله آنها حضور دارد. چران یکی از آن مهاجمان فیزیکی و گلزنی است که سابقه باز کردن دروازه تیمهای ایرانی را دارد. چران 36 ساله از سال 2018 برای پاختاکور بازی می‌کند و در این مدت، پیشنهاد استقلال و تراکتور را هم رد کرده است. 

او در 5 فصل اخیر، بهترین گلزن لیگ ازبکستان بوده و با پاختاکور، تمامی جام‌های ممکن داخلی این کشور را برده است: لیگ، جام حذفی، سوپرجام و حتی جام اتحادیه. او در 207 بازی برای پاختاکور در همه رقابتها، 127 گل زده و 36 پاس گل داده است.

* خواجه‌اکبر علیجانوف

گران‌ترین بازیکن ترکیب فعلی پاختاکور، این مدافع راست 900 هزار یورویی است که با شماره 7 بازی می‌کند. او یکی از اعضای تیم زیر 23 سال ازبکستان در سال 2018 بود که قهرمان جام ملتهای آسیا شد. علیجانوف این فصل در 9 بازی لیگ داخلی 2 پاس گل داده است. 

او پیراهن هیچ تیم دیگری جز پاختاکور را به تن نکرده و در 186 بازی 6 گل برای آنها زده و 30 پاس گل هم داده است. علیجانوف نیز به مانند چران صاحب همه جام‌های داخلی ازبکستان شده است.

* عبدالله عبدالله‌ف

بازیکن 27 ساله‌ای که توانایی بازی در هر دو پست مدافع میانی و هافبک را دارد. عبدالله‌ف در چند بازی اخیر پاختاکور، مدافع میانی آنها بوده است.

 او سابقه بازی در اولمالیق و خورفکان را هم دارد و سال 2024 به پاختاکور آمده است. او این فصل برای تیمش در لیگ ازبکستان، گل هم زده است.

* ماکسیم شاتسکیخ

روی نیمکت پاختاکور، یک نام آشنا به عنوان سرمربی نشسته است: ماکسیم شاتسکیخ. مهاجم سالهای دور تیم ملی ازبکستان که 34 گل در 61 بازی برای ازبک‌ها زد و سالها زوج او و گینریخ در خط حمله دیده می‌شد. بهترین روزهای باشگاهی شاتسکیخ در دیناموکیف سپری شد و او یک دهه برای آنها بین سالهای 1999 تا 2009 موفق شد 97 گل در 215 بازی بزند. 

او از سال 2022 به عنوان سرمربی پاختاکور انتخاب و در هر 2 فصل اخیر، قهرمان لیگ ازبکستان شده است. در کارنامه او، عنوان مرد سال ازبکستان در سالهای 2003، 2005، 2006 و 2007 دیده می‌شود. در کارنامه ملی شاتسکیخ گلزنی به کره جنوبی، ژاپن، عربستان و استرالیا دیده می‌شود و این یعنی او فقط نتوانسته دروازه ایران را از بین مدعیان سنتی قاره آسیا باز کند. او که حالا 46 ساله شده است، 81 بار روی نیمکت پاختاکور نشسته و چنین کارنامه‌ای دارد: 42 برد، 16 مساوی، 23 باخت، 141 گل زده، 93 گل خورده و معدل امتیازی 1.75 از هر دیدار. 

* ویترین افتخارات

پاختاکور 16 بار قهرمان لیگ ازبکستان شده و از این نظر، رکورددار است. آنها این فصل با گرفتن 22 امتیاز از 13 بازی، تیم چهارم جدول هستند و با نسف‌قرشی صدرنشین 4 امتیاز فاصله دارند. پاختاکور در هر 5 فصل اخیر، قهرمان ازبکستان بوده و شرایطی مشابه پرسپولیس دارد. آنها با 13 قهرمانی، پرافتخارترین تیم جام حذفی ازبکستان هم هستند. بهترین عملکرد پاختاکور در آسیا، 2 بار حضور در نیمه‌نهایی است که در همان 3 دوره ابتدایی برگزاری رقابتها رقم خورد.

5390