عملکرد ضعیف قدرت‌های آسیایی در مقدماتی جام جهانی؛ مدعیان روی ویبره

عملکرد ضعیف قدرت‌های آسیایی در مقدماتی جام جهانی؛ مدعیان روی ویبره

پایگاه خبری فوتبالی- با فاکتور گرفتن از ژاپن (که در خانه 7 گل به تیم برانکو زد تا بازهم ثابت شود اکسیر قدرت مربی کروات فقط در ایران بوده و بس)، سایر مدعیان سنتی قاره آسیا در همان بازی اول مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2026 به در بسته خوردند و جز ایران، هیچکدام‌شان صاحب 3 امتیاز نشدند.

به گزارش فوتبالی، استرالیا و عربستان در گروه مرگ، قطر در گروه ایران و اردن و کره جنوبی در گروه ازبکستان حالا باید برای روز دوم آماده شوند. هر نتیجه‌ای جز برد، یعنی شنیدن آژیر خطر در همین ابتدای مسیر.

* استرالیا

 بدتر از این برای استرالیا امکان نداشت؛ شکست خانگی برابر بحرین آنهم با یک گل به خودی. آنها در گروه مرگ و در همین گام اول، هم از ژاپن عقب افتادند و هم از عربستان. این نتیجه بازهم انتقادات را به سوی گراهام آرنولد نشانه می‌رود که در 2 جام ملتها هم روی نیمکت استرالیا نشسته و به نیمه‌نهایی نرسیده است. آنها بعد از 3 برد پیاپی برابر بحرین، در خانه برای اولین بار باختند. استرالیا دقیقه 77، ده نفره شد و دقیقه 89 گل خورد.

* قطر

 قهرمان هر 2 دوره آخر جام ملتهای آسیا در خانه کامبک خورد و باخت. آنها در الریان تا دقیقه 68 با یک گل جلو بودند و تا دقیقه 80، صاحب یک امتیاز ولی درنهایت 3 یک شکست خوردند. ضعف دفاعی عنابی‌ها که منجر به دریافت 3 گل در کمتر از 25 دقیقه شد، همانی بود که پائولو بنتو با تعویض‌های هجومی‌اش، نشانه رفت و نتیجه گرفت. تعویض‌های قطر برای حفظ مرکز زمین با ورود امثال بوضیاف، عبدالعزیز حاتم و حتی محمد احمد نتیجه معکوس داد.

* عربستان

 قصه تیره‌روزی‌های عربستان با هدایت روبرتو مانچینی ادامه دارد. عربستان در اولین بازی این مرحله و در خانه برابر اندونزی قرار گرفت و یک یک مساوی کرد. آنها در جده، قبل از دقیقه 20 گل خوردند و به سختی توانستند در دقایق اضافه نیمه اول، بازی را مساوی کنند. عربستان در پیش‌مقدماتی هم با اندونزی روبرو شده و در هر دو بازی رفت و برگشت، 3 گل زده بود. خامه روی این کیک پنالتی از درست رفته سالم دوساری در دقیقه 79 بود.

* اردن

 آنها به عنوان نایب‌قهرمان جام ملتها و تیمی که کره جنوبی را حذف کرده بود وارد این مرحله شدند ولی در خانه و برابر کویتی که سالهاست جایی در معادلات فوتبالی آسیا ندارد، به تساوی یک یک رضایت دادند. جمال سلامی، همان تیم درخشان حسین عموته را تحویل گرفت ولی پنالتی دقیقه 2+90 کویت، افتتاحیه را خراب کرد. 2 تعویض عجیب اردن و بیرون کشیدن موسی تماری (دقیقه 63) و یزان نعیمات (دقیقه 78)، فاز هجومی اردن را خلع سلاح کرد و کویت را جلو برد.

* کره جنوبی

 یکی از عجیب‌ترین نتایج دور اول بازیها تساوی خانگی کره جنوبی برابر فلسطین بود. کره، نماینده همیشگی آسیا در جام‌های جهانی این 3 دهه اخیر بوده و پیش‌بینی می شد به راحتی از پس فلسطین بربیاید ولی سوت پایان علیرضا فغانی، تساوی صفر صفر را در ورزشگاه جام جهانی سئول رقم زد. با سون، لی کانگ این، هوان هی چان، لی جائه سون و جو مینک یو گل نزدن، خرق عادتی بود که هونگ میونگ بو در اولین حضور به عنوان جانشین کلینزمن رقم زد.

* ایران

 یک برد خفیف با نمایشی که چندان تعریفی نداشت، باعث شد بسان رویارویی قبلی ایران برابر ازبکستان در پیش‌مقدماتی، تماشاگران در 10 دقیقه پایانی علیه بازیکنان و کادر فنی شعار بدهند. البته با توجه به اتفاقات رقم خورده برای سایر مدعیان، ایران با همین گلی که طارمی زد و 3 امتیازی که کسب شد از امثال استرالیا و قطر و عربستان جلوتر است. تیمِ قلعه‌نویی روی بدترین چمن روز اول بازیها تا قبل از زدن ضربه آخر، خوب بود ولی به طرز عجیبی، همه ضربات نهایی راهی آسمان می‌شدند.

۵۳۹۰