رفعتی: براساس کدام قانون باید آمبولانسی که مربوط به تیم‌ و بازیکنان است را در اختیار تماشاگر بگذارم؟/ لالیگا را با ایران مقایسه نکنید!

رفعتی: براساس کدام قانون باید آمبولانسی که مربوط به تیم‌ و بازیکنان است را در اختیار تماشاگر بگذارم؟/ لالیگا را با ایران مقایسه نکنید!

پایگاه خبری فوتبالی- ناظر بازی سپاهان و ملوان توضیحاتی در مورد درگذشت هوادار انزلی‌چی‌ها ارائه کرد.

به گزارش فوتبالی، داود رفعتی درمورد درگذشت هوادار ملوان در بازی با سپاهان، اظهار داشت: در ابتدا درگذشت این هوادار را تسلیت می‌گویم.‌ در دقیقه ۲۵ بازی دیدم سکوهای هواداران تیم ملوان شلوغ شد‌. بلافاصله همراه با فرمانده پلیس به آن سمت رفته و دیدم تکنسین اورژانس بالا رفت. بدون اینکه با من هماهنگ کند‌. به ۲ دقیقه نرسید که ۲ نفر پایین آمدند. یک نفر را با برانکارد بردند و دیگری توسط پزشک ورزشگاه احیا شد.

وی افزود: متاسفانه نفری که فوت کرد‌، یک بار در آمبولانس احیا شد. بیمارستان تا ورزشگاه ۳_۲ دقیقا فاصله دارد. بلافاصله آن مرحوم به بیمارستان شهید مطهری فولادشهر منتقل می‌شود. تا جایی که اطلاع داشتم، او تا دقیقه ۷۲ نیز زنده بود. شنیده بودیم روز روشن دروغ می‌گویند اما شب تاریک ندیده بودیم کسی دروغ بگوید! دقیقه ۶۰ مربی ملوان سر اینکه داور پنالتی بگیرد یا نگیرد، بحث می‌کرد و اصلا بحث تعطیلی بازی نبود.

ناظر بازی سپاهان و ملوان عنوان کرد: وظیفه من مدیریت کردن بازی است. براساس کدام قانون باید آمبولانسی که مربوط به تیم‌ و بازیکنان است، در اختیار تماشاگر بگذارم. اگر ۲ بازیکن همان موقع سر به سر شده و سکته مغزی می‌کردند، چه کسی باید جواب می‌داد. من تخلف کردم که آمبولانس را در اختیار تماشاگر عزیز گذاشتم.

رفعتی عنوان کرد: بازی را به خاطر شلوغ شدن سکوها و درگیری تماشاگران با نیروی انتظامی، ۶ دقیقه نگه داشتم. براساس کدام قانون باید بازی را به خاطر هوادار نگه می‌داشتم؟!

وی درخصوص اینکه در یک بازی لالیگا نیز پس از رخ دادن چنین اتفاقی برای یک هوادار بازی متوقف شد، گفت: باید اطلاعات و آگاهی خود را بالا ببریم. لالیگا مسابقاتش زیرنظر فدراسیون فوتبال اسپانیا و یوفا برگزار می‌شود. در آیین‌نامه مسابقات ما چنین قانونی نیست.

رفعتی در پاسخ به این سوال که آیا نباید در آیین‌نامه‌ قانونی درمورد مهم بودن جان هواداران وجود داشته باشد، توضیح داد: من باید چه کار می‌کردم؟ آن فرد در بیمارستان بوده است‌. باید به بیمارستان می‌رفتم تا ببینم او فوت کرده؟ او را به بیمارستان منتقل کردیم.

وی درمورد اینکه پس از آن اتفاق شرایط روحی بازیکنان و کادرفنی ملوان مناسب نبوده است، گفت: اصلا چنین چیزی نیست. ملوان به بازی ادامه داد و پنالتی گرفت. پنالتی‌اش تبدیل به گل نشد و پس از آن یادشان افتاد که چنین اتفاقی برای هوادارشان رخ داده. مازیار زارع پس از بازی فهمید که هوادار فوت کرده. هواداران شلوغ کردند آن فرد فوت کرده اما من از پزشک ورزشگاه پرسیدم که پس از تماس با بیمارستان گفتند هنوز زنده است.

ناظر این بازی اضافه کرد: وقتی پس از بازی متوجه شدم این فرد فوت کرده، چه زمانی باید بازی را نگه می‌داشتم؟ آن لحظه‌ای که هوادار را به آمبولانس منتقل کردند؛ ۶ دقیقه بازی متوقف شد‌. کجای کار ما اشتباه بود؟ هوادار که در زمین احیا نشد بلکه در آمبولانس احیا شد. وقتی حالش بد می‌شود ما که پزشک نیستیم تا بدانیم چه اتفاقی رخ داده است. او به آمبولانس منتقل  و آنجا احیا شد‌. سپس به بیمارستان منتقل شد‌. کجای کار اشتباه بود؟!

رفعتی اضافه کرد: لالیگا را مثال می‌زنید اما اجازه داریم هرچه آنجا مصوب می‌شود، اینجا هم مصوب کنیم؟ قوانین با هم متفاوت است‌. مسابقه ۲ کشور را با هم مقایسه نکنید! ما ۶ دقیقه بازی را نگه داشتیم. آن تماشاگر در زمین نبود و به بیمارستان منتقل شد. دیگر باید چه کار می‌کردیم؟ باید بازی را نگه می‌داشتیم و از بیمارستان سوال می‌کردیم آیا زنده است یا فوت کرده؟

وی ادامه داد: آن لحظه بازی متوقف بود. روی سکو شلوغ شد و ما هم بازی را متوقف کردیم. تماشاگر هم به آمبولانس منتقل و پس از احیا به بیمارستان منتقل شد. من گزارش پزشک را دارم و حرف بی‌خود نمی‌زنم. پس از آن از پزشک ورزشگاه شرایطش را پرسیدم که پاسخ داد به هوش است.

ناظر بازی درپاسخ به ادعای مازیار زارع نسبت به درخواست متوقف شدن بازی را نداد، عنوان کرد: اصلا چنین چیزی نبود و این حرف دروغ محض است. پس از مسابقه هم از من تشکر کرد‌. میثم شاهین، مدیر رسانه‌ای ملوان و سرپرست این تیم پس از بازی که من مشغول نوشتن گزارش بودم گفتند در لالیگا بازی را متوقف کردند اما گفتم لالیگا ارتباطی به ایران ندارد. او در بیمارستان فوت کرده است. چه ربطی به ورزشگاه دارد؟

رفعتی درباره اینکه آیا کسی از داخل زمین نفهمید او فوت کرده است؛ گفت: هیچکس نفهمیده بود و هرکس چنین ادعایی دارد، دروغ محض است. حتی قبل از اعلام پنالتی با من و داور بحث می‌کردند. مربی ملوان کارت گرفت. دقیقه ۶۰ بازی مازیار زارع گفت هواداران گفت تماشاگران می‌گویند او فوت کرده‌ که من از پزشک پرسیدم که جواب داد این هوادار زنده است. این موضوع دقیقه ۶۰ رخ داد اما هوادار دقیقه ۷۲ فوت کرد. ما پس از بازی متوجه چنین موضوعی شدیم. وسط بازی که نمی‌توانیم به بیمارستان برویم تا ببینیم کسی فوت کرده یا خیر؟

وی ادامه داد: در زمان وقوع این اتفاق تمام امکانات در اختیارشان بود‌. حتی پزشک تیم ملوان شرایطش را بررسی کرد‌.

7474