10 آمار ویژه از یحیی روی نیمکت پرسپولیس؛ جام در جام

10 آمار ویژه از یحیی روی نیمکت پرسپولیس؛ جام در جام

پایگاه خبری فوتبالی- یحیی گل‌محمدی در هفته سوم و روی نیمکت فولاد باید برابر پرسپولیس قرار بگیرد. تیمی که روی نیمکتش، ویترین افتخارات او پر از کاپ قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی و سوپرجام شد. 

به گزارش فوتبالی، همکاری گل‌محمدی و پرسپولیس، فراز و نشیب کم نداشت و بارها به قهر و آشتی کشید ولی کسب جام، موتیفی همیشگی بود. 

1- یحیی گل‌محمدی در 136 بازی لیگ برتری روی نیمکت پرسپولیس در لیگ برتر نشسته است. هیچ سرمربی دیگری بیشتر از او هدایت قرمزها را در تاریخ لیگ برتر برعهده نداشته است. نفر بعد از گل‌محمدی، برانکوست با 125 بازی.

2- یحیی گل‌محمدی روی نیمکت پرسپولیس صاحب 82 برد شد که می‌شود گرفتن همه امتیازات 60 درصد بازیها. او با این عملکرد، نفر سوم بین سرمربیان پرسپولیس و نفر اول بین ایرانی‌هاست. بالاتر از او فقط گابریل کالدرون (69 درصد برد) و اوسمار ویرا (80 درصد برد) قرار دارند.

3- گل‌محمدی در دوران حضور روی نیمکت پرسپولیس فقط 12 بازی را در لیگ برتر با شکست سپری کرد. آمار او در این زمینه، باختن در 9 درصد بازیهاست. در این آیتم، فقط اوسمار ویرا بهتر از او بوده با شکست در 7 درصد بازیها.

4- پرسپولیس زیرنظر گل‌محمدی 203 گل در تاریخ لیگ برتر زد. این یعنی قرمزها به طور میانگین در هر بازی 49/1 گل وارد دروازه رقبا کردند. از این نظر، گل‌محمدی آمار خوبی را ثبت نکرده و نفر ششم بین سرمربیان قرمزها در تاریخ لیگ برتر است.

5- در دوران گل‌محمدی، دروازه پرسپولیس 82 بار در تاریخ لیگ برتر باز شد. این یعنی قرمزها در هر بازی به طور متوسط 0.6 گل خوردند. گل‌محمدی از این نظر، بهترین سرمربی ایرانی و سومین سرمربی پرسپولیس در لیگ برتر است پایین‌تر از گابریل کالدرون (0.44 گل خورده در هر بازی) و اوسمار ویرا (0.53 گل خورده در هر بازی).

6- گل‌محمدی روی نیمکت پرسپولیس 288 امتیاز در تاریخ لیگ برتر قرار گرفت که بیشتر از هر سرمربی دیگری است که هدایت قرمزها را برعهده داشت. نفر بعدی، برانکوست با 255 امتیازی که در 125 حضور روی نیمکت قرمزها کسب کرد.

7- معدل امتیازگیری گل‌محمدی در لیگ برتر روی نیمکت پرسپولیس، یک عدد درخشان است: 2.12 امتیاز از هر بازی. این یعنی او بازهم بهترین ایرانی و سومین سرمربی قرمزهاست. بالاتر از او، گابریل کالدرون با متوسط امتیازگیری 2.13 و اوسمار ویرا با معدل امتیازگیری 2.53 قرار دارند.

8- گل‌محمدی روی نیمکت پرسپولیس در 9 دربی لیگ برتری حاضر شد و آمار درخشانی را ثبت کرد: او هرگز برابر استقلال شکست نخورد، 2 بازی را برد و در 7 رویارویی به تقسیم امتیاز رضایت داد.

9- پرسپولیس به عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر، 9 بار فاتح این بازیها شده است. در 4 تا از این 9 جشن قهرمانی، یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس بود: لیگ‌های 19، 20، 22 و 23. او 3 فصل کامل روی نیمکت قرمزها حضور داشت و 2 بار قهرمان شد. 3 بار هم به صورت نیم‌فصل، سرمربی بود (نیم‌فصل اول لیگ 23 و نیم‌فصل دوم لیگ‌های 12 و 19) که 2 بار با قهرمانی قرمزها همراه بود.

10- یحیی گل‌محمدی در تاریخ لیگ برتر فقط پایین‌تر از امیر قلعه‌نویی از نظر کسب امتیاز قرار دارد. او از نظر گرفتن بیشترین امتیاز با یک تیم هم، نفر سوم است بعد از قلعه‌نویی (402 امتیاز روی نیمکت استقلال) و پیروانی (304 امتیاز روی نیمکت فجرسپاسی).

۵۳۹۰