درباره داور ایران و قرقیزستان؛ ژاپنی 38 ساله کم‌تجربه

درباره داور ایران و قرقیزستان؛ ژاپنی 38 ساله کم‌تجربه

پایگاه خبری فوتبالی -  دپارتمان داوری فیفا، یک داور ژاپنی را برای قضاوت دیدار ایران و قرقیزستان در فولادشهر انتخاب کرده است: یوسوکه آراکی 38 ساله. 

به گزارش فوتبالی، مرور کارنامه این داور نشان می‌دهد آراکی هنوز وارد جرگه داوران الیت آسیا (مثل علیرضا فغانی، عبدالرحمان جاسم قطری، کریس بیث استرالیایی و ما نینگ چینی) نشده و بازیهایی را سوت می‌زند که احتمال چالش در آنها، نباشد. در کارنامه آراکی، 3 قضاوت برای تیمهای ایرانی به عنوان داور دیده می‌شود شامل یک برد، یک مساوی و یک باخت. 

 از بین‌المللی شدن آراکی حدود 7 سال می‌گذرد. او در این بازه زمانی، بیشتر از 100 بازی در لیگ ژاپن قضاوت کرده و سابقه سوت زدن بازیهایی در لیگ کشورهای چین، اندونزی و لهستان را هم در کارنامه خود دارد. این داور سابقه قضاوت در لیگ جوانان انگلیس را دارد و چند روز قبل، بازی لیدز و استوک را سوت زده است. کارنامه آراکی چندان پر و پیمان نیست که نشان می‌دهد این ژاپنی هنوز در ابتدای راه قرار دارد.

 آراکی پیش از این فقط سابقه یک قضاوت برای تیم ملی را دارد: ایران 5- ترکمنستان صفر. این بازی در پیش‌مقدماتی همین دوره جام جهانی در آزادی برگزار شد و آراکی در آن فقط به سامان فلاح، کارت زرد نشان داد. او بازی تیم امید را هم برابر قطر قضاوت کرده که سال 2022 در ازبکستان برگزار شد و یک یک به پایان رسید. 

 در کارنامه آراکی، قضاوت چند بازی مهم دوستانه دیده می‌شود: کره جنوبی با اروگوئه و مکزیک برابر بولیوی. این داور ژاپنی، 5 بازی را در لیگ قهرمانان آسیا قضاوت کرده شامل شکست نساجی برابر نوفباخور در ایران. او در جریان رویارویی پرسپولیس و الدحیل هم داور V.A.R بود؛ همان دیداری که قرمزها در تهران باختند. در آن بازی، آراکی ژاپنی اعتقادی به خطای اولونگا روی گولسیانی نداشت و همان صحنه منجر به گل دوم مهمان شد.

 آراکی یکی از داوران حاضر در جام ملتهای 2024 بود. او دیدار مهم استرالیا و ازبکستان را قضاوت کرد. در این بازی، آراکی یک پنالتی جنجالی برای استرالیا گرفت که باعث اعتراض‌های زیادی شد. سرکو کاتانچ، سرمربی ازبکستان در واکنش به این تصمیم آراکی، او را تشویق! کرد. آراکی در مرحله بعدی بازیها، داور رویارویی تاجیکستان و امارات بود. در آن بازی هم، اعلام وقت‌های اضافه نیمه دوم و گلی که امارات در دقیقه 5+90 زد و بازی را به تساوی کشید با اعتراض بازیکنان و کادر فنی تاجیکستان روبرو شد. پرونده این داور ژاپنی با همین 2 قضاوت در جام ملتها بسته شد.

۵۳۹۰