جنجال جدید؛ تغییر قانون زیر ۲۵ ساله‌ها به نفع تراکتور و پرسپولیس!؟

جنجال جدید؛ تغییر قانون زیر ۲۵ ساله‌ها به نفع تراکتور و پرسپولیس!؟

پایگاه خبری فوتبالی - دو باشگاه تراکتور و پرسپولیس در تلاش برای ثبت نام دو بازیکن خود در لیست زیر ۲۵ ساله‌ها هستند.

به گزارش فوتبالی، قانون سهمیه زیر ۲۵ سال پس از یک فصل برچیده شدن، دوباره از امسال در دستورالعمل کارگروه ناظر بر قراردادها گنجانده شده تا این فرصت را به تیم‌ها بدهد که در صورت تحقق شروط آن، امکان استفاده از این امتیاز را برای اضافه کردن نام دو بازیکن مابین ۲۳ الی ۲۵ سال در لیست خود بدون اینکه سهمیه بزرگسال محسوب شوند، را داشته باشند.

در همین راستا در بند ۲ ماده ۳۶ دستورالعمل ناظر بر قراردادها چنین نگاشته شده است: «رده سنی زیر ۲۵ سال - دو نفر مشروط به اینکه این بازیکنان قبلاً در فهرست زیر ۲۳ سال همان باشگاه حضور داشته و مدت قرارداد آن‌ها از فصل پیش ادامه داشته باشد.»

اما جنجال جدید این روزهای لیگ برتر که ممکن است در روزهای آتی داغ‌تر هم شود، مربوط به تلاش دو باشگاه تراکتور و پرسپولیس برای اضافه کردن نام امیرحسین حسین‌زاده ۲۴ ساله و اوستون اورونوف ۲۳ ساله در لیست زیر ۲۵ ساله هاست.

اما این موضوع در حالی است که حسین‌زاده به دلیل دو ماه بزرگتر بودن و اورونوف به دلیل چند روز بزرگتر بودن، فصل گذشته نتوانستند در فهرست زیر ۲۳ ساله های تیم خود قرار بگیرند و بر همین اساس و باتوجه به ماده مذکور، بازیکنی که فصل گذشته در فهرست زیر ۲۳ سال آن تیم نبوده، نمی‌تواند در فهرست زیر ۲۵ ساله‌ها قرار بگیرد.

گفته می‌شود برداشت از این قانون چنین بوده که وجود یک شرط باید برای تحقق آن کافی است؛ یعنی اینکه یا بازیکن فصل گذشته در فهرست زیر ۲۳ ساله‌های تیم باشد و یا اینکه قراردادش ادامه داشته باشد اما در متن ماده از واژه «یا» استفاده نشه و از عبارت «و» استفاده شده که این موضوع قابل بررسی توسط حقوقدانان ورزشی است.

همچنین این استنباط از آنجایی غلط است که اگر قرارداد بازیکن از فصل قبل ادامه نداشته باشد که طبیعتاً آن تیم نمی‌تواند نام بازیکن را در لیست خود داشته باشد و عملاً شرط «باید سال قبل در فهرست زیر ۲۳ سال ثبت شود» بی‌مفهوم است.

شنیده‌ها از شکایت استقلال از مسئولان سازمان لیگ در صورت انجام این اتفاق است و این موضوع می‌تواند جنجالی جدید در فوتبال ایران ایجاد کند.

در صورت تحقق این اتفاق، تراکتور نام خرید جدید خود یعنی سوکول چیکالشی را بدون دردسر وارد لیست خواهد کرد و پرسپولیس هم یک جای خالی برای خریدی جدید خواهد داشت.

1997