نظر مدوید افسانه‌ای درباره جهان پهلوان تختی چه بود؟

نظر مدوید افسانه‌ای درباره جهان پهلوان تختی چه بود؟

پایگاه خبری فوتبالی- کشتی‌گیر افسانه‌ای روس همیشه به نیکی از جهان‌پهلوان تختی یاد می‌کرد.

به گزارش فوتبالی، الکساندر مدوید یکی از برترین آزادکاران تاریخ کشتی جهان در ۸۶ سالگی درگذشت. این آزادکار اهل جماهیر شوروی سابق توانسته بود سه مدال طلای المپیک ۱۹۶۴ توکیو، المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی و المپیک ۱۹۷۲ مونیخ و هفت قهرمانی جهان را به دست بیاورد.

سه تقابل با تختی

الکساندر مدوید و غلامرضا تختی سه مرتبه مقابل هم مبارزه کردند. اولین بار اسفند ۱۳۴۰ بود که مدوید به همراه تیم کشتی آزاد شوروی برای انجام دیدار دوستانه به تهران آمده بود و در نهایت توانست در یک مبارزه سخت و دشوار با یک خاک مقابل تختی به برتری برسد.

دومین بار در مسابقات جهانی ۱۹۶۲ تولیدو بود که دو کشتی‌گیر در پایان به تساوی رسیدند و در نهایت مطابق قانون آن زمان به روی باسکول رفتند تا چهره فرد پیروز مشخص شود که به علت سبک‌تر بودن مدوید، او برنده شناخته شد. آخرین بار هم رقابت‌های جهانی ۱۹۶۶ تولیدو بود که تختی در آخرین میدان جهانی‌اش یک بر صفر مغلوب این چهره افسانه‌ای کشتی جهان شد.

البته در مسابقات جهانی ۱۹۶۲ تولیدو در آمریکا مدوید به‌شدت از ناحیه زانو احساس درد داشت و تختی نیز پس از اطلاع از این موضوع هیچگاه در طول مبارزه به سمت پای مصدوم او نرفت؛ مبارزه‌ای که مدوید آن را پاک‌ترین مبارزه طول عمر خود دانست.

نظر مدوید افسانه‌ای درباره تختی

دارنده ۱۰ مدال طلای جهان و المپیک درباره رقابت با غلامرضا تختی چنین گفته بود: «فقط دنبال این بودم مقابل تختی تا انتها کشتی بگیرم و طاقت بیاورم. وقتی برای اولین بار مقابل تختی به روی تشک رفتم تازه بود که فهمیدم حریف خوب یعنی چه!»

او در ادامه افزود: «کشتی‌های من مقابل او همیشه یک بر یک یا یک بر صفر شد. یکبار نیز به علت سبک‌تر بودن مقابلش به برتری رسیدم.»

مدوید با تلخی از درگذشت تختی یاد کرد و گفته بود: «وقتی خبر درگذشت او را شنیدم واقعا شوکه شدم و این خبر بسیار ناراحت کنده بود. تا زمانیکه بر سر قبرش نرفتم باورم نشد که تختی از دنیا رفته است!»

واکنش کارلین به مرگ مدوید

الکساندر کارلین قهرمان سه دوره المپیک گفت که الکساندر مدوید برای او الگو بوده است. کارلین گفت:

«او اولین کسی بود که به ما نشان داد که می توان سه بار قهرمان المپیک شد. و دلیلی به من داد که به خودم ببالم که من نفر بعدی هستم. او یک مرجع و الگو برای ما بود و باعث شد کشتی در جهان محبوب شود. امروز گل سرسبد ما رفته است.»

نام و خانوادگی او در زبان روسی به معنی "خرس" است و مدوید در راه رسیدن به سه مدال طلای المپیک به حریفان خود رحم نکرد. او هرگز در مسابقات المپیک شکست نخورد، هرچند در سال ۱۹۶۴ مقابل احمد آییک از ترکیه مساوی کرد. او در سال ۲۰۰۱ به عنوان بزرگترین ورزشکار بلاروسی قرن بیستم انتخاب شد و یکی از ۱۰ نفری بود که وارد تالار مشاهیر فدراسیون جهانی کشتی شد.

7474