۱۰ نکته از بازی تیم‌ ملی در العین؛ قلعه‌نویی و نوسانی که باید برطرف کند

۱۰ نکته از بازی تیم‌ ملی در العین؛ قلعه‌نویی و نوسانی که باید برطرف کند

پایگاه خبری فوتبالی- یک: دو بازی و دو برد یک بر صفر و شش امتیاز حاصل کار تیم‌ملی از فیفا‌دی شهریورماه بود. دو بردی که اولی با انتقادات به‌حقی همراه بود و دومی با نمایشی بهتر.

دو: قلعه‌نویی در دو بازی با دو سیستم مختلف تیمش را آرایش داد، در بازی با قرقیزستان ۴-۴-۲ و در امارات ۴-۲-۳-۱ . اولی با ریسک بالا که امکان ضدحمله را برای حریف فراهم می‌کرد. دومی با سپردن توپ به اماراتیها و استفاده از ضدحملات.

سه: شیب ملایم اصطلاحی است که قلعه‌نویی بعد از جام ملتها مدام آن را به کار می‌برد. کنارگذاشتن چشمی، رضاییان، انصاری‌فرد، حاج‌صفی از لیست تیم‌ملی به منظور جوانگرایی در همین راستا بود ولی همچنان فوتبال ایران چشم انتظار درخشش و تحمیل بازیکنان جوان به تیم ملی است. به ترکیب تیم‌ملی که نگاه می کنیم جای کمتر بازیکن جوانی خالی به نظر می‌رسد. صرف شناسنامه مهم نیست، کیفیت مهمتر از سن است.

چهار: آریا یوسفی و امین حزباوی دو چهره جوان و  جدیدی بودند که در بازی با قرقیزستان فیکس بازی کردند که نمایش چندان خوبی را از آنها شاهد نبودیم. برای حضور فیکس در تیم ملی انتظار خیلی بیشتری از آنها می‌رود.

پنج: همچنان ستون فقرات تیم‌ملی را این نفرات تشکیل می‌دهند: بیرانوند، شجاع، قدوس و طارمی که جزو نفرات ثابت همیشگی هستند. به این جمع سه بازیکن دیگر اضافه کنید که قلعه‌نویی را مجاب کردند در دو بازی از آنها استفاده کند: میلادمحمدی، قایدی و نورافکن که این دو نفر آخر ستاره‌های ایران در فولادشهر و العین بودند.

شش: بخش زیادی از کیفیت بهتر بازی تیم‌ملی در امارات به چمن ورزشگاه برمی‌گردد، اینکه ما در سال ۱۴۰۳ همچنان درگیر بدیهیات فوتبال مثل ورزشگاه و چمن خوب هستیم نشان از ضعف فوتبال ایران در مسایل ابتدایی است. واقعا مگر چند است و چقدر هزینه می‌برد که همیشه درگیر آنهاییم؟ فوتبال ایران فقط ده درصد از هزینه‌هایی که صرف دستمزد بازیکنان و درصد دلالان می‌شود را خرج زمین چمن کند، آبرویش در آسیا حفظ خواهد شد. 

هفت: مهدی قایدی توانایی این را دارد که به ستاره بی‌بدیل تیم‌ملی تبدیل شود حتی جلوتر از طارمی و آزمون و بقیه ستاره‌ها. اعتقاد قلعه‌نویی به او از جام ملتها شروع شد و تا به امروز ادامه پیدا کرده، گلی که قایدی دیشب زد را فقط خودش می‌تواند بزند. یک ضربه خشک قایدی‌وار که نظیرش را بارها و بارها دیده‌ایم. 

هشت: علیرغم تمامی حواشی دو سه ماه اخیر، علیرضا بیرانوند نشان داد همچنان بهترین گزینه برای سنگر تیم‌ملی است. تمرکزی که بیرانوند با همه اتفاقات و شکایتها در این مدت از نظر فنی و ذهنی داشته ، نشان می‌دهد  چه دروازه‌بان بزرگی است.

نه: آیا تیم ملی ما خوب بازی می‌کند؟ برای بازی اول مقابل قرقیزستان پاسخ قطعا خیر است. در فوتبال شما همیشه نمی‌توانید خوب باشید و در یک سطح بالا بازی کنید. آیا تیم‌ملی ما نوسان دارد؟ بله و این وظیفه کادرفنی است که این نوسان و سکته در جریان بازی را به حداقل برساند. 

ده: حال تیم‌ملی و جو پیرامون آن از جام‌جهانی به اینور خوب نیست. این شکافی که بین بازیکنان و بخش قابل توجهی از مردم ایجاد شده که عده‌ای هم مدام قصد دارند آن را بیشتر کنند به این راحتیها پرشدنی نیست و معلوم نیست این فاصله کی جای خود را به همدلی می‌دهد . دود این عدم اتحاد در نهایت به چشم فوتبال ایران می‌رود.

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی