گزارش ویژه / برای جانی که در فولادشهر جا ماند؛ فقط در ایران بازی متوقف نمی‌شود!

گزارش ویژه / برای جانی که در فولادشهر جا ماند؛ فقط در ایران بازی متوقف نمی‌شود!

پایگاه خبری فوتبالی- یکی از هواداران ملوان در جریان دیدار این تیم برابر سپاهان درگذشت و این اتفاق درحالی رخ داد که شاید همه‌چیز می‌توانست پایان متفاوتی داشته باشد.

به گزارش فوتبالی، هیچ‌چیز مهم‌تر از جان یک انسان نیست و همه ما ذاتا جان‌دوست هستیم. چه کسی به استقبال مرگ می‌رود؟ مگر ما قهرمانان قصه‌هایی هستیم که بی‌پروا به دل خطر می‌زنند؟

لحظات آخر چگونه است؟ وقتی می‌دانی ممکن است شانسی وجود داشته باشد اما کسی به داد تو نمی‌رسد و نفس‌های اخر سخت‌تر از همیشه کشیده می‌شود.

شاید صدای سوت داور در گوش او بود، شاید می‌شنوید که سایر تماشاگران درخواست کمک می‌کنند، شاید او می‌توانست هنوز زنده باشد و هزاران شاید دیگر که داوود رفعتی بی‌توجه به آن‌ها، دستور به ادامه مسابقه بین دو تیم سپاهان و ملوان داد.

مرتضی خائفی درحالی برای دیدن بازی تیم محبوب خود به اصفهان سفر کرده بود که دیگر خبری از بازگشت به انزلی نبود و او آخرین فوتبال زندگی‌اش را تماشا کرد.

داوود رفعتی که ناظر این مسابقه بود، درحالی که از اتفاقات روی سکوها خبر داشت، مسابقه بین دو تیم ملوان و سپاهان را متوقف نکرد تا شاهد رخ دادن اتفاق تلخی در فولادشهر باشیم.

رفعتی پس از این اتفاق نه‌تنها عذرخواهی نکرد بلکه با لحن عجیبی در برنامه شب‌های فوتبالی صحبت‌های خود را انجام داد.

رفعتی در مورد مرگ هوادار ملوان گفت: “کدام قانون می‌گوید من باید آمبولانس را در اختیار هوادار قرار بدهم؟ باید می‌رفتم بیمارستان سوال می‌کردم فوت کرده یا نه؟ ما را با لالیگا مقایسه نکنید”.

رفعتی به جای اینکه ذره‌ای احساس همدردی داشته باشد یا بابت اتفاق رخ داده عذرخواهی کند، با یک فرار رو به جلو همه‌چیز را به قوانین ربط داد اما جان یک انسان برای شما فراتر از قوانین نیست؟

کافی است نگاهی به اتفاقات مشابه در فوتبال اروپا داشته باشیم و آن را با اقدام رفعتی مقایسه کنیم.

در سال ۲۰۲۱ حین بازی تاتنهام و نیوکاسل، یکی از تماشاگران به‌دلیل سقوط از ارتفاع دچار مشکل شد و این مسابقه برای رسیدن امکانات امدادی به این هوادار آسیب‌دیده متوقف شد. 

سال ۲۰۲۲ در بازی بارسلونا و کادیز هم اتفاق مشابهی رخ داد؛ یکی از هواداران دچار مشکل شد و برای رسیدگی به او این بازی متوقف شد تا امکانات درمانی به او رسیده باشد.

یکی از هواداران در جریان مسابقه فولام و بلکپول دچار ایست قلبی شد و بازی ۴۰ دقیقه توقف داشت.

نزدیک‌ترین اتفاق اما به سال ۲۰۲۳ برمی‌گردد، جایی که هوادار گرانادا در جریان مسابقه با اتلتیک بیلبائو دچار ایست قلبی شد و این مسابقه ۱۷ دقیقه توقف داشت.

همه این اتفاقات مشابه به خوبی نشان می‌دهد اگر رفعتی می‌خواست بازی را متوقف کند، کسی مانع او نمی‌شود و اتفاقا بابت اهمیت دادن به این موضوع ممکن بود از او تقدیر هم شود اما آقای به‌اصطلاح ناظر چشمان خود را روی جان یک انسان بست و حالا باید با وجدان خود دست‌وپنجه نرم کند.

گزارش از علیرضا کوچک / پایگاه خبری فوتبالی

۵۷۹۳