بازخوانی قضاوت‌های بیژن حیدری در دربی؛ چند اشتباه کوچک بی‌تاثیر

بازخوانی قضاوت‌های بیژن حیدری در دربی؛ چند اشتباه کوچک بی‌تاثیر

پایگاه خبری فوتبالی - سوت دربی 104 به بیژن حیدری سپرده شد. داور همدانی که حالا برای سومین بار، قاضی رویارویی استقلال و پرسپولیس شده است.

به گزارش فوتبالی، در 2 دربی قبلی با قضاوت او، اشتباه تاثیرگذاری رقم نخورده است. او در چند صحنه دچار اشتباه شده ولی اجماع کارشناسان داوری اینطور بوده که هیچکدام از این صحنه‌ها، تاثیری در روند بازی نداشته است. در دربی‌هایی که حیدری، داورش بوده اولا علیپور همیشه گل زده و ثانیا مقصر اصلی گلهای خورده استقلال، چشمی بوده است.

* دربی 86

  4 آبان 1396 و در بازی رفت لیگ هفدهم، بیژن حیدری برای اولین بار دربی را سوت زد. مهمترین تصمیم او در این بازی، اعلام خطای پنالتی به سود پرسپولیس بود که به تنها گل بازی تبدیل شد. او خطای روزبه چشمی روی علیپور را پنالتی گرفت و به بازیکن استقلال، کارت زرد داد. بازیکنان پرسپولیس در این صحنه معتقد به اخراج چشمی بودند ولی کارشناسان داوری هم، تصمیم حیدری را تایید کردند. حیدری درباره آن صحنه می‌گوید:«وقتی داخل محوطه جریمه جدال بازیکنان برای توپ باشد، بازیکنی که هم توپ را می‌زند و هم پای مهاجم را، جریمه‌اش پنالتی و کارت زرد است. اگر این اتفاق بیرون از محوطه جریمه اتفاق می‌افتاد، جریمه‌اش کارت قرمز بود. اگر مدافع استقلال در محوطه جریمه مهاجم پرسپولیس را هُل می‌داد یا بازیکن را می‌گرفت، علاوه بر پنالتی باید اخراج می‌شد». 

در این صحنه البته حیدری طبق نظر کارشناسان به شجاع خلیل‌زاده هم باید اخطار می‌داد که به یک تذکر بسنده کرد. عجیب‌ترین تصمیم حیدری در این بازی، اخطار دادن به ربیع‌خواه در صحنه‌ای بود که او و کامیابی‌نیا، همزمان خطا کردند. کارشناسان داوری اعلام کردند داور در این صحنه باید به بازیکنی اخطار می‌داد که خطای شدیدتری مرتکب شده یعنی کامیابی‌نیا. حیدری اما چیز دیگری می‌گوید:« ربیع‌خواه در چند دقیقه سه بار مرتکب خطا شد و به همین دلیل به او کارت نشان دادم. در این صحنه، ربیع‌خواه از بالا تنه و کامیابی‌نیا از پایین تنه مرتکب خطا شدند. کارت زرد ربیع‌خواه به خاطر نقض مکرر مقررات بود و اینکه به دلیل خطاهای پی در پی کارت گرفت». 

کامیابی‌نیا در نیمه دوم از حیدری کارت زرد گرفت که اگر اشتباه حیدری در نیمه اول نبود، بایستی از زمین اخراج می‌شد. یکی دیگر از صحنه‌های بازی، اعلام خطای غفوری روی نعمتی بود که با واکنش شماره 21 (شوت کردن توپ) و سپس لمس داور همراه بود که تنها با یک اخطار همراه شد. حیدری می‌گوید:« غفوری عصبانی بود و به سمتم آمد اما توهین نکرد. کارت زرد اول من همچنان بالای سر بود، اگر کارت زرد پایین بود، با کارت زرد دوم مواجه می‌شد». حیدری در این بازی به 10 بازیکن اخطار داد: 7 استقلالی و 3 پرسپولیسی. چند روز بعد، هوشنگ نصیرزاده مدعی شد حیدری در این بازی و در دقیقه 44 به سود استقلال، یک پنالتی به دلیل خطای بیرانوند روی علی قربانی نگرفته است. مظفری‌زاده اما چنین نظری نداشت درست مانند خود بیژن حیدری.

* دربی 92

دومین قضاوت حیدری در دربی، بازی برگشت لیگ 19 بود که 17 بهمن 1398 انجام شد. مطهری برای استقلال، بریس کرد و علیپور و رسن، گلهای پرسپولیس را زدند. این بازی، صحنه خاصی برای حیدری نداشت ولی روی هر دو گل پرسپولیس، کمک داوران او درخشان عمل کردند و پرچم‌شان را بالا نبردند چراکه در هر دو صحنه، روزبه چشمی آفساید را پر کرده بود. تنها اشتباه بیژن حیدری در این بازی طبق نظر کارشناسان در دقیقه 19 بود که در برخورد بین شاهین طاهرخانی و اوساگونا، درحالیکه باید خطای مدافع استقلال را اعلام می کرد، خطای مهاجم پرسپولیس را گرفت. البته طبق نظر کارشناسان، ضربه اوساگونا به توپ بعد از اوت شدن، باید با اخطار همراه می‌شد که در این صورت، این بازیکن پس از خطا روی حسینی در نیمه دوم که اخطار گرفت، از زمین بازی اخراج می‌شد. حیدری در این بازی به 2 بازیکن پرسپولیس اخطار داد.

5390